Haflinger89
Trådstartare
Har kommit framtill att jag behöver en hoppsadel till min häst också. Han är lite svår att hitta sadel till så det landade på en Star Trekk Espaniola sist och den älskar vi båda två, men jag känner mig inte bekväm med att hoppa det minsta lilla i den. Dels eftersom den är bomlös och dels för att den är för inramad/djup i sitsen. Så nu söker jag alltså en sadel till lättare hoppning samt konditions/tempoträning i lätt sitts. Jag vill dock inte lägga jättemycket pengar på den då Star Trekk:en kommer vara min förstahandssadel.
Min tränare föreslog en Santa Cruz Celine, men efter att ha kollat lite undrar jag om en sådan inte blir för smal. Hästen är ca 95-100 grader, han håller på att muskla sig ordentligt.
Jag själv funderar lite på en Zaldi Royal, den nyare modellen.
Någon med funderingar kring detta? Eller förslag på annan sadel?
Jag ska se till att få upp några bilder på pållen inom kort. Han är svår att beskriva men jag gör ett försök. Han är haflinger, har kort bred rygg, lite svankig (har blivit betydligt bättre sista året) men ändå ganska rak i sadelläget, ordentlig manke något överbyggd, stora bogar.
Min tränare föreslog en Santa Cruz Celine, men efter att ha kollat lite undrar jag om en sådan inte blir för smal. Hästen är ca 95-100 grader, han håller på att muskla sig ordentligt.
Jag själv funderar lite på en Zaldi Royal, den nyare modellen.
Någon med funderingar kring detta? Eller förslag på annan sadel?
Jag ska se till att få upp några bilder på pållen inom kort. Han är svår att beskriva men jag gör ett försök. Han är haflinger, har kort bred rygg, lite svankig (har blivit betydligt bättre sista året) men ändå ganska rak i sadelläget, ordentlig manke något överbyggd, stora bogar.