Råd till ny kattägare!

Sv: Råd till ny kattägare!

Vad roligt att ni skaffat katter.
När katterna kommer hem så sätt dom på lådan med en gång.
Vad har dom ätit för mat innan?Det är bra att fortsätta att ge dom vad dom har fått innan.Royal canine är ett bra komplett foder och ni behöver egentligen inte ge katterna ngt annat än det.Jag brukar ge mina katter lite våtmat då och då.
Eldorados kattsand är jätte bra och den brukar ju vara billig med.

Om ni vill gå med katterna i sele så är det bra att börja träna dom tidigt.
Ha då ngn godis och sätt först på selen i kanske tio min och sen ökar man lite.Man märker när dom har accepterat selen så att man kan sätta på kopplet.Detta gör man inne först.
När dom sen har accepterat detta så kan ni ta ut katterna en liten stund.Dom brukar reagera väldigt olika beroende på hur individen är.

Eftersom det är långhåriga katter som ni kommer att skaffa så är det bra att skaffa en kam och en borste.Klippa klorna gör jag men jag vet inte om man behöver det egentligen.

Sen är katter som barn/hundvalpar.Man måste lära dom vad dom får göra och vad dom inte får göra.Jag blev förut väckt många gånger på natten men nu börjar dom bli större så dom har lugnat ner sig.
Tänk på att om det är hankatter så kastrera dom annars så börjar dom skvätta inne.

Bara att fråga om det är ngt.Lycka till med era nya busungar!

Sist jag kollade innehöll katternas naturliga föda en jävla massa vatten också. ;)

Äh, någon fodertråd behöver detta inte bli men du vet väll att det är ytterst få torrfoder som bevisats ha effekt på kattens munhälsa och även i de fallen är det ytterst marginellt.

Sist jag kollade innehöll katternas naturliga föda en jävla massa vatten också. ;)

Äh, någon fodertråd behöver detta inte bli men du vet väll att det är ytterst få torrfoder som bevisats ha effekt på kattens munhälsa och även i de fallen är det ytterst marginellt.

Man ska alltid, alltid leta efter VOHCs märkning om man är ute efter ett torrfoder som gör något för tänderna.

vohc.jpg

Eller så köper man köttben. Då behöver man inte leta märkningar.:D

Jo, självklart är det så :)
Men kan man på något sätt hjälpa till med tandhälsan är ju detta bra, eftersom det är ett väldigt stort problem på våra djur.

Men håller med - fodertråd skippar vi!

ojojoj.... nu börjar det närma sig. Nästa lördag kommer dunungarna hem.

Jag har lite funderingar om matplats.
Vi har ju som sagt hund och han är inte så matglad så vi har hans mat stående framme hela dagen. Däremot är han mycket matglad när någon annans mat (ex, om vi vaktar en annan hund) står framme.

Hur skall vi göra för att hunden inte skall äta kattmaten och för att katterna inte skall äta hundmaten?

en sak till...

Hur ofta går katten på låda? Bajsar den fler gånger om dagen?

Du kan ställa kattmaten på en bänk, hylla eller liknande där katterna kan hoppa upp men inte hunden.
Vuxna katter brukar normalt bajsa varje dag, vill minnas att att kattungar runt 12 veckor brukar bajsa 1-2 gånger om dagen.

Ja, att hålla hunden borta går väl relativt smidigt men äter katterna av hundfodret?

Det har jag svårare att ställa så att katterna inte kommer åt.

Inte så vanligt att katter brukar äta av hundmaten men det kan förekomma. Det är ju inte giftigt eller farligt för katter att äta hundmat men den saknar ju vissa ämnen som katter behöver. Fast små kattungar kan säkert bli dåliga i magen om de äter mycket av den.

katter bajsar varje dag några ggr.matplatsen kan du ha som det har nämnt på ngn hylla lr bänk.

ang hundmat.min syster passade katterna en gång över en natt bara.
man brukar få ge dom ny mat varje morgon.jag hade skrivit ner allting på en lapp men hade glömt av att skriva var jag hade ställt kattmaten.jag har ju en stor säck så den har jag ståendes i klädkammaren.har dock lite hundmat i skäpet från det att jag passat hundar.
hon tyckte att det såg lite konstigt ut men gav dom det för det.
när jag kom hem senare på dagen efter jobbet så står det en katt och gnäller på mig.han är ju redan ganska pratglad så jag tänkte väl att det var därför.efter ett tag går jag ut i köket och ser att det är hundmat i deras skål.
jag byter maten och katterna blir glada och nöjda.så nej dom behöver alltså inte äta hundmat.:D

Jag talade med uppfödaren och hon använder kattsand från coop.

Vi hade tänkt att prova EverClean men skall vi blanda ut den med Coop sand ibörjan så kissarna får samma känsla under tassarna när de går på lådan?

Det brukar inte vara några större problem att byta kattsand, de två sorter du pratar om är nog ganska lika (för jag antar att det är Coops fina kattströ som hon använt) men Everclean är bättre (tycker jag, klumpar bättre, luktar mindre)

Men vill du vara så gott som säker på att kattungarna går på låda så köp hem en säck Coop (kostar väl 20 kr eller nåt) och blanda ut med lite Everclean i taget.
Man får ju tänka på att dina katter kommer till en helt ny miljö också.
(Svårt att jämföra med min katt som bott hos mig hela livet och som jag känner innan- och utantill liksom)

Everclean har också olika sorters kattsand, bla någon som är lätt parfymerad. Den har vi och spär på våran Pussi kattsand. Men det är inte alla katter som uppskattar att den är parfymerad.

Tack för alla svaren!

Nu är det bara 2 dagar kvar. Ikväll skall vi ut och handla det sista till missarna.

Några sista råd?

Jag lägger ut lite bilder när vi får hem trollungarna.

Nu har vi fått hem våra gullungar.
Jag måste säga "Vilka coola killar"

Det har aldrig åkt bil eller i bur men vi stoppade in dem i kattburen och åkte i 3 timmar och de sade inte ett pip. De lade sig ner och sov.

Nu är jag lite fundersam med det här med lådan och att göra sina behov.
Vi satte dem på låda direkt och lät dem vara i badrummet i 30 min innan de fick komma ut i resten av lägenheten. När vi öppnade dörren kom de ut direkt och gick på upptäcksfärd.
Efter ca 30 min stängde vi in dem igen med lådan i 20 min och när vi släppte ut dem så hade en använt lådan.

Nu undrar jag om vi stänger in dem med jämna mellanrum under dagen och de sover där på natten så måste det väl vara okej?
De är ju två bröder som har sällskap av varandra.
Bara tills vi är säkra på att de går på lådan ordentligt?!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 477
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 305
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama