Råd om kommande hästköp.

N

Naan

Hej på er allihop.
Jag är en sån där som har smugit omkring länge på buke men inte skrivit nåt så jag är inte helt hundra på om tråden hamnar rätt, men men...

Jag skulle vara tacksam för lite råd och tankar kring mitt kommande hästköp.
Jag pluggar för tillfället på universitet, men kan inte låta bli att fundera på vad för häst jag ska skaffa sen (minst ett år kvar).
Är en ganska rutinerad hästägare, har haft 4 hästar genom åren och vet vad det innebär. Jag är lite smått feg av mig i ridningen och vill inte ha en häst som är alltför tuff, samtidigt som jag inte vill ha en nybörjarhäst. Är mest intresserad av dressyr och uteritter, även om det är kul att hoppa ibland. Har tidigare ridit regelbundet för instruktör men är väldigt rostig i ridningen nu.

Det jag skulle vilja ha era synpunkter på är hur ni skulle tänka i min situation, om ni skulle skaffa häst inom en inte alltför avlägsen framtid, gällande ras, utbildningsnivå, ålder, prisnivå och allt annat intressant. :)

Sv: Råd om kommande hästköp.

Tror du ska ha en häst inriktad på dressyr, alla hästar kan hoppa, men alla har inget givande dressyrsteg.
Tror du ska ha en häst i stilen lättare typen av halvblod ca 6-8 år. Eftersom du inte skriver din länge/vikt så kan jag inte hjälpa dej närmare med typen.

Priser har jag ingen koll på:p

Vad vill du uppnå med hästen, tävla eller bara dressyrrida hemma?

Det är något i den stilen jag har tänkt också...
Jag vill kunna rida för instruktör och utvecklas tillsammans med hästen, kanske tävla lite, men det är inte det viktigaste, huvudsaken är som sagt att känna att min ridning utecklas.
Är ca 170, väger nåt kg över 60 om det är till hjälp.

Men jag är ganska nyfiken på vad som är ett rimligt pris för en sådan kuse, har väldigt dålig koll på det nu eftersom det är flera år sen jag köpte häst.

Börja surfa runt på salusidorna redan nu då ;) Bara du vet ju vad du ska ha för häst :laugh: Och då får du koll på vilken prisklass just din häst ligger inom.

Du beskriver nästan hur min nästa häst ska vara och du är lika lång och väger som jag:D
Den dagen det blir dags för en ny häst har jag nog räknat med att jag måste lägga ut minst 80 000 om jag vill ha ett halvblod,tycker att de stigit i pris de senaste åren.Så kolla runt på annonssidorna så får du lite tips om vad du får för pengarna:)

Har just köpt häst. Med facit i hand så blev det inte alls som jag planerat.
Har alltid haft förkärlek för skäckar och olika fuxar.
Trode att jag skulle ha en häst på 165 och ca 12-15 år.
Kolalde på allt från varmblod till fullblod och olika importer,
Kom hem med en new forest korsning på 158 och 6 år. Svart med vit bläs.
Men det sa bara klick. Har inte ångrat mig en sekund.:love:

Man kan göra fynd. Jag och min kompis köpte häst tilllika.
Hon köpte en 12 årig holsteiner på 165cm för 25.000 sek.
Bra skolad och trevlig häst.

Jag tror man sällan tar hem den typ av häst man tror från början.
Så låt inte utseende och ras spela så stor roll.
Är det menat att vara så är det!
Lycka till!:bump:

Håller själv på att leta häst, har kanske hittat en nu (igen) :). Har tidigare haft ett varmblod, men eftersom vi fick lov att ta bort han pga. skador som han troligtvis fått från travtiden så vågar vi inte köpa en häst som varit galopp eller travtränad just nu. Så har kollat på storhästar allt från 152- 165 hästar, men var nu igår och provred en ponny på 146 cm, är 17 år så har ett ponny år kvar, och eftersom vi inte hade planerat att ta bort vår förra häst är det här en häst vi troligen kmr ha bara 1 ½ år.
Så vi hade ju tänkt oss en storhäst från början, men så länge man inte känner sej för liten eller för stor på hästen, och att man klarar av den, så tror jag inte ras mm spelar så stor roll. Skulle nog satsa på någon lite äldre häst ,er 10 års åldern, för då är de lite vuxnare i huvudet och har varit med om mer. Finns ju såklart undantag, som med allt annat.
Sen tror iaf jag att om man inte letar häst i typ 80.000 kr klassen och uppåt, så är det svårt att hitta något bra hos de som försörjer sig på att sälja hästar. Har varit och kollat hos några sånna, och de vi har kollat på tkr då vi att det har varit mkt överpris på. Förstår ju att de måste tjäna på det, men tror som köpare i de lägre prisklasserna att man får mer häst om man köper hos privatperson. De brukar inte heller försöka snacka omkull en, när man börjar fråga om hästen varför den går si och så.
Är svårt det här med att hitta häst!
Men lycka till :)

Hej.

kalblodstravare brukar vara både prisvärda, snälla ohc mkt utvecklingsbara...

Men jag är ganska nyfiken på vad som är ett rimligt pris för en sådan kuse, har väldigt dålig koll på det nu eftersom det är flera år sen jag köpte häst.

Så får du ställa dej frågan: Sto,valack eller hingst.
Om du är inne på en valack så behöver du inte titta på stammen så priser springer iväg pga, för det är ju inget värde i en valack ändå:p OM man inte tycker om en viss hingst och vill köpa en avkomma efter den givetvis.

Om du köper ett sto så kan du ev kolla om hon fått föl innan. Om du vill ta föl på henne när hon blir äldre så blir risken mindre om hon redan har haft föl sen innan.:laugh:

En sak som också är ganska viktig är att ta reda på hur många ägare hästen haft och om möjligt även prata med förra ägaren. Varför de sålde hästen osv.

Varför jag säger detta är därför att en häst som jag vet såldes som promenadhäst för ca 3 månader sen, nu är ute till salu som lovande tävlingshäst... för 50 000 mer än vad den förut såldes för. Inget fel att tjäna pengar på hästar, det tycker jag själv är kul, men man måste vara ärlig.

Liknande trådar

B
Hästmänniskan Hej! Jag är en 28-årig sk återfallsryttare som nu känner mig otroligt sugen på köpa häst igen. Känner mig dock väldigt splittrad till...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: Buppisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka