råd om hundens ålder vid ny valp,tack

videnlis

Trådstartare
hur gammal tycker ni en hund ska vara innan man tänker på en ny valp?
vi vill gärna ha flere hundar.
vi har en bernersennen hane som blir ett år i juli.
när kan man tänka sej att det blir smidigast med en hund till? o av vilket kön anser ni?
jag har talat med många bernersennenuppfödare,och fått en massa olika svar.

endel säger att det absolut blir lättast med en tik

andra att hane är bättre,men att åldersskillnaden bör vara minst 2 år,

andra att hane men det är bra med liten ålderskillnad( typ 1 år).

endel har sagt att man alltid kan kastrera hanen/sterilisera tiken

andra att det e den sista utvägen,det förkortar livslängden...

själv har jag tänkt hane, just för att vi inte har möjlighet att skicka iväg endera hunden till nån släkting tex,vid löptid...

vi hade tänkt ta valp i år,men nu har jag så många olika råd i huvudet,att jag inte vet mera vad som blir bäst.....

hur skulle ni gjort/göra?

har ni era hundar tätt i ålder eller inte??

tacksam för svar:)

Sv: råd om hundens ålder vid ny valp,tack

Jag får hem en valp i augusti (troligtvis, den är inte född ännu). Det är då en tikvalp. Vi har sedan tidigare en hanhund som är 2 år nu i sommar. För mig känns det som minimiåldersskillnad, då vår Allan har varit barnslig och krävt mycket tid av oss. Nu börjar vi märka av att han är så gott som vuxen, och känner att vi kan ta en till valp utan att det skapar bekymmer för den äldre hunden.

Jag tror att man måste känna av hunden man redan har för att bestämma när den kommer kunna hantera en valp på bästa sätt.

Nu har jag bara en hund, och det är den första, så jag har inte någon egen erfarenhet men en del tankar.

Min hund är 2 år nu och det känns som minimum. Nu är han vuxen (en större hund tar väl lite längre tid på sig dock), väldigt okomplicerad, vardagslydnaden sitter etc. Han är inte jobbig eller krånglig utan då kan man lägga mer fokus på valpen. Även om han aldrig varit speciellt jobbig så händer det så otroligt mycket fram till 2årsåldern.
Nu känns det som att det är fritt fram att skaffa en till hund om man ser till min hunds mognad. Resten av livet gör dock att det får vänta nåt år till.

Om du inte har några preferenser på speciellt kön mer än att det ska gå smidigt med de ihop hade jag valt en hane till så slipper ni krångel vid löp.

Jag bryr mig inte så jättemycket om åldersskillnaden faktiskt, mer än att jag tycker att den första hunden inte längre ska vara "unghundsvild" utan ha bra grundlydnad och fungera väl i vardagen. Det lär vara så otroligt mycket jobbigare med två som inte sköter sig, än med en som inte sköter sig. Dessutom tenderar hundar att "dra igång varandra". Har du en äldre väluppfostrad hund så kan den många gånger hjälpa till att uppfostra valpen, istället för att de bara busar runt och ger dig långfingret när du vill att de gör något :p

Om du inte har en bra(!) lösning för hur du ska göra när tiken löper, så köp hundar av samma kön eller kastrera i alla fall en av hundarna. Varför skulle det förkorta livslängden hos hunden? Vad jag vet finns det inget som visar att något sådant skulle ske, däremot tvärtom, iaf på tikar, eftersom det tydligen blir mindre risk för juvertumörer om man kastrerar och framförallt kan tiken inte få livmoderinflammation.

Jag har själv två hundar, det är 7 år mellan dem. Jag skulle absolut inte(!) ha köpt en till hund när min unga var 1år, men det var för att jag hade fullt sjå bara med henne :p

tack för svar!
hanen vi har är för att vara valp,lugn och sansad,lydig oxo.
kanske vi ändå ska vänta till nästa år.

en av uppfödarna sade att han har gjort en sådan "upptäckt" att steriliserade tikar,blir gamla i förtid, lever kortare..jag funderade om det kan ha med hormonerna att göra,kvinnor som opererar bort äggstockarna ska väl äta hormoner? o om man inte gör det,kanske man blir gammal i förtid????vet inte,men så sa den här uppfödaren..

en av uppfödarna sade att han har gjort en sådan "upptäckt" att steriliserade tikar,blir gamla i förtid, lever kortare.

Inte för att vara bitter och tråkig, men jag litar sällan på vad uppfödare "upptäcker". Har hört alla möjliga upptäckter som det finns klara forskningsbevis på att inte alls stämmer. Läser du lite om vad folk med kastrerade tikar säger så är de flesta ändå positiva.
Och justja, man steriliserar inte tikar, man kastrerar dem ;)

en av uppfödarna sade att han har gjort en sådan "upptäckt" att steriliserade tikar,blir gamla i förtid, lever kortare..jag funderade om det kan ha med hormonerna att göra,kvinnor som opererar bort äggstockarna ska väl äta hormoner? o om man inte gör det,kanske man blir gammal i förtid????vet inte,men så sa den här uppfödaren..

Då kan jag säga som så. Jag har inte steriliserat 3 av mina tikar utan kastrerat dem. Ingen har blivit gammal i förtid, den senaste blev barn på nytt.

För att man tar bort allt, sterilisera gör man inte på tikar längre.

Jag har kastrerat 4 tikar, och snarare har de blivit äldre och hållt sig fräschare längre.

Ett annat perspektiv då ;). Mina hundar har hunnit bli riktigt gamla, och nu har båda fått åldersrelaterade problem. Den allra äldsta är svajjig i bakkärran och "tappar" ena bakbenet ibland, den andra är istället full med godartade tumörer varav några har behövt opereras bort för de sitter så olämpligt. Och så finns ju oron för att nästa tumör är kanske inte så snäll. Att ha EN hund vars liv är påväg att ta slut är jobbigt nog. När nu båda hundarna har haft krämpor samtidigt så är jag nära upplösningstillstånd. För att inte tala om hur tomt mitt bankkonto börjar bli.

Nu har jag äntligen fått hem en efterlängtad valp, men helt ärligt så borde jag köpt den här valpen för ett par år sedan. För nu har jag en hund som vill gå i snigelfart på promenaderna, en hund som är lite halvdöv, och så den lille valpen som far runt som en blådåre överallt.

*kl
håller med resten av de svarande: skaffa ny valp först när vardagslydnaden sitter hos hunden du redan har. det underlättar något så otroligt att valpen har en förebild som uppträder som "man ska", och inte lär den en massa ofog :) sen är det nog bra att den nuvarande hunden inte är för gammal heller, som för cillamuffins.

Där du är kommer jag väl vara om ett par år eftersom det bara skiljer 1,5 år på mina äldsta:o Men fördelen är ju också att de har ofta ganska bra utbyte av varandra när de är ganska lika i ålder.

Jag vet några som föder upp som har som regel att ha 4 år mellan hundarna. Ibland blir det kanske 3 år, men just 3-4 år för att då hinner hunden bli ganska meriterad och "klar" innan man skaffar nästa. De har hela tiden en fungerande jakthund och hela tiden en stabil äldre. Det kan jag tycka är en ganska bra regel, som mest har man väl iofs 4-5 hundar då, men detta är ju uppfödare.

I och för sig kan man aldrig veta hur länge en hund lever, men om man räknar med en "normal" ålder på 10-12 år så tycker jag själv det känns lämpligt att vänta tills hund nr 1 är 5-6 år, så att de liksom går "om lott". Min tik var sex år när jag tog en valp, och är nu 11. Om allt går som det ska (dvs "normal" livslängd) har hund nr 2 alltså många pigga, aktiva år kvar när hund nr 1 inte finns längre och jag behöver inte ha bråttom att skaffa nästa hund (även om jag säkert kommer ha det).

Sen som en del andra skrivit, att hund nr 1 har "landat" underlättar betydligt. Och om ni väntar tills nuvarande hund har passerat den andra (mentala) könsmognaden, vid ca 2 års ålder, har ni också en bättre uppfattning om hur den hanterar andra hanar och kan få lite hjälp på traven i val av kön, för funkar två hanar ihop är det naturligtvis enklare än att behöva lämna bort tiken (eller hanen) vid löp osv. Någon garanti har man naturligtvis aldrig, men om man VET att hunden inte tycker om andra hanar är det ju himla dumt att skaffa en själv och bädda för problem i flocken.

Ang kastrering så har jag aldrig hört talas om att kastrerade hundar skulle bli gamla i förtid utan snarare tvärt om. Min egen tik är som sagt 11 år och kastrerades vid 3 års ålder och hon är jättepigg och fräsch.

För att man tar bort allt, sterilisera gör man inte på tikar längre.

Jag har kastrerat 4 tikar, och snarare har de blivit äldre och hållt sig fräschare längre.
Man behöver inte ta bort allt. Ett hondjur kastrerar man om man tar bort äggstockarna, även om man lämnar kvar livmodern.
PL

På hund i stort sett alltid. På katt blir det allt vanligare med en metod där man bara tar bort äggstockarna.
PL

Sist jag hade två hundar var det jämnåriga tikar - funkade kalas. Den första hunden var en vilde och när hon var 2år tog jag hem den andra tiken som var mycket lugnare. Kombinationen var perfekt, den lugna hjälpte mig att dämpa en vilda, och den lugna har nog aldrig haft en så rolig sommar så då. (Fick tyvärr ta bort hund nr1 pga dåliga höfter ett halvår senare.)

Nu har jag en 6årig "tant"hund (den lugna nämnd ovan) och en 8mån slyngelvalp (hane). Har precis haft ett löp här hemma och den lilla kåtbocken kunde väl inte tacka gudarna nog som sände en löptik just i tid till könsmognaden... :devil: Men det gick förvånansvärt smidigt ändå, behövde inte sända iväg någon hund, men delade av med kompostgaller. Nackdelen nu är att jag (redan) har en hund som går en meter efter och en som studsar en meter före. Tiken ska kastreras (av hälsoskäl) och jag hoppas hon blir ungdomligare och lite piggare då.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska rekommendera angående ålder eller kön... :p

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 686
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Nordthor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka