Råda på räddningsläger.

Gabbi

Trådstartare
Nu har vårat en vecka långa räddningsläger börjat, och vi är helt slut redan.:D
Tyvärr har jag inga bilder, eftersom jag har rätt fullt upp med att hålla i hund, hjälm och ficklampa. Vi har gått en miljöbana som började med världens brantaste gallertrappa upp i ett rökdykartorn. Det var inget problem dock, utan bara för matte att hålla i sig så kom jag upp fort också. Sedan gick vi runt på plattformar av galler, och ner inuti tornet. Annan miljöträning bestod av att gå på vattentankar klädda i korrugerad plåt, hoppa på blåa sandlådor, lyftas upp och ner från ett tåg, komplett med räls och allt.

Sedan hade brandkåren en övning och Råda fick åka HÖGT upp i korgen med matte, men hon märkte nog aldrig var hon var. Sedan började sökövningarna, och Råda som aldrig sökt förut trodde det var en vanlig promenad, och blev livrädd när de plötsligt satt en gömd kille bredvid henne. Efter lite kampande var det glömt dock. Sedan blev det sökövning inuti rökdykartornet, och Rådi var inte rädd för mörkret, men förstod nog inte heller att hon förväntades leta efter någon förrän hon snubblade på figuranten. Den här gången blev hon inte rädd, utan fick godis och kamplek.

Efter det tog vindmarkeringarna vid, och NU förstod Råda att hon skulle leta efter en sån där rolig människa, och for iväg i en himla fart med näsan högt i luften och hittade båda sina figuranter!

Sen sov hon rätt mycket.

Imorgon blir en lång dag, 08-22 med mig som lagom okunnig figurant åt de färdiga ekipagen som ska ha långövning på eftermiddagen!

Sv: Råda på räddningsläger.

Vad roligt det låter!
Du måste uppdatera de andra dagarna också med hur det går!
Lycka till :banana:

Nämen, var du i Rosersberg??

Där har jag varit idag, dock inte på träningsläger utan för att jobba med unghundarna från jobbet.

Vart är det du ska imorgon? Känner en som ska hålla i en övning på e.m. på sin gård...

Vi kommer vara i Rosersberg också, men inte förrän i morgon bitti. Nu är vi på Räddningstjänsten i Uppsala.

Det var dopck ett tiotal ekipage från vårt läger där, vi har delat oss i fyra grupper.

I eftermiddag ska vi ha en lång övning, kanske den?

Senast ändrad:

JAG ÄR SÅ AVUNDSJUK!:mad:
Jag skulle ha varit där om det inte var för att min jänta är för ung:cry:

SJUK SJUK SJUKT AVUNDSJUK PÅ DEJ
du bara MÅSTE berätta om ALLA övningar :idea:

LYCKA TILL :bump:

Berätta berätta nu var ni varit och vad ni gjort för roligheter! :laugh:

Berätta berätta nu var ni varit och vad ni gjort för roligheter! :laugh:

Övningen var bla på en hästgård åt Norrtäljehållet. Var det din vän?

Längre uppdatering om Rådas dagar kommer senare. Imorgon ska jag ta med mig kameran. (Hoppas jag)

Nämen så roligt, det stämmer bra det att det var där! Annika heter hon!

Stämmer bra det. Vi var ett tjugotal figuranter som var "aktivister" och belägrade gården i protest mot att den skulle "rivas och ersättas med en minkfarm." Som protest gömde vi oss bland fåren!

Idag och igår på morgonen innan övninhen har Rådas träning fortsatt. Vi har varit på militärens övningsfält i Rosersberg och gått omkring bland omkullvälta tankbilar, järnvägsräls, sotiga trappor och labyrinter av underjordiska gångar. Vi har kört sökövningar i mörker, under jord, tränat lyft (förbaskat tungt), figurantintresse, och så nu senast figurantsök i lite svårare miljö. (Betonghögar, rasmassor, armeringsjärn osv.) Allmän miljöträning blir det hela tiden också, eftersom det är mycket hundar där, och ofta jobbar de nära varandra, eller går förbi varandra, men allt sånt går fint.

Jag skulle ha varit figge på den övningen men hade missat att jag var inplanerad på jobb. Synd för det hade varit jättekul!

Ruinstaden i Rosersberg är toppen, har varit där med Fiddeli också efter jobbet och hon tycker det är superskoj där.

Ni verkar ha haft massa bra träning i alla fall! :laugh:

Är det tänkt att ni ska satsa på räddning eller?

Ja, vi testar och ser vad som händer. Gjorde ett rätt tufft test idag med avloppskulvertar, vatten, militär hinderbana och omkullvälta tåg idag, så jag är rätt slut.

Har tyvärr inga bilder på det då alla var upptagna med övningen, men här är lite (tråkiga) bilder från träningen tidigare på morgonen. Ska se om nån kan ta bättre imorrn.

_MG_5580.jpg

Råda har ännu inte vittring på figuranten.

_MG_5581.jpg

Nu är hon på väg in till figgen med bestämda steg.

_MG_5582.jpg

..och får lek!!

_MG_5583.jpg

Weee! Himla kul det här.

Mer bilder.

Först lite andra hundar.
_MG_5627.jpg

En schäfer såklart.

_MG_5633.jpg

Akita.

_MG_5653.jpg

Hoffe.

_MG_5659.jpg

Råda just påsläppt i miljön.

_MG_5667.jpg

Upp för trappen.

_MG_5678.jpg

Kompanigull för att visa hur mkt alla gillar den duktiga hunden efter utfört sök.

_MG_5680.jpg

Nytt påsläpp.

_MG_5710.jpg

Ner för trappen.

_MG_5698.jpg

Letar...

_MG_5739.jpg

Här finns det någon...

_MG_5762.jpg

...och den har min boll! Vilken tur jag har!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka