Råd om fångponnyn

Tussinussen

Trådstartare
Har en äldre russ som hade fång en gång för länge sedan, hos förförra ägaren tydligen, har inte haft sedan dess. Hovis säger att det syns inte ett spår i hovarna, han skulle inte vetat att han hade haft fång om inte jag hade sagt det.

Frågan är hur jag gör med honom i sommar? Han rids nu 3-4 ggr i veckan, blandat - i skritt i ledtygel 2 dagar, i trav och lite gallop de andra 2 - så brukar jag gå ut o springa med honom eller longera en dag. Vi kommer nog att fortsätta med det över sommaren, det kan tom bli mer för då är alla barn lediga. Han "hålls igång" mao.

Han är INTE tjock.

Funderar över hur jag gör under sommaren? Kan jag riskera att släppa honom på bete, bara han hålls igång? Eller är det begränsat som gäller? Och då undrar jag: är det bättre att släppa honom med dom andra fast med en s k Green Guard, eller begränsa tiden han får gå på gräs?

Hoppas jag får råd :banana: har aldrig skött en fångis förut!

Sv: Råd om fångponnyn

Själv släpper jag inte nån fångis på bete oavsett den hålls igång eller inte, vågar inte riskera att dom får det igen för det är väldigt smärtsamt.

Hur har du gjort tidigare år?

Det är inte bara smärtsamt utan det kan också gå så illa att hästen får avlivas. Personligen hade jag inte heller släppt.

Ja det var klara besked, tack!

Arabia - detta är första sommaren med honom så det är helt nytt för mig.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 305
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka