RÅD tack, svår häst.

G

Glada

Okej, först hästen:

D-ponny (Ngn korsning), 8år, haft en trasslig uppväxt, många olika ryttare, haft skador och haft mycket ont, utan att någon märkt det, har därför gått med smärta och då skenat iväg titt som tätt. däremellan gått "lugnt" och gjort allt man sa till honom, men dock otroligt spänd, slog med svansen (Att folk inte inser att det är fel på hästen..?) mm. Även nu när smärtorna är borta ,väntar han antagligen på obehag och därför spänner sig och springer..

Nu har alla skador utretts, han är ohalt och frisk, dock fortfarande något OTROLIGT spänd och stressad.
Super social häst för övrigt, urgullig. Har nu vilat ett år och jag har fått som uppgift att sätta igång honom då.. Tänker såklart börja om helt från början, från marken, gå med honom ett tag, jobba för hand, bärja longera och mjuk gjöra honom från marken och försöka bibehålla honom lugn. Sen tänkte jag börja skritta honom, i ridhuset på långa tyglar, så att han bara GÅR och inte spänner sig, inte tänker, bara kopplar av. Sen får vi se hur jag fortsätter.

Nu, vill jag ha tips från er.

NUMMER ETT: Övningar som får honom uppmärksam på mig, och att han lyssnar och börja lita på mig. Övningar från marken givetvis, "lekar" så att han börjar känna sig trygg. (Att han kan vara lös i rishuset/runkorallen och komma på tilltal, stanna, lyssna helt enkelt utan att stressa) Tips?

NUMMER TVÅ: Ta det till en ny nivå så småning om, få honom att kunna jobba för handen UTAN att stressa upp sig. Hur får jag honom trygg i sig själv?

NUMMER TRE: Övningar från häst ryggen. När jag sitter på honom, och han spänner och ev. springer för mig, hur reagerar jag? bara sitta kvar, stabilt och lugnt? Vänta ut honom och fortsätta mjukt? övningar som går honom avslappnad i kroppen?

Vill verkligen att det blir bra med denna hästen, för hans skull.
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Tilllägg:
Har nu läst igenom sidorna lite, tänkte försöka köra de där 7lekarna
Jag är inget stort fan av NH, har aldrig prövat det, men har å andra sidan inte heller haft någon problem häst tidigare..

Tänkte bara att mål ett med hästen ovan kunde vara att överleva lek 1, The Friendly Game. Låter det bra?
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Jag är inget stort fan av NH, har aldrig prövat det, men har å andra sidan inte heller haft någon problem häst tidigare..
:confused: Varför väljer du NH-forumet då, om du inte gillar filosofin, istället för "Hästhantering"?
Att "köra lekar" utan att ha "NH-inställning och dito kunskaper" lär inte ge något.

Annars tycker jag du är inne på rätt spår med att bygga upp den sociala gemenskapen med hästen först, innan du börjar ställa krav eller gör sådant som han tydligen har dåliga erfarenheter av.

LIA
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Lära hästen One-Rein-Stop. Inte rida i ridhuset utan skritta, skritta, skritta i naturens ridhus.
Många mil i benen på hästen. Bara titta, skritta, ha trevligt och bygga förtroende för varandra.
Sedan börja träna mer målmedvetet.

/P Döben
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

:confused: Varför väljer du NH-forumet då, om du inte gillar filosofin, istället för "Hästhantering"?
Att "köra lekar" utan att ha "NH-inställning och dito kunskaper" lär inte ge något.

Annars tycker jag du är inne på rätt spår med att bygga upp den sociala gemenskapen med hästen först, innan du börjar ställa krav eller gör sådant som han tydligen har dåliga erfarenheter av.

LIA


hehe, bara dåligt formulerat, vad jag menar med den meningen är att jag tidigare inte tittat åt detta sätt att hantera hästar, men jag har aldrig haft problem hästar förut, nu när jag har det har jag öppnat ögonen för detta sätt =) Förstår du mig mer då?
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Lära hästen One-Rein-Stop. Inte rida i ridhuset utan skritta, skritta, skritta i naturens ridhus.
Många mil i benen på hästen. Bara titta, skritta, ha trevligt och bygga förtroende för varandra.
Sedan börja träna mer målmedvetet.

/P Döben


okej, det är ju lite tråkigt om han sticker med mig ute bara.. Men ok, lära honom one-rein-stop kan ju vara en ide,men grejjen är ju att jag vill inte att han ska känna obehag, att han ska få känna sig så pass trygg och stabil att han inte VILL springa..

Han ska inte få känna trycket av ett sådant hastigt stopp vill säga, plus att jag inte är sker på att hans ben pallar det..
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Lära hästen One-Rein-Stop. Inte rida i ridhuset utan skritta, skritta, skritta i naturens ridhus.
Många mil i benen på hästen. Bara titta, skritta, ha trevligt och bygga förtroende för varandra.
Sedan börja träna mer målmedvetet.

/P Döben


okej, det är ju lite tråkigt om han sticker med mig ute bara.. Men ok, lära honom one-rein-stop kan ju vara en ide,men grejjen är ju att jag vill inte att han ska känna obehag, att han ska få känna sig så pass trygg och stabil att han inte VILL springa..

Han ska inte få känna trycket av ett sådant hastigt stopp vill säga, plus att jag inte är säker på att hans ben pallar det..
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Lära hästen One-Rein-Stop. Inte rida i ridhuset utan skritta, skritta, skritta i naturens ridhus.
Många mil i benen på hästen. Bara titta, skritta, ha trevligt och bygga förtroende för varandra.
Sedan börja träna mer målmedvetet.

/P Döben


okej, det är ju lite tråkigt om han sticker med mig ute bara.. Men ok, lära honom one-rein-stop kan ju vara en ide,men grejjen är ju att jag vill inte att han ska känna obehag, att han ska få känna sig så pass trygg och stabil att han inte VILL springa..

Han ska inte få känna trycket av ett sådant hastigt stopp vill säga, plus att jag inte är säker på att hans ben pallar det..
 
Sv: RÅD tack, svår häst.

Det är för att du och hästen skall slippa onödigt obehag som du skall lära honom One-rein-stop.
Att dra in en häst på liten volt blir inte så hastigt stopp så benen inte håller.
/P Döben
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 342
Senast: mars
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 787
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp