Wildchild_84

Trådstartare
Hejsan alla kloka bukare :smirk:.
Nu behöver jag era råd/synpunkter. Jag har, som kanske bland vissa redan är känt, en 8-åring. Han kräver ganska mycket tid och vi jobbar dels med utbildningen, dels med muskeluppbyggnaden då pojken såg ut som ett staket när han kom :crazy:. Iallafall nu till mitt problem, har ett bra tag funderat på att skaffa ytterligare en häst. Boxplats finns i mitt nuvarande stall och jag har fast jobb så ekonomin finns ju den med. Nu är det så att jag har fått möjlighet att köpa en liten 1-åring. Jag känner den här lilla tjejen och har varit runt henne sedan hon endast vart 3 månader så man är väl lite fäst :smirk:. Hur som helst så är "problemet" att den här tjejen kommer landa på B-ponny/ absolut störst liten C. Jag är själv en liten bit över 1,70 så att själv rida henne är ju inte att tala om. Jag har länge varit sugen på ett föl och nu har jag ju chansen. Det som talar emot är dock att för samma summa kan jag få en till ridbar häst. Men jag känner dock inte att jag har tid att rida en till häst. Men sen tänker jag att är det lönt att lägga ut pengar (varje månad, hovslagre etc) på en häst som jag endast har för att en gång i framtiden sälja? Känner mig förvirrad! Någon med råd? :confused:

Sv: Råd!

Håller med föregående talare. Känns som att du får "mer nytta/glädje" med ett föl som en vacker dag kommer passa din storlek.

Det är lätt att förälska sig i föl... :love:
Men jag tror som föregående skrivare att du nog borde köpa ett "storhäst-föl".
Ska du lägga ut flera tusen i månaden på en häst du köper för att du "fäst dig vid den"...?
Hur ska du kunna rida in den? :confused: Det blir bara markarbete som gäller och sen ska du sälja den...
Går inte riktigt ihop i mina öron...

Varför vill du ha en till häst om du inte har tid att rida den?

En c/b ponny kan du visserligen med all säkerhet köra om du vill göra det sedan när den får in åldern. Men varför köpa en om du inte har tid att motionera den? Vill förstå hela konceptet med varför du ska köpa en häst till om du inte har tid att motionera den. Vad vill du få ut av det hela? Och specielt om du sedan ska sälja den, hur hade du tänkt gå till väga med att sälhja den å så vidare? Du är för stor för att rida den, låter som om att du inte har tid att utbilda den. tänkte du köpa detta föl, behålla den tills den blir i ridbar ålder och sälja den oinriden elelr tänkte du skicka iväg den på inridning? Man får med all säkerhet ut mer för en ponny som är inriden än en som är oinriden. Får tänka på att det oftast är yngre personer som tittar på b/c ponnysar. Och då vill dom flesta föräldrar mest troligast ha en inriden ponny skulle jag tro.

Helt enkelt en hel massa hur jag vill ha svar på :confused:

Varför vill du ha en till häst om du inte har tid att rida den?

En c/b ponny kan du visserligen med all säkerhet köra om du vill göra det sedan när den får in åldern. Men varför köpa en om du inte har tid att motionera den? Vill förstå hela konceptet med varför du ska köpa en häst till om du inte har tid att motionera den. Vad vill du få ut av det hela? Och specielt om du sedan ska sälja den, hur hade du tänkt gå till väga med att sälhja den å så vidare? Du är för stor för att rida den, låter som om att du inte har tid att utbilda den. tänkte du köpa detta föl, behålla den tills den blir i ridbar ålder och sälja den oinriden elelr tänkte du skicka iväg den på inridning? Man får med all säkerhet ut mer för en ponny som är inriden än en som är oinriden. Får tänka på att det oftast är yngre personer som tittar på b/c ponnysar. Och då vill dom flesta föräldrar mest troligast ha en inriden ponny skulle jag tro.

Helt enkelt en hel massa hur jag vill ha svar på :confused:

Okej, inte har tid att rida den vart nog lite fel formulerat utav mig. Det är väl mer så att jag känner att just nu så "orkar" (fel ordval men finner inget bättre just nu) jag inte rida 2 hästar. Jag känner att jag kämpar med min häst i ridningen och vill kunna koncentrera mig på honom där. Jag har inte sagt att jag ej har tid att motionera den, däremot att jag ej har tid att rida en till häst. Som sagt fel ordval, det är mer så att jag inte mentalt orkar rida en till just nu. Det jag vill få ut utav det hela är att markarbeta, köra in osv sedan har jag en tjej som ska rida in henne om det blir tal om köp. Hon är 16 år gammal idag och väldigt liten. Hennes mamma har sysslat med hästar i alla år och jag har fullt förtroende för henne. I grund och botten skulle mitt mål med denna ponny vara att rida in, utbilda och sedan sälja.

Du kan ju knappast räkna med att gå plus på en sån affär, så varför inte köpa en i en storlek som passar dig, en maxad d-ponny i alla fall?

Det kom ut lite fel, ja :)

Men tänk på att om du redan nu är fäst vid ponnyn. Hur blir det inte sedan om några år när den ska säljas? Då har du fäst dig mer vid henne än vad du har gjort nu.

Tycker oxå du borde satsa på ett föl som kommer bli i ridbar storlek för dig. Har sina fördelar att kunna forma sin häst själv. mna kan inte göra det lika mycket med en äldre häst. Dock inget för mig, anser inte att jag har dom kunskaper som krävs för allt som det krävs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 034
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 401
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 261
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 495
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar