M
Mickan
Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så när jag provred honom i paddocken och ute hos ägaren. Nu går han själv i en hage bredvid andra hästar (de ska släppas ihop om 2 dagar). Det är inte problem att hämta honom, men så fort vi har kommit in i stallet och jag har knäppt fast honom i stallgången så börjar han att gnägga nåt så in i ******* och går dessutom fram och tillbaka/kors och tvärs över hela gången (så långt han kommer, ända in i boxväggarna) han går även på mig flera gånger trots att jag är superbestämd varje gång han gör det så tar det bara någon minut innan han går på mig igen. När jag tillslut har fått på all utrustning och ska sitta upp på stallplanen går han överallt och det är nästintill omöjligt att komma upp på honom! Hela tiden gnäggar han, som om han tror att det här är sista gången han ser andra hästar. När vi väl kommer ut på asfalten (lång asfaltsväg med skog runtom, men det tar ett tag innan man kan rida in på en stig) hela tiden tittar han på ALLTING och går med huvudet rakt upp, spänd som en fjäder och stannar flera gånger och har ingen som helst bjudning. När vi väl kommer in på en stig (bred) fortsätter han och börjar man röra lite på bettet så går han åt sidan över hela stigen och nästan ner i diket. Kan tillägga att första delen (ca 1 km) på asfalten rider man med ett flygplansfält på båda sidorna och det är ett helt öppet fält. Han kan tvärstanna och gnägga samtidigt som hela kroppen darrar och vägra gå. Hela tiden pratar jag lugnande och har korta tyglar men rider med mycket mjuk hand. Har testat på långa tyglar och att inte prata alls men det funkar inte heller.. Jag har inte hoppat av utan fortsatt skänkla tills han kommer framåt, att han skrittar normalt är en överdrift.. Han är likadan tills man knäppt fast honom i stallet igen, då är han lugn och vill bara klia sig. Men efter några minuter börjar gnäggandet igen tills man fått ut honom till hagen.. Vet inte vad jag ska göra och är desperat! Han är 12 år, halvblodsvalack. I övrigt är han väldigt bufflig och vill alltid klia sig efter ridtur. Han är hur lugn som helst i hagen och boxen samt när man tar honom till och från hagen. I boxen rörde han runt första natten sen nu dom senaste dagarna ser det väldigt "fint och prydligt" ut mot vad det kan vara i andras boxar.. Förut åt han 0.5 kg krafft på morgonen och 0.5 kg på kvällen. Nu får han 1 näve havre + mineraler på morgonen och samma giva på kvällen. I övrigt får han självklart hösilage.. Har tillgång till ridhus och paddock, dock är man aldrig ensam där. Kan någon form av NH hjälpa? Isåfall vad?? ALLA tips är välkomna! För mig verkar det mest handla om att han absolut inte vill vara utan andra hästar och att han inte litar på/respekterar mig? hästarna som går i hagarna brukar gnägga åt honom och han svarar självklart och tvärtom. Har haft honom ca 1 vecka så förstår självklart att tålamod krävs, men finns det inget annat man kan göra??????