Rädd för att rida ut själv

Moggie

Trådstartare
Jag skulle behöva lite råd med min häst som blir rädd och stressad när man rider ut själv.

Det är ett varmblod som jag haft sedan februari. Innan dess var hon inte mycket riden utan bara körd. Vi brukar nästan alltid rida ut med en hästkompis, och då är det inga problem över huvud taget. Hon kan bli lite smårädd för grejer men det "värsta" hon har gjort är att studsa till.

I höst kommer vi inte kunna rida tillsammans lika mycket och det känns oroande. Hon blir så himla stressad och spänd när vi rider ut ensamma. Dels så konstlar hon och försöker backa ner i diket osv, för att vända hem. Men hon brukar ge upp ganska lätt och gå vidare. Dock känner man hur hela hästen är som en stålfjäder och för minsta lilla så flyger hon i luften, snurrar runt och börjar takta hemåt.

När vi väl vänder hemåt på ridturen så är hon het och ännu mer spänd och sticker för minsta lilla. Jag känner att jag också blir rädd när hon håller på så där, fast jag försöker att inte visa det utan ger lång tygel och berömmer henne hela tiden när hon går framåt. När hon är het försöker jag hålla henne och ge lång tygel om hon lugnar sig lite. Men det är inte lätt...

När jag leder henne går hon däremot som ett lamm bakom mig och vi kan gå ut ensamma i skogen hur långt som helst. Det här måste väl handla om att hon inte upplever mig som en ledare när jag sitter på hennes rygg? Hur uppnår man det?

Jag tänkte också börja köra henne ensam, för då tror jag att hon är tryggare och det kanske kan hjälpa något. Mycket tacksam för alla tips! :)

Sv: Rädd för att rida ut själv

För det första så om du är spänd så känner hästen det och blir ännu mer spänd. När du rider ut så försök att slappna av, ett bra knep för att slappna av är att : Andas lugnt, genom magen och fokusera på dina inner lår, försök att slappna av och känn efter i bäcken botten. Tänk dig att du ska kissa, så avslappnad ska du vara! Så fokusera på bäcken botten och se till att den är avslappnad -det kommer få hela din kropp att slappna av.

Min häst är precis lika dan, tillsammans med någon annan blir han super lugn, går han först är han lite tittig bara.. men ensam blir han ganska feg. Är spänd hela ridpasset, öronen spikrakt framåt och kan tvärstanna för minsta lilla, behöver egentligen inte hända något utan han kan stanna ändå och bli "rädd". Han har ganska mycket motor också ... som blir ännu värre på vägen hem.
Men jag rider ut själv ändå! Jag rider ut ganska mycket, och för varje gång blir han lugnare och lugnare. Det gäller bara att våga ge sig ut och slappna av. Jag har vid det här laget vant mig vid att han är spänd, vejar och stannar plötsligt lite då och då.. men nu bryr jag mig inte om det, märker knappt av det längre, utan tittar rakt fram och rider på som vanligt. Och det gör honom lugn också, när jag är som vanligt så slappnar han av utav sig själv efter en stund (även om han fortfarande är lite "tittig" hela tiden)

Tack för svaret! Känns skönt att höra att det finns fler med samma problem och att det blir bättre för dig.

Ska försöka tänka på andningen. Tycker redan nu att jag försöker vara lugn, men det är ju skillnad på att försöka och vara...

När min unghäst hade sin värsta "spökperiod" och blev rädd var tredje meter blev jag också spänd av detta. Att man alltid var tvungen att vara på helspänn under ridturen. Självklart märkte jag att jag i min tur skrämde upp honom, eftersom jag blev spänd själv - en ond cirkel!
Då fick jag rådet att jag skulle sjunga! Så det gjorde jag - satt och nynnade på diverse visor (ofta blev det samma visa om och om igen...). Då slappnar man själv av, och jag märkte tydligt att han också blev lugnare. Visst studsade han fortfarande rätt ofta, men då var det lättare för mig att bara le mitt i nynnandet, och fortsätta framåt.

Tack för bra svar.

Kom på en till fråga: kan det vara idé att ha öronproppar i när man rider ut själv? Hon är väldigt ljudkänslig har jag märkt och när hon travtränades var hon van att ha skumgummi i öronen.

Ja , jag tror det kan vara en bra ide med öronproppar... så att ni kommer ut...

Sedan när du rider själv, tänk på att du ramar in henne mer, så hon känner att du är med henne. Och när du rider hem lägg volter istället för att hon stressar hem, blir det för stressigt rid bort ifån stallet igen... Ha tid.

När du rider ut med andra passa på att träna att gå först med henne bortåt...

Jag har en häst som betett sig som din. Förutom att slappna av brukar jag också prata lugnt med henne. Då blir hon fokuserad på min röst och inte på att se sig omkring efter faror. Jag har lärt henne röstkommandon som hon lyder väldigt väl och på så sätt utvecklat min röst till något hon är fokuserad på.

En travare är van vid att få springa av sig o blir då avrastad=lugn.

Försök att trava på mer o rid skapligt långa pass o att du inte skrittar på tygeln.

Ingen spänd nervös kontakt via tygeln ger inte signalen- var beredd!

Gud vad jag kände igen mig i ditt inlägg. Har också ett varmblod som håller på så. Med kompisar eller om jag leder, är hon huuur snäll som helst.

Men att gå ut själv är en pina.

Tyvärr har jag varit för feg för att ta tag i den saken. Hoppas du lyckas bättre än jag!

I nu läget står min tjej på boxvila för fång, men ska träna mer sen när jag väl får börja sätta igång henne. när det nu blir. Ser det som en start på ny kula :)

Vår ena häst är som du beskriver. Eftersom vår andra häst inte kan ridas nu har hon fått ridas ut själv iallafall.
Vi gjorde så att en red och en gick med. Bara efter en vecka fungerar det mycket bättre.
Hästen har vant sig och nu rider dottern ut själv,medans jag har kommit så långt att dotter står kvar och jag fortsätter
en bit till i trav och vänder tillbaka.
Jag är lite fegare,men snart tror jag att jag fixar det :)

välj en skogsväg och rid samma väg varje dag, blir hon tittig för tex en "stubbe", rid fram till stubben och vänta på lungnet, i början kommer det vara kämpigt, men om du aldrig ger dig kommer hon att fatta att det inte är någon idé att fortsätta bråka och om hon får studera det hon tycker är otäkt och då upptäcer att det inte är nån fara så kommer hon sluta bry sig. men att varje dag göra samma sak och låta hästen lära sig en speciell väg kommer det bli lättare. och alla svar här ovan är jätte bra tycker jag.

Tycker också att du fått vettiga svar. Rama in, lösare tygel, bomull i öronen, slappna av och sjung. Detta har funkat på vår "gummiboll" som idag är en helt underbar individ att rida. Lycka till.

Låter precis som min häst. Hon ville helst skena när man vände hemmåt, stanna typ var 5:e meter, backade ner i diken & hon såg ALLT som kunde vara farligt, lador, brevlådor, höga svajande buskar..
Har haft henne i snart 1 år nu och allt har blivit MYCKET bättre för jag har ridit ut mycket själv bara för att få fason på henne. Gett mycket beröm för alla framsteg hon gör! Det är viktigt!! Försök att få henne att tänka på annat än det som är farligt. Öronproppar som andra har nämt.
Nu kan jag tillomed rida ut barbacka själv på henne :D

Allt går, är du rädd så kanske du kan be någon annan att rida ut som inte är rädd för tittiga hästar.

Lycka till, det kommer att gå bra ska du se :laugh:

Senast ändrad:

Det enda som hjälper är att rida ut mer själv, jag brukar sjunga lite när jag vet att jag kan spänna mig, och sen har jag alltid lite extra tramp i stigbyglarna hela tiden, hjälper en att hänga med i svängarna, och att aldrig ge upp!

Välj ut en runda som du kan tänka dig att rida som framskrittning osv varje dag och rid där oavsett vad varje gång du ska rida, till slut kommer hästen att inte bry sig så värst men allt handlar om rutiner.

Lycka till

Hej allesammans..
Jag har med samma problem med min 5 åring (korsning arab/quater)..
jag har börjat hitta på saker med henne när vi rider i skogen. stannar, backar, lägger en volt osv osv och när inte det hjälper får jag börja tänka "utanför lådan" (ha ha) så in i skogen backe upp och backe ner sick-sacka mellan träden både fram och baklänges då får hon lite annat att fokusera på mer än att "alla-världens-bästa-kompisar" står hemma och har det super mysigt och inte hon ;)..
Tycker faktisk att jag börjar se lite framsteg utav hennes (mentala) träning.
Likaså musik, vad mycket det gör för ens eget lugn, eller hur. Jag rider INGENSTANS utav radio i mobeln eller (jag vet uråldrigt att ha men den funkar) min kära mp3 spelare med lite gó country i laddat..

Sen tycker jaag också att hennes snubbelben har blivit mindre snubbliga sen vi började med detta. så en liten uppvärmingsrunda för både mamma och tutt innan ridpasset är ju aldrig fel.
Nån annan som kan komma på mer tips??
Kram

Nu när du säger det kan det vara bra för både häst o ryttare att inte åka o bli passiv.
Rid som vanligt. Träna lite på de saker ni tränar på banan, runt träd- sysselsätt den o däremellan skritta på lång tygel.

Då letar den inte efter saker att bli rädd för o inte ryttaren heller:devil:

Lånade en islandshäst i sommar- och på samma ställe provade jag på en annan islandshäst som hatar att rida i skogen själv. Jag red ut själv och ibland så bara vägrade hon plötsligt gå framåt, det enda som hjälpte var att använda dressyrspöet lite tills hon började gå igen. Men det var inte så lätt, hon höll på så hela tiden och försökte backa och snurra runt eller bara ställa sig och vägra gå. Det gick ganska okej ändå, jag gav inte upp iallafall, tills vi passerade en hage med andra hästar som någon höll på att ta in i stallet, då ville hon verkligen inte mer. Hon stegrade sig och försökte snurra runt och då blev jag lite rädd för att hon skulle sticka så jag vände hemåt igen efter några till försök. Då gick det hur bra som helst när hon förstod att vi var på väg hem.

Fast det här är ju inte samma problem som du har med din häst, tror hon mest bara inte tyckte om att vara ensam och så har det funkat innan när andra ridit henne att hålla på sådär.

Mitt ena sto är hel lugn med sällskap, och helknäpp när jag rider själv!

Nu delar jag stall med en annan tjej, vilket betyder att jag rider själv 90% av tiden.

Något som kan verka fånigt men som funkat på min flicka är att sjunga!
Jag tänker "tung i sadel,rak i ryggen" och så sjunger jag något. Då slappnar du automatiskt av, änvänder maken , plus att du börjar tänka på något annat än om hästen ska reagera på det ena eller det andra.

Rider alltid med halvlånga tyglar.
Ju kortare tygel desto fortare går hon.

Igår mötte jag två crossar. Hon rörde ena örat.
För drygt ett år sen flög kon i luften och iväg för ett fladdrande löv :)

Hon kan fortfarande se troll o spöken(speciellt om hon brunstar) men det är mkt bättre nu än i början.

Lycka till!!

Jag sjöng Amazing Grace i 3 km första gången vi red ensamma.:cool: Det gick jättebra.

Nu har vi gjort några små stapplande steg. Vi har fått en stubbåker på andra sidan vägen från hagen där de går på bete så jag tog ut henne där och red omkring lite. Hon såg de andra hästarna från vissa delar av åkern, vilket jag tror gjorde henne lugnare. Vi slog lite volter och pysslade på och hon var jättelugn och fin.

Sedan travade vi fram och tillbaka några gånger på en väg som löper bort från stallet och ännu längre bort från de andra hästarna. Sista gången ville hon inte trava bortåt igen, men då snurrade jag henne i en tygel som någon tipsade om här och till slut gick hon. Vi skrittade hem på lång tygel och hon var heeelt lugn :)

Man har sina bra dar och sina dåliga dar med dem... eller hur?

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama