Råd önskas!

trolltindra

Trådstartare
Hej!
Tar mig nu till med att skriva mitt första inlägg här för att se om jag kan få lite råd.

Har ett fullblodssto på 8 år, 159 cm hög, brun, kraftig bakkärra, rätt så kvadratisk, pappa Songline xx, extremt bra ben, luftig trav/höga benlyft, bra övertramp i skritten, och galoppen som ett smäck, lätt för att samla sig och sätta under sig.

Ska betäckas för första gången. Jag vet inte alls vad hon kan lämna eller om det går så att säga.

Avkomman önskas bli kraftigare, lite längre rygg, bra gångarter, gärna lite lugnare temperament.

Har ni någon rekommendation till mig så jag kan kolla på min lista med 20 hingstar och ta bort eller lägga till...

Hoppas någon nappar på tråden.

Sv: Råd önskas!

Min första tanke var Briar eller Okeanos men sedan kom det där med lugnare temperament och då blir mitt förslag istället Nobel. En välbeprövad hingst som själv har visat sin förmåga på tävlingsbanan både inom dressyr och hoppning. Ha ger dessutom stora avkommor och verkligt bra temperament överlag.

Mina förslag är Damino SD, Don Romantic, Bocelli eller Lingh. Det behövs bra fullblod i gångartsaveln:).

Härligt, alla är på min lista utom Don Romantic. Men Lingh är klart intressant men så nedrans dyr. Bocelli har jag stukit pga små avkommor. Nobel har jag skrivit hopp framför men är inte stuken på min lista.
Blivit tipsad om Warsteiner men han verkar ge så skarpa avkommor.

Jag har ett superfint fullblod bara nog så liten och kort i ryggen. Men traven och bakkärran var det jag sa JA till och så har hon mycket fina ben. Hållbara och inte för hög mellan hov och kota. Traven är så läcker att jag höll på å kissa på mig när jag provred. Höga lyft där ingen marksmygare där inte.

När det gäller Warsteiner så får man nog ta det med en nypa salt. Jag har också hört att han ska ge skarpa avkommor. Men hittills inte träffat på en enda som är det. Har själv ett sto efter honom som är något av det mest lätthanterliga jag har haft.
Warsteiner brukar typa sina avkommor bra och ge bra storlek.

En hingst som jag själv har märkt ger mycket trevliga avkommor i temperamentet men som jag inte vet om han är tillgänglig i Sverige i år är Black Coffee.

Damino SD är ju min personliga favorit av de jag nämnt. Han borde kunna komplettera ditt sto med storlek, lite mer längd och en fin front! Bocelli lämnar nog inte jättesmått eftersom han ligger på +2.1 på bulppen. Han har aldrig varit en favorit hos mig, men fölen här på buke efter honom i år se alldeles toppen ut!

Jag har kollat in för iår

*Hamton e. Hiss Higness . Mycket fin häst.
*Flash Dancer I.M. 1175 e.Don Romantic är väldigt fin !
*Bellagio 1195 e. United

Sen har vi en trevlig avkomma efter Santana 1111 e.Sandro Hit som fått höjd och trevligt psyke.

------ Hoppas du hittar en hingst som tilltalar dej och passar hästan ! Lycka till...

Funderar och funderar.
Eftersom jag inte kan få ut att Warsteiner avkommor blir skarpa rakt igenom så tar jag nog honom tror jag, eftersom han är billig i år och jag vet ju inte ens om det blir något föl eftersom det är första gången för henne. Har ju inte en susning om vad hon lämnar.
Han ger ju lite storlek och snygga hästar vad jag förstår. Så finns ju lite avkommor och jämföra med sen.

Bocelli lämnar inte små avkommor o dessutom brukar de ärva hans mkt goda temperament.
Nobel har jag sett flera fina föl efter o de har även rört sej kanon.

Åh, du tog precis den som inte var "my cup of tea"..... Jag hade hellre sett Nobel. Don Romantic vet jag inte om han ger så mkt lugnare temprament men han skulle nog alla gånger ge finfina gångarter och mer långlinjerat (tycker han är snäppet lång i länden själv). Vad tycker du om Cashmir?

Nobel har jag suttit å tittat på nu och det blir för mycket fullblod. Han är linjeavlad på Lady Killer xx. Jag har skrivit tidigt hopp på honom. Jag vill ha dressyrhästar med kvicka ben.
Scandic har jag tittat på tidigt och det hade varit intressant. Men nu låter jag börsen tala å testar W så får vi se hur det går och vad hon ger så kan man ta en dyring nästa gång. Men jag saknar svensk stam på hingstarna. Det finns lite av de med "gammal svensk stam". Damino SD gillar jag stammen på. Vi får se vad nästa föl har för far.

Ja happ! Jag är nog kravlare som det står under mitt alias. Svarade i går men det finns inte här. ;P

Jo, Rambo blir det nästa gång. Hermes rygg passar inte på mitt redan lite korta sto. Chirlon har jag inte hunnit titta på. Nobel var intressant men tror mer det blir hopp häst av det hela än gångartshäst.

Lite OT men jag blir nyfiken på ditt sto, har nog aldrig sett ett fullblod med så bra gångarter du skriver! Du har ingen film? Menar du ex extremt bra bakben för fullblod eller öht?

Oj vad har jag skrivit. Jag jämför henne mycket med mitt förra sto och de ston jag tittade på när jag köpte henne. Alla andra hade en väldigt markbunden kort trav. Min Lilla gumma har mer lyft i stegen. Mycket bra ben = inte så hög som fullblod brukar vara mellan hov och kota. Lätt för att läka och alltid torr i benen. Var senskadad när jag köpte henne och det har jag helt konvalecentat bort. Vet. Nilfish sa att han inte alls kunde se att hon haft en blödning. Han höll på och ultraljudade i en halvtimme eftersom jag sa att hon varit skadad. Den har hon ju lite kort rygg tycker jag iallafall men hon är ju liten 159 cm förstås, mot mitt halvblod som är 170 i mankhöjd.
Tyvärr finns ingen film. Jag är ensam i familjen om intresset så det blir bilder i hagen som jag får nöja mig med. Men hon sätter lätt rumpan under sig, kan ju också vara för att hon är så liten som jag tycker hon är speciell. Jag tittade på henne först kvällen innan jag provred henne å då var jag inte alls övertygad. Men efter att ha ridit henne lite i skritt och jag fick trava henne lite så var jag såld. Vi körde en ca 80 mil till för att titta på fler ston men gubben sa dirket att jag var som såld på henne.

Oj vad långt det blev....

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 618
Senast: tanten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 610
Senast: cirkus
·
Gnägg Min morfar var ryttmästare under sina unga år och samlade på sig en massa intressant hästrelaterad konst och litteratur under sitt liv...
2
Svar
28
· Visningar
3 346
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka