Råd om struppipning

diddl

Trådstartare
Var inne på ATG- kliniken om en sår skada på min 9 mån unghäst Pratade med Vet om att han hostar till ett par gånger när han springer runt i hagen och har haft feber till och från. Han har fått pencilin 2 till fällen på 2 månader. Suck.

De gick ner och kontrolerade luftstruppen och konstaterade att ena låcket på struphuvudet hängde lite gran inte mycke litten skilnad var det . STRUPPIPNING :eek: :eek: :eek:

Hur kommer det att påvärka honom i framtiden :confused:

Han är tänkt till fälltävlan.

Kan man klassa det som dålt fel :confused:
Jag vet inte vad jag ska göra om han hostar i hagen när han galoperar runt hur bli han när man ska träna honom i framtiden :confused: :confused:
Hjälp vad skulle ni göra

Sv: Råd om struppipning

Detta borde ju din veterinär ha svar på, ring upp och fråga.

Som sagt det GÅR att operera, finns 2 olika varianter.
Så länge ett av "locken" hänger ner så har hästen svårare att syresätta sig vid ansträngning.

Jag har opererat min häst för struppipning, han hade det jobbigt när vi kom till den fasen i utbildningen som gällde samling och galoppjobb. För att kliva vidare upp till msv dressyr så ansåg jag det nödvändigt med operation. Min häst kraxar fortfarande ibland när han springer i hagen och är ngt känslig för damm när man rider.

Som jag förstod så kan "locken" bli förslappade av att hästen drabbas av infektioner.

Liknande trådar

H
Hästvård Igår var jag tillbaks på kliniken för återbesök och han blev friskförklarad. Jippie:banana: Så hur började det då? Jo, jag har en...
Svar
1
· Visningar
932
Senast: Linda.B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama