Råd och hjälp om katt!

O

Orkan

Jag har precis blivit med katt!

Jag hade tänkt skaffa katt till stallet och har en kattunge på gång. Den är nu ca 9 veckor. För en vecka sen fick jag en annan katt som är ca 4 månader. Han är nu hemma hos mig och jag hade tänkt ha kvar honom inne tills jag har fått hem den yngre katten och flytta båda till stallet samtidigt.

Nu vill jag ha hjälp av lite mer kattkunniga! Är det bäst att göra som jag tänkt eller ska jag flytta katten jag redan har till stallet nu? Han är ju bara inne nu och jag vill/vågar inte släppa ut honom här. Väntar jag kommer han få vara innekatt i ca 3 veckor till i min lilla tvåa. Vad kan jag isf göra för att aktivera honom? Han är helt galen men samtidigt väldigt go och verkar acceptera sitt nya hem bra.
Jag har lite leksaker och så men dom tröttnar han ju på ganska fort. Det enda han inte tröttnat på är mitt fransdraperi.... Han väcker mej typ 20 gånger varje natt, bra träning inför att skaffa barn kanske...

Så lite tips till n nybliven kattägare tas gärna emot!

Sv: Råd och hjälp om katt!

tror det är bättre att ta båda till stallet samtidigt .. så blir det inte att den nya lilla kommer och inkräktar eller rivalitet om reviret där typ.. fast de är ju inte så gammla :) men det är ju bra för den lilla du har hemma att lära känna dig med ..

skulle nog hålla dem i sadelkammaren eller nått första dagarna och ge mat så de fattar att det är där de bor nu och inte springer bort..

Det var så jag tänkte med att ta båda till stallet samtidigt. Men vet inte om jag orkar med honom hemma om han inte lugnar sig, har inte sovit ordentligt på en vecka nu.... Han är själv hemma större delarna av dagarna så det är ju inte konstigt att det är full fart när jag är hemma.

Nån som har bra förslag på aktivering?

såna metspön med liten grej hängandes kanske? köpte sånt åt mina igår med de slet av snöret rätt omgående :eek:

Det kanske funkar ett tag. Har köpt en såndär spiral som sitter fast i en skiva som ska stå på golvet och så är det en tofs i toppen. Den är kul så länge den står upp men sen välter han den eller får loss spiralen från golvgrejen. Innan lyckades han snurra in sig i med denna spiralen i trådar från draperiet så att jag fick klippa loss honom.....
Tur för honom att han är söt....

:rofl:

ja de kommer undan med mycket bara genom att vara söta... *skakar på huvet* brukar kalla mina små djävlar emellanåt. de älskar pappers tussar - stora sådana - så att de kan slita pappret i bitar och sprida ut bitarna i hela rummet.

små bollar med pinglor i är jättepopulära med.. de väckte mig första nätterna (sover med stängd dörr dock) genom pinglandet från bollarna.

Jag har tyvärr inga dörrar hemma förutom in till toan och det känns lite taskigt att låsa in honom där på nätterna... Kanske kan flytta in där själv...

Dom första nätterna gick han omkring och nosade mig I ansiktet, inatt har han legat på kudden ovanför mitt huvud och dragit mig i håret. Lite jobbigt när man inte riktigt är vid sina sinnens fulla bruk sådär mitt i natten å man inte fattar direkt vad det är man har i ansiktet...

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 624
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 389
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30