Råda kompis vid hästköp?

H

Halli

Anonymt nick för att inte hänga ut någon och så vidare.
En tjej i stallet skall köpa ny häst och vi är då flera som kommer att åka med och kika och komma med goda råd.
Nu är det så att den här personen är ganska ängslig av sig när det gäller ridningen, med sin förra häst stissade hon upp både sig själv och pållen och sannolikt kommer hon att göra det med nästa häst med.
Med andra ryttare var hennes häst känslig men inte särskilt rädd, själv fick hon sitta av allt som oftast för att leda förbi "farliga saker", hon kunde inte rida direkt från gårdsplanen osv.
Hon BORDE alltså köpa en häst som är TRYGG men det kan ju vara fart i den ändå!
Dessvärre har hon nu tittat på vad som verkar vara helt fel häst; en visserligen mycket trevlig men ung häst, känslig om än inte nervös. Säljs eftersom den inte passar i verksamhet då den blir för nervig och osäker av olika ryttare.

Ja, vad säger man?? Har försökt hinta att hon kanske borde ha en lite äldre häst som är mer cool och styra in henne på mer lämpliga kandidater men om hon ändå väljer denna hästen eller en liknande?
Säger man rakt ut som det är (fast lite snällare då) att "du är för harig för den här hästen, tänk på hur det var med X" eller låter man henne få stå för sitt val själv?
Förmodligen kommer hon dessutom bli lite motvalls om vi inte håller med om att det är rätt häst.

Sv: Råda kompis vid hästköp?

Man kan väl säga sin åsikt men på ett trevligt sätt, upplysa om plus och minus med hästen ur din synvinkel men i slutändan så är det ju hennes beslut. Behöver ju inte vara ödesdigert för hennes del om hon "växer" ihop med hästen och kanske finner nytt mod efter ett tag.

Du skriver att ni är flera som ska följa med och titta på häst?
Vad ska hon ha med er för, om ni inte berättar sanningen? Isåfall kan hon ju lika gärna åka själv och titta?

Jag skulle be henne skriva en + och - lista vad hon vill ha och inte ha för egenskaper på sin nästa häst. Då blir det mer konkret och det är lättare att bocka av punkterna när hon ridit.

Då kan ni påpeka om vissa saker inte stämmer med vad hon egentligen vill ha.

Man blir lätt "blind" när man är iväg och provrider.

Du skriver att ni är flera som ska följa med och titta på häst?
Vad ska hon ha med er för, om ni inte berättar sanningen? Isåfall kan hon ju lika gärna åka själv och titta?

Precis så tänkte jag med!! Och sen fattar jag inte varför det ska vara så många med? Det räcker väl med en person?

Jag håller oxå på att köpa en ny häst och är i samma sits som din kompis.
Har haft en häst som gjort att mitt självförtroende droppat och jag har (med handen på hjärtat) blivit en aning rädd.
Jag funderade på att köpa en unghäst eftersom jag ser hästköpet ur ett långsiktigt perspektiv, jag vill ha min nya häst läääänge.
Samtidigt insåg jag att det var inte läge att skaffa en unghäst, mitt självförtroende måste stabiliseras innan jag ger mig på ett sådant projekt, både för min skull och för hästens skull.
Jag hittade ett 11-årigt sto på annons som jag åkte och tittade på, föll pladask. Hon har en bra stam och hyfsade meriter, vilket jag hoppas spä på en aning.
Min plan är att träna och tävla henne några år för att sedan ta ett föl på henne och vips så har jag min unghäst, som dessutom är efter min egen älskade häst.
(Hoppas bara stoet går igenom vet. besiktningen.)
Mitt tips till dig är att vara ärlig mot henne och be henne titta på några olika hästar och verkligen rannsaka sig själv, vad hon känner efter provridningen. Är det en bra känsla eller en dålig känsla. Kände hon sig säker eller osäker osv.
Vad är hennes plan, vad vill hon, vad är hon ute efter. Upplys henne! Säg att Ni gör det för att Ni är vänner och vill henne väl. Ställ massor av frågor till henne - hon ger er svaren och därmed ger hon sig själv svaren.
Uppskattar hon det inte nu så kommer hon att göra det imorgon!

Lycka till!

Nja alltså, vi åker inte med allihop varje gång. Sen får jag erkänna att det är ganska kul att åka runt och titta på hästar :).

*Delvis KL*
Vi får väl försöka diskutera med henne och framför allt titta på många hästar så borde den rätte kanske dyka upp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 423
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
3 126
Senast: Snowball
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 996

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• degknådare till bakmaskin
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat