Råd vid behandling med kortison

M

Mysoxen

Hej!

Jag har en liten fundering gällande behandling i leder med kortison. Ni som har hästar som har behandlats med kortisonsprutor i lederna, kotleder, hovleder eller annat, vad har ni blivit "ordinerade" efter sprutan? Boxvila, liten hage, vanlig hage, promenader, korta skritt-turer eller annat fram till nästa besök hos veterinären.

Troligtvis så kommer min häst att behandlas med kortison och det kan vara skönt att veta hur olika människor ser på saken så att man kan diskutera fram en bra lösning med sin egen veterinär(vet har ju såklart sista ordet men man kan ju få tycka :angel: ). Misstänker nämligen att min pålle skulle få spader av att tex stå i box i 2 veckor...

Sv: Råd vid behandling med kortison

Min blev behandlad massor förra hösten. Det va alltid 2 dagar boxvila sen liten hage o 2x10 min prom i 20-30 dar sen återbesök o igångsättnings schema på 4 veckor. Detta tog ca 4mån dom fick spruta om hela tiden men tillslut blev hon bra så massor av tålamod.

Sv: Råd vid behandling med kortison

När min häst har sprutas i Kotled eller knäled har det varit 2 dagars boxvila sedan ut i sjukhage och skrittas förhand ca 15min/dag.
Efter ca 2 veckor har det blivit återbesök med antigen en behandling till eller igångsättning.

När min häst sprutas i ryggen eller på "rumpan" med kortison har det varit 8 dagars boxvila med Butta efter det ut i sjukhage och skrittas förhand max 10min/dag.
Sedan återbesök ca 2 veckor senare..

Liknande trådar

R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 874
Senast: MiniLi
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 617
Senast: pews1972
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 567
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud