Råd om sadelförsäljning

skogaliten

Trådstartare
Jag har en Montsegur sadel (för bred kort rygg, kallblod eller islandshäst) som jag vill sälja, men jag drar mig för att annonsera ut den, eftersom jag oroar mig för alla hemska historier jag hör om folk som luras och krånglar. Sådant som att "köparen" skickar tillbaka ett blocket-paket tomt, eller att man ställer upp med att åka till någon plats många mil bort med sadeln, men köparen dyker aldrig upp...
Själv bor jag långt ute i skogen, så jag oroar mig också för att inga spekulanter vill åka hit.

Så hjälp mig med goda råd!

Tar sadelförmedlare emot den här sortens sadel?
Var bör/ska man annonsera ut en sådan här lite speciell sadel, finns det bra och dåliga ställen?
Funkar eventuellt Tradera?
Hur ska man hantera betalningen?

Fast på blocketpaket måste även säljaren godkänna returen innan pengarna betalas tillbaka till köparen vid retur.
Godkänner inte säljaren returen så håller "blocket" pengarna tills köpare och säljare löst tvisten.

När jag säljer saker så kan jag tänka mig mötas upp i närheten annars får köpare stå för frakt.
Jag kan skicka foto ur alla vinklar och vrår om det är en dyrare vara annars får de helt enkelt nöja sig med min valda bild och beskrivning men jag är också ärlig i min beskrivning.

Jag att för givet att köparen chansar på att paketet kommer fram som det ska om de ber mig kolla frakt men inte ber om rekommenderat.

Jag förstår inte trenden som verkar uppkommit senaste tiden, framför allt på Facebook där säljare hängs ut som oseriös för paketen inte kommer fram och köpare kräver pengar tillbaka.
Jag som som säljare skulle aldrig betala tillbaka pengar för vara och frakt om posten slarvar bort paketet, köparen får isåfall be om och betala om rekommenderat.
Förstår inte varför köparen alltid ska stå som förlorare.
Men jag är också ärlig och skickar sakerna jag sålt.

Jag har nästan bara användt mig av Hästnet och Facebook senaste tiden och betalning har varit iförskott.
Köpte dock senaste sadeln med blocketpaket och betalde när jag hämtade den.
Funkade kanon, min man skickade ett par pedaler förra veckan med just blocketpaket och pengarna för dem sattes in på hans konto igår.
Så vid dyrare vara hade jag erbjudit blocketpaket om inte köpare kan komma och hämta eller litar på mig.

Jag hade lagt ut på Blocket och testat. Men jag hade tagit betalt för att köra längre sträckor.

Inget jag skriver ut i annonsen, men vid förfrågan meddelar jag att jag visst kan köra genom hela länet, mot ersättning. Vill köparen inte ta det, får de leta en annan sadel. Ska jag skicka är det förskottsbetalning och ingen retur. Trist, men det finns fler sadlar för köparen.

Din sadel är rätt ovanlig, och det mesta du riskerar ju annonskostnaden.

Tack för svar.
Jag har aldrig sålt någon sadel på annons, men nu har det blivit väl trångt i selkammaren, så jag behöver rensa lite.

Så med blocket paketet så måste också säljaren godkänna returen innan pengarna betalas tillbaka till köparen?!
Det låter ju bra, om det skulle vara så att det dyker upp en köpare som vill ha skickat.

Ska jag lägga ut sadeln både på Blocket och Hästnet? Använder inte Facebook.

Blocketpaket är ingen höjdare enligt mig om det strular.

Jag har sålt en hel del saker på blocket och jag är rätt hård. Inget öppet köp. Hela sadeln betald innan jag skickar den ( alltså inget postförskott eller hälften betald osv). Om jag åkt iväg med sadeln mer än någon mil så har jag alltid begärt ersättning för det.

Nu har jag sålt mina sadlar till ett väldigt bra pris (för köpare alltså) och det har aldrig tagit mer än någon vecka. Oftast bara några dagar.

Har haft folk från Malmö som åkt upp till Göteborg med Öresundståget för att hämta sadel. Eller bekanta till köparen som hämtat sadel (köparen var från Umeå). Oftast går det att lösa om man är lite kreativ. Men aldrig att jag släpper något innan betalningen är till fulla gjord.

Jag har sålt tre sadlar hittills.
2st via en förmedlare (fungerade klanderfritt men jag tyckte att det var lite dyrt)

Den senaste lade jag ut på annons (hästnet), begärde 4000kr. En tjej kom och hämtade den i stallet och lånade hem den då hon bor i samma län, jag fotade av hennes legitimation som jag givetvis kontrollerade bilden på samt att namnet stämde överens med det namn som stod på resten av de betalkort etc. som hon hade i plånboken.
Sadeln passade och hon swishade över begärd summa.

Jag har en sadel ute på annons just nu, (Facebook). En tjej vill låna hem den i helgen. Jag kör på samma upplägg som med tidigare sadel.

Om jag var du hade jag
1. Kollat med närmsta sadelåterförsäljare om de kan sälja sadeln åt dig och till vilken peng.
2. Erbjudit mig att köra sadeln till den som är intresserad (inom en viss gräns).

Jag har ingen koll på värdet på en Montsegur men de sadlar jag sålt senaste åren har jag begärt förskott, det har handlat om 3000-4000:-. Några har backat och sagt nej vilket jag förstår, men de har blivit sålda till slut. Mitt bankkonto är också mittt personnummer så jag brukar ge ut det som ändå nån typ av trygghet.
En sadel kom köparen och hämtade, men fick då betala hela summan på plats och vi skrev kvitto. De fick några dagar på sig att prova och om den inte passade skulle de lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka.
En dyrare sadel hade jag kanske lämnat till en förmedlare men samtidigt vet man inte hur länge den blir hängande där. Har en sadel som bör säljas men den ligger i 15.000:- -klassen och den drar jag mig för att sälja just för att jag inte bestämt mig för hur jag ska gå tillväga.

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 398
Senast: Anonym
·
F
Övr. Hund Behöver råd och hjälp..Står just nu och stampar på samma ställe! (Drar de kort) Har en fd *vän* eller vad man nu ska säga som jag...
Svar
9
· Visningar
1 159
Senast: OhNoez
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar