Rädd Chinchilla

M

Malkavia

Hur ska jag få min chinchilla att inte vara så rädd när man lyfter upp henne? det är okej att klappa henne och hon hoppar frivilligt upp i knät, men när man ska plocka upp henne blir hon helt hysterisk. det blir bättre hela tiden, men nu har det gått ett halvår och det är fortfarande inte bra

Det tar lååång tid att få dem tama och det är absolut inte alla chillor som ens gillar att bli upplyfta och fasthållna.
Du får ge det lite längre tid och fortsätta leka med henne/klappa henne.

Mina ena chilla gillar inte alls att bli hållen, hon blir riktigt förbannad och börjar slåss.

Mina är precis likadana, de sitter gärna i knät och den ena får jag klappa men inte den andra.
Mina är inte rädda, men de VILL helt enkelt inte bli hållna. De vrider sig och sprattlar lite och den ena kan till och med "tuta" irriterat när man fångar honom.
Jag har bestämt mig för att låta bli, de får göra som de vill nu. Jag fångar dem bara om jag måste, t.ex. om de ska flyttas, fångas in när de har "rymt" eller borstas o dyl. :)

jag får ge henne lite mer tid, eller så tycker hon helt enkelt inte om det. förmodligen det sistnämda eftersom hon inte har ngt emot att bli klappad.
tusen tack för era svar!
en fråga till, bör man vaccinera chinchillor mot ngt? :)

jag kan ju spinna vidare på min tråd och fråga om det är ngn som har ett bra tips på hur man ska få dem att sluta knaga på diverse inredning. jag vill tillägga att jag har att ställe i rummet som jag har inrett med gangvänligt material (pinnar, grenar mm) men allt annat verkar godare...

Jag har sprayat mina böcker/inredning med 'fy-spray'/bitter-spray (som ju bla. används för katter), det har fungerat helt ok, däremot så måste man spraya på ett nytt lager ganska ofta.

tack så mycket för tipset, jag har ju också en rebellisk tonårskatt som tycker om att förstöra tapeter, så ska testa det! :bow:

Hur funkar det förresten med katt och chinchilla ihop? Står katten och hoppas på buren eller låter hon/han chillan vara ifred?

våra katter smyger mest på chillan och ibland sticker de in en tass men hon brukar nypa dem då. Vi har dem aldrig lösa samtidigt i samma rum...

det går bra, vi har dörren stängd till rummet där chinchillan bor när hon är lös :)

Sv: Rädd Chinchilla

Pröva att ta den sakta om kroppen och släpp sakta när den tycker det är obehagligt..
Men det är olika från alla chillor, viktagste är bara att du stöttar bakbenen på så sätt känner de sig mer trygga.

Har 2 chinchillor, den ena är hur gullig och tam som helst så länge man inte håller i den då blir det ett himla liv, men om man tar han i svansroten och lyfter han så och sen tar han i famnen DÅ gör det utmärkt.
Min andra går bara att fånga och lyfta om man tar han sakta om kroppen och stöttar bakbenen direkt.
Håkker man fast han i svansen, så vill han inte veta av en på några dagar.. :D

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 860
Senast: fixi
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
544
Senast: Bufera
·
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka