Råd tas tacksamt emot!

Mack_Lobell

Trådstartare
Jag har till och från hoppat min travare under de 5 åren jag har haft. Det har inte blivit så regelbundet eftersom han fortfarande tävlar trav. Har aldrig tränat för nån tränare med honom.
Nu är det så här att han ibland med lätthet kan skutta över hinder på 1.10-1.20 utan ansträning men han kan ochså vägra hoppa en bom utan ansträning. Ibland vill han verkligen hoppa men oftast är det så att han inte vill hoppa alls. I skogen brukar det gå bra men i paddock kan han bli riktigt seg. Han har en riktigt bra frambens och bakbens teknik. Han hoppar bra i galopp och kan både länga och korta sig.

Nu har jag bestämt mig för att ta tag i hoppningen med honom, då jag vet att han kan bli ganska bra, om han vill.
Kan det ligga till så att han känner att jag tänker" han kommer vägra"? Så smittar det av sig på honom? För när jag tänker på hoppning med honom tänker jag just på det, att han ska vägra.

Har ni några tips hur han ska få förtroende att hoppa. Några bra hinderövningar?
Han är förövrigt i mycket bra skick, passande sadel och allt det. Så det är inget fysiskt som är problemet utan det psykiska.

Tacksam för hjälp :)

Jag tycker att det bästa vore om du kunde ta kontakt med en duktig tränare, som kan hjälpa dig.
Denne skullekunna rida hästen och på så vis testa om det är psykologiskt hos dig, eller om hästen vägrar men honom/henne oxå.

Utfrån det kan man sen gå vidare med träningen.

Rent allmänt så träna gärna NH och att hästen ska lita på dig, och att DU ska lita på hästen.

Lycka till! :bump: :bump:

Håller med om att det är bra att söka hjälp av en tränare. Någon som står på marken kan se vad som eventuellt blir fel. Annars tänkte jag så här att du kanske omedvetet rider noggrannare och mer bestämt när hindren blir högre? När det är lågt slappnar du av och pållen passar på att stanna. Det har hänt mig ett otal gånger!!!! Lågt hinder, dålig galopp och hästen reagerar genom att stanna. En liten väckarklocka till mig! :smirk: En liten gissning bara! ;)

Lycka till!

/Timsetim :)

Börja på ganska låga höjder. (Även om du vet att ni kan mer). Testa att rida mot hindrena med kort anridning, för då hinner hästen inte riktigt tänka på/planera att vägra. Se bara till att det är kontrollerat och att han är uppmärksam på hindret iallafall 2 galoppsprång innan det är dax att hoppa av, så att det inte blir så att han slänger sig åt sidan ist för att han inte hinner med.

Men att hoppa med korta anridningar är oftast bra för hästen måste då bli mer uppmärksam och du själv får oftast inte tid att bli nervig eller att hinna tänka en massa onödiga tankar om vägringar ;)

Lycka till! :)

/Mi

(P.S. Och som alla andra skrivit - testa att rida för en tränare, det brukar hjälpa massor.)

P.S.2. Hur långt innan hindret märker du att han kommer vägra? Känner du av det redan när du vänder mot hindret/ några galoppsprång innan avhopp eller tvärnitar han bara? D.S.

Om jag hoppar med min ponny och tvekar eller tänker att han kommer vägra så gör han det, så då brukar jag försöka rida och tänka över hindret, me ibland stannar han endå och jag får en liten flygtur :o

Okej tack för tipsen!

Ja jag hoppade iförgår...det gick bra till att börja med..hoppade ett plank och vi höjde upp det till det till slut var knappt 70 cm...då började han vägra helt utan anledning. Sen efter det vägrade han på allt..t.o.m en bom!
Ja när man styr upp honom på ett hinder så blir han seg som kola, saktar in, byter galopp hela tiden och snubblar nästan in i hindret innan han vägrar. Sen när det väl går bra hoppar han fint, rytmiskt och skuttar lätt över.
Men jag tror jag vet varför han inte vill hoppa vanliga hinder..han brakade in i ett hinderstöd en gång, vi kom fel och hindret var ganska högt..så jag tror det har satt sig i honom, en rädsla för vanliga hinder som är lite högre. Han verkar ha noll självförtroende för det.

I skogen hoppar han hur lätt som helst hinder över 1.20..han har också hoppat 1.30 jättelätt över ett vanligt hinder med naturbommar som var i en paddock i skogen...

Jag ska ta hjälp av en tränare..men först ska jag och en kompis lägga upp ett träningsprogram fö honom.

Jag ska hoppa han 1 ggr i veckan på ridskolan. Då ska vi bara hoppa 10-30 cm höga "hinder", hoppa bana, träna att svänga, korta, länga osv..detta ska vi göra i några månader så han får bygga upp sitt självförtroende och sen höja där efter..så om ett år kan han nog vara redo för hans första LD..hehe---nån som har tips på bra övningar..typ gymnastikhoppning och liknande?? :)

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 413
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Kattbilder #10