Råd om vävning

B

Becciz

Fått hem en ny häst, en fullblods vallack på 11 år. Aldrig gått galopp utan är tränad 1.10 hopp, Lb dressyr och debutant fälttävlan. Stått i flera olika miljöer och i olika stall. Aldrig blivit vanvårdad eller illa behandlad.
Har fått höra att han i hela sitt liv har krubbitit och väver i vissa situationer. Har dock aldrig träffat en lugnare och mysigare häst i hela mitt liv. Kan vara själv både i stall och ute...

Jag har bara haft honom en kort tid men pratat med gamla ägare och fodervärdar och dom har berättat att han blir bättre när han rids regelbundet.

Nu till min fråga..Varför väver och krubbiter en häst som verkar vara så nöjd med tillvaron och har haft en super bra uppväxt med mycket utevistelse och kärlek?? Har läst på alla möjliga sidor på nätet om vävning och alla säger att det är stress eller tristess? Men han verkar vara lycklig, eller kan han vara så bra på att dölja det?? Eller blir han uttråkad så fort?? Väver mest ute i hagen i ett hörn, när allt på gården lugnar ner sig. Inga bilar som åker förbi, inga människor ute, de andra hästarna går lugnt och betar, ingen rörelse alls..Då sätter han igång och "gungar".
Hans box är rensad från allt som går att bita på..Han får sitt hö i hö nät som hänger på väggarna som han "boxas" med. Så krubbitningen har jag inte märkt av än.
Kan en häst växla mellan att bita och väva?? Alltså finns det inget att bita på så väver dom i stället?? Hoppas på lite svar och idéer på att få honom att sluta väva i hagen. :laugh:

Sv: Råd om vävning

Jag har läst att fullblod är mer benägna att börja väva än andra raser. Huruvida det verkligen stämmer vet jag inte men jag har själv ett fullblodssto som väver. När jag köpte henne vävde hon mycket och ofta, vandrade också i hagen till det blev en stig vid staketet.

Idag har jag dom på lösdrift, lösdriften var inte färdig när jag flyttade hit. Jag har aldrig sätt någon tendens till att krubbita. Men hon väver aldrig i hagen, inte heller vandrar hon längre, utan hon kan börja väva inne i boxen då jag börjar hälla upp havre eller om dom stått inne en längre tid till exempel vid dåligt väder och hon vill gå ut.

Mitt sto har gått löp som 3 och 4 åring och säljaren berättade att hon vävde och jag antar att hon la sig till med det beteendet under hennes tid som tävlingsgaloppör

Hur ser din hage ut? Finns det alltid strå foder där? Väver han inne också? Vad har han för hagkompisar?

Just nu går han i en egen hage. Det är bara en ström tråd som skiljer hästarna åt så dom kan nosa på varandra. Han går själv tills hovslagaren har varit här och fixat hans fötter (nästa vecka).
Han kommer in vid 21 på kvällen och ut vid 5-6 på morgonen. Alltid först in och först ut. Dom släpps på sommarbete 1 maj. Och då ska han gå med 2-3 andra hästar.
Han väver en kort stund precis när han har kommit in på kvällen.
Han vandrar längs med staketet i hagen och slänger med huvudet en del. Men inte hela tiden, utan han står och betar och ligger och vilar som dom andra också. Han väver alltså bara korta stunder några gånger per dag. Han har fri tillgång på strå foder och vatten (så klart).
Finns det något mer man kan göra??

Det är mycket möjligt att det blir bättre med kompisar i hagen. Hästar är ju flockdjur och han vill nog gärna ha en kompis eller två. Eftersom du inte haft honom så länge antar jag att inte stått i detta stall så länge heller? Det kan ta flera månader innan de är helt acklimatiserade.

Tro mig det räcker inte med kärlek ;)
Min häst luftsnappar (som krubbitning fast han behöver inget stöd) och det är helt enkelt en beteendestörning som de skaffat sig någon gång i livet och sen har svårt att släppa. Och det oavsett nästan hur bra de har det. Lär dig leva med det och acceptera det och gör vad du kan för att hålla honom sysselsatt är mitt råd. Det är mest irriterande för omgivningen oftast men skadar inte hästen egentligen. Vissa människor biter ju på naglarna eller snurrar sitt hår mellan fingrarna konstant och de är ju lyckliga människor :D

Läste du länkarna ens ? Där står massa aha saker man absolut inte tänker på är man har hästar med oönskade beteenden.

Jag har "hoppläst" länkarna och tycker att den första är blaha-blaha, medan den andra håller bättre klass. Med reservation alltså för "hoppläsandet".

*TS*

Nu till min fråga..Varför väver och krubbiter en häst som verkar vara så nöjd med tillvaron och har haft en super bra uppväxt med mycket utevistelse och kärlek??
En sak kan du vara säker på, hästen är inte nöjd med tillvaron.

Finns det något mer man kan göra??
Låt hästen gå ute i riktig hage tillsammans med andra hästar som den kommer överens med.

LIA

Nja, jag har i allafall vart helt övertygad om att krubbitare ska stå på halm..vilket faktiskt bevisades att dom krubbet mer då än när dom stod på spån. läser man inser man ju sambandet med halm som strömedel att det triggar igång beteendet. Så jag tyckte inte det mest var blaha.

Det spelar faktiskt ingen roll vart en häst befinner sig när ätningen triggas i gång...eller var det något annat du menade ?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 224
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar