Råd om sterilisering!

Russin8

Trådstartare
Jag har en 11 månaders BC tik. Hon hade sitt första löp för 2 månaders sedan. Nu funderar jag på om jag ska sterilisera henne. Då hon är oreggad så vill jag inte att hon ska ha valpar (även om hon är en underbar hund, så vet jag ju inte vad som finns bakom).

Är lite orolig för hur mycket dom ändras efter en sterilisering, och riskerna vid operationen.

Ni som steriliserat era tikar, vad har ni för erfarenheter?

Vad är för och nackdelarna?

Behöver råd!!:confused:

Mvh Russin8

Sv: Råd om sterilisering!

Kastrera tiken, vad gäller risker/komplikationer så är det bara att googla eller söka på mina tidigare inlägg i ämnet.

Tycker också att du ska kastrera, sterilisering är rätt menlöst. Har en kastrerad schäfertik, och är helnöjd med kastreringen, hon är som vanligt förutom att hon ej löper. Vanligaste komplikationen är inkontinens, men på en så ung tik bör det inte vara ett problem.

Tror du menar kastrering, sterilisering utförs så vitt jag vet sällan (aldrig) i sverige.
Tycker också att i bör kastrera henne, fördelarna överväger nackdelarna enligt mig.

Vi kastrerade vår tik nu i höstas.
Jag tycker hittills att hon är ungefär som vanligt. Pigg och glad, kanske att hon blev ännu lite mer matfixerad än innan..

Hon opererades med titthålskirurgi, och allt gick väldigt smidigt. Hon opererades för fm och fick komma hem på em. Var groggy efter narkosen och lite smärtpåverkad de första dagarna men sen var det fullt ös som vanligt. Fick kämpa för att hålla henne lugn under läkningen ;)

Hon gick koppelpromenader i ca 10 dagar, stygnen togs bort efter 14 dagar (jag gjorde det själv hemma). Läkte jättefint.

Jag kastrerade min 7-åring i våras och är helnöjd. Hon hade iofs en del problem med temperament och annat som var hormonellt, förutom att det försvann så är det enda jag märker skillnad på att hon fäller lite.

Hon är av en ras som bara fäller 2ggr per år och därimellan kan man knappt dra ett pälsstrå. Nu är pälsen lite rikligare.

Superskönt att slippa löp! :)

min är kastrerad sen 3år tillbaka. ingen skillnad alls förutom att hon har lite lättare att lägga på sig. tycker absolut att du ska kastrera.

Efter att Fanny fått livmoderinflammation med akut operation så kan jag bara säga: kastrera!
Det var riktigt hemska dygn när vi inte visste hur det skulle gå för henne. Skaffar vi tik igen kommer vi kastrera innan det hinner bli någon inflammation av det.

På henne märktes det inte så mycket innan, annat än att hon var lite 'off', men hon är vanligtvis en väldigt loj hund. Sen plötsligt började hon störtblöda så det var akut in till djursjukhuset. Det var riktigt hemskt och det var många tårar från hela familjen. (finns en tråd här på hund)

Jag har inte märkt nån större skillnad på henne, hon är lite lite piggare kanske och hon har blivit mer intresserad av mat. Just nu fäller hon så man blir tokig, men jag tror inte det är en konsekvens av operationen, hon brukar ju fälla. :p
Hon fick öroninflammation av tratten, men den blev bra med medicin, så jag kan inte säga att det varit något negativt med operationen.
:)

Nu så får ju inte alla tikar pyo, o förekomsten varierar mellan raserna.
Innan man tar beslut om att kastrera i "förebyggande" syfte så anser jag att man skall sätta sig in i såväl för som nackdelar.
Nu avser jag tikar som inte har problem med löp öht.

Skaffar vi tik igen kommer vi kastrera innan det hinner bli någon inflammation av det.

Men alltså... Nu kanske jag är korkad. Inte kan man väl kastrera i förebyggande syfte bara för att hunden kan få inflammation? Jag ser absolut varför man skulle välja att göra det med en hund som öht har problematiskt med löp, men en hund som aldrig haft problem låter man väl ändå vara? Det är ju trots allt alltid en risk att söva hunden, och smärta och obehag tillhör väl också alltid en op.

Eller är jag lite efter? Gör man det - kastrerar fullt fungerande tikar i förebyggande syfte? Eller rentav för att det "är skönt att slippa löp"? Rent generellt känner jag väl att då kan man ju skaffa sig en hanhund alt. ingen hund alls.

Men alltså... Nu kanske jag är korkad. Inte kan man väl kastrera i förebyggande syfte bara för att hunden kan få inflammation? Jag ser absolut varför man skulle välja att göra det med en hund som öht har problematiskt med löp, men en hund som aldrig haft problem låter man väl ändå vara? Det är ju trots allt alltid en risk att söva hunden, och smärta och obehag tillhör väl också alltid en op.

Eller är jag lite efter? Gör man det - kastrerar fullt fungerande tikar i förebyggande syfte? Eller rentav för att det "är skönt att slippa löp"? Rent generellt känner jag väl att då kan man ju skaffa sig en hanhund alt. ingen hund alls.

Japp, tyvärr gör många det, även hanhundsägare, för att slippa att de ev kommer att bli jobbiga i löptider, eller ogilla andra hanhundar.
Man vill helt enkelt ha ett neutrum.

Jag kastrerade min tik pga hennes skendräktighet. Hon är lika glad och arbetsam som innan operationen. Jag märker ingen skillnad alls på henne förutom att de ojämnheter i temperament och aptit som varierade i löpcykeln försvunnit. Jag tävlar agility på hög nivå med henne och är mycket glad över att som bonus slippa tänka på löpperioder när man planerar tävlingarna (även om det problemet nog försvinner med de nya reglerna).

Tjaa, det ÄR ju skönt att slippa löp. Och testosteronstinna hanhundar under grannskapets alla löptikars många veckor av löp om året. Och risken att slippa tjuvparningar, eller att behöva operera en sjuk tik akut. Och många fler anledningar.

Själv har jag kastrerat min gammelman, vid 5 års ålder, när han inte skulle para något mer. Varför utsätta honom för stressande löpperioder i X antal veckor om året när det inte ger honom någonting?
Min äldsta tik kastrerades pga livmodersinflammation, som hon fick UNDER 2 års ålder. En annan tik kastrerades för att hon inte gav tillräckligt bra för att avla på igen, varför då utsätta henne för att vara bortstängd från flocken i ca 6 veckor/år samt eventuell skendräktighet på det också?
Vår yngre hane, numera avliden, kastrerades som 1 åring då han inte var något avelsmaterial och bara tunnade ur kring löp samt så slapp vi risken att han skulle lyckas para sin mamma, eller någon annan för den delen och kanske lämna vidare sitt sämre genetisk arv.

Nu har jag 2 okastrerade tikar hemma kvar. Den ena utvecklade rätt svår allergi vid 6 mån ålder, och kastreras nu till vintern som lite över 1 år gammal. Hon har inget avelsvärde, löpen är bara ivägen både i flockens sammansättning och så blir hon jäkligt dryg själv då också. Och skendräktig på det.
Den andra är strax 3 år gammal, och jag har nu kommit fram till att inte avla på henne. Tanken var att hon skulle paras i vår, men pga en oplanerad graviditet och husprojekt etc så har vi insett att vi inte har tid för en valpkull på rätt länge - och då är hon för gammal för en första kull. Hon kommer att kastreras samtidigt som den yngre ovanstående, och detta helt och hållet enbart för att slippa löp alltså...

Jag kan inte riktigt se problemet faktiskt. Dom allra flesta hundarna känner av löpen på olika vis, vissa mer och vissa mindre. Både hanar och tikar. Och dom allra flesta som föds har inget i aveln att göra, och man hade säkerligen kommit tillrätta med en hel del blandraser och tjuvparningar om fler kastrerat "bara för att".

Klart det är skönt att slippa löp. Det är skönt att slippa massor av saker man får ta när man skaffar hund - t.ex. att hunden smutsar inomhus, biter på saker, kräver tid och engagemang, det är helt enkelt någonting man tar på sig i och med hundköpet. Allt med hundar är inte rosenrött och mysigt och härligt, vissa saker får man liksom på köpet med allt det roliga. Att operera sin hund bara för att det är skönt att slippa löp är ju helt galet och inte rätt någonstans.

Och alla tikar och hanhundar har inte problem med löpen eller löptikar! Alla hanhundar är inte hormonstinna galningar som stressar upp sig till tusen när tikarna löper. Alla tikar har inte problem med löpet. Självklart sker förändringar i kroppen men det skulle väl vara väldigt märkligt om en tik skulle kunna löpa utan att någonting alls hände. Mycket av det du pratar om är ju problem som kan göra att man kastrerar sina hundar, men det är ju långt ifrån alla som har de problemen.

Men du kan väl inte mena att folk ska kastrera "bara för att", för då kan vi ju minska blandrasaveln och tjuvparningarna? Det är väl betydligt bättre för hundarna att hundägarna börjar ta sitt ansvar. Hålla koll på sina hundar, kanske låta bli att skaffa både hanhundar och tikar om man inte ids/kan ha full koll vid löp, det är väl rätt logiskt att de kan para sig annars. Folk kan sluta köpa blandrashundar - finns det en marknad kommer ju aveln aldrig sluta. Att tänka ett steg längre än näsan räcker kan ju vara en bra första grej.

Av 4 möjliga tikar har 4 av mina fått PYO. Så jäkla kul är det inte, så jag är för preventiv kastrering. Den unga jag har nu har jag redan märkt blir väldigt skendräktig, så där tvekar jag inte att kastrera om hon blir värre.

Ser inget fel att kastrera hanar, tvärtom. För mig är det självklart att kastrera om de inte ska verka i avel. För hundens skull mer än för min egen.

Ja, jag kastrerar hellre innan än efter.
Tycker det är otroligt skönt att hunden kan umgås normalt med löptikar, både för mig o för honom.

Vad menar du med innan?
Ingen av mina hanar, o det har blivit en del genom åren, har haft problem med löptikar o umgås normalt med dem, både egna o andras tikar, de kan dock bli generade av ihärdig uppvaktning från löpska hyndor.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
9 370
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hur tänker ni om era älskade fyrbenta drabbas av cancer och det har gått långt i processen? Försöker ni med behandling, eller låter ni...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 031
Senast: Sol
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 767
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka