Sv: Råd om sterilisering!
Men alltså... Nu kanske jag är korkad. Inte kan man väl kastrera i förebyggande syfte bara för att hunden kan få inflammation? Jag ser absolut varför man skulle välja att göra det med en hund som öht har problematiskt med löp, men en hund som aldrig haft problem låter man väl ändå vara? Det är ju trots allt alltid en risk att söva hunden, och smärta och obehag tillhör väl också alltid en op.
Eller är jag lite efter? Gör man det - kastrerar fullt fungerande tikar i förebyggande syfte? Eller rentav för att det "är skönt att slippa löp"? Rent generellt känner jag väl att då kan man ju skaffa sig en hanhund alt. ingen hund alls.
Tjaa, det ÄR ju skönt att slippa löp. Och testosteronstinna hanhundar under grannskapets alla löptikars många veckor av löp om året. Och risken att slippa tjuvparningar, eller att behöva operera en sjuk tik akut. Och många fler anledningar.
Själv har jag kastrerat min gammelman, vid 5 års ålder, när han inte skulle para något mer. Varför utsätta honom för stressande löpperioder i X antal veckor om året när det inte ger honom någonting?
Min äldsta tik kastrerades pga livmodersinflammation, som hon fick UNDER 2 års ålder. En annan tik kastrerades för att hon inte gav tillräckligt bra för att avla på igen, varför då utsätta henne för att vara bortstängd från flocken i ca 6 veckor/år samt eventuell skendräktighet på det också?
Vår yngre hane, numera avliden, kastrerades som 1 åring då han inte var något avelsmaterial och bara tunnade ur kring löp samt så slapp vi risken att han skulle lyckas para sin mamma, eller någon annan för den delen och kanske lämna vidare sitt sämre genetisk arv.
Nu har jag 2 okastrerade tikar hemma kvar. Den ena utvecklade rätt svår allergi vid 6 mån ålder, och kastreras nu till vintern som lite över 1 år gammal. Hon har inget avelsvärde, löpen är bara ivägen både i flockens sammansättning och så blir hon jäkligt dryg själv då också. Och skendräktig på det.
Den andra är strax 3 år gammal, och jag har nu kommit fram till att inte avla på henne. Tanken var att hon skulle paras i vår, men pga en oplanerad graviditet och husprojekt etc så har vi insett att vi inte har tid för en valpkull på rätt länge - och då är hon för gammal för en första kull. Hon kommer att kastreras samtidigt som den yngre ovanstående, och detta helt och hållet enbart för att slippa löp alltså...
Jag kan inte riktigt se problemet faktiskt. Dom allra flesta hundarna känner av löpen på olika vis, vissa mer och vissa mindre. Både hanar och tikar. Och dom allra flesta som föds har inget i aveln att göra, och man hade säkerligen kommit tillrätta med en hel del blandraser och tjuvparningar om fler kastrerat "bara för att".