Råd mottages tacksamt! (Ang. marsvinsköp).

R8n

Trådstartare
Som en del av er vet så misste jag mitt kära marsvin Pepsi i söndags morse. Jag har nu smått börjat tänka på att skaffa en gris till, som ska bli en medlem i flocken jag har.
Mejlade en uppfödare och hon kanske har en selfhona, buff som hon ska sälja p.g.a. att hennes päls börjar växa åt "fel håll" och sådana djur fungerar inget vidare i varken avel eller utställningar.

vanja_061107.jpg

Bilden lånad från http://www.luneas.se/

Så ser hon ut. Det är bara ett "problem" jag hade tänkt mig en crested men hon är ju self. Å andra sidan kan jag köpa en crested senare. Just den här honan, fast jag bara sett henne på bild så är jag kär i henne. och jag känner att om hon blir till salu så vill jag nog ha henne.

Samtidigt känner jag att jag sviker Pepsi med tanke på att hon "bara" varit borta i 3 dagar och jag planerar redan en ersättare för henne.

Så... hur hade ni gjort i mitt ställe?

Sv: Råd mottages tacksamt! (Ang. marsvinsköp).

jag tror nog att pepsi skulle bli glad av att du blir glad igen..

jag hade helt klart köpt om jag kände att jag ville...

Om du verkligen vill ha henne så tycker jag att du ska köpa henne =) hon är väldigt gullig!
Och alla hanterar smärtan av att förlora ett djur på olika sätt, vissa väntar ett år andra
bara några dagar. Det är ett svårt beslut och jag har varit i samma situation och jag valde
att inte vänta men gör det som känns bäst för dig och ditt andra marsvin.

Det tror jag säkert att hon skulle bli. Men jag känner ändå att det är "fel" på något vis. Iaf så ska uppfödaren behålla honan ett tag till för att verkligen se om hon får skönhetsfel.

Vi får se hur jag känner då.

Jo.. just nu känner jag bara tomhet. Men jag känner att jag faktiskt vill ha henne om hon blir till salu. Jag har alltid gråtit slut på tårarna och sedan har jag oftast skaffat ett nytt djur. Jag antar att det blir lika den här gången.

Men valet är ändå svårt:crazy:

En sak kan du vara säker på: Du sviker inte ditt gamla marsvin för att du köper ett nytt. Det är ingen ersättare för Pepsi du ska köpa, det är en helt ny individ som får en annan plats i ditt hjärta.
Hon kommer inte ta Pepsis plats, utan får en alldeles egen.
Ditt hjärta har nog rum för många små grisar :love: :D

Så SÖÖT den nya selfen är, alldeles otroligt underbar :love: Tycker visst du ska köpa henne om du känner för det.

Åh en sån himla sötnos (fast vilka marsvinsbäbisar är inte det??) :love: !

Tycker inte att du ska känna att du sviker Pepsi. Jag kände lite likadant när jag fick inskaffa nytt marsvin akut i somras - men när jag såg hur glad min älskling som var kvar blev så kändes det bättre. När jag skaffade in ytterligare en senare på hösten så blev gamlingen ännu gladare - mot vad jag trott!!

Tycker du ska köpa henne om du känner att hon är rätt och är till salu. En crest kan du ju alltid köpa senare - så blir flocken ännu större!

nej du har rätt. Om Vanja som hon så sött heter:love: blir till salu såköper jag henne nog garanterat!

Jo iof. Synd att buren inte kan ta in fler invånare än max 5... :angel: :D

Min bur ska räcka för tre, tror jag (räknade på bestämmelserna nån gång). Men jag har tagit bort ena kortsidan på den och tagit en mindre bur (som jag också tagit bort kortsidan på) och satt ihop dem och vips - stooor bur!!
Fast du kanske har stor nog ändå...och jag har ju bara tre marsvin.

Min bur är 120*58

Den innehåller just nu 3 marsvin, men enligt de på zoo ska den kunna innehålla 5 vuxna marsvin om de får ut och röra på sig varje dag.

Då har zoo fel och behöver läsa på.
Den buren kan du lagligt ha 4 inte 5 stycken i enligt djurskyddsmyndighetens bestämmelser.
Det är bara att räkna på.
1,20*0,58=0.696
Lagen säger minst 0,15/marsvin.
0,15/0,696=4,64
Med andra ord 4 men inte 5.
Sophie brukar ha gosiga, trevliga och väluppfödda marsvin och dom enda fel som brukar finnas är skönhetsfel så jag rekommenderar verkligen köp hos henne.
Om du köper ett till marsvin tror du att den döda marsvinet skulle lida för det?
Där har du svaret på huruvida du skulle svika det marsvinet.
Bara för man skaffar fler innebär det inte att man glömmer eller slutar att sakna dom man förlorat. Däremot får man ytterligare en varelse att få bli bli förtjust i och njuta av.

Jo, du har rätt. Man är väl för känslig helt enkelt.
Men då vet jag! då ska det inte införskaffas mer än ett svin till.

Kul att få höra av någon som känner till Sophie. Den här sötnosen har hon egentligen tänkt behålla själv, men eftersom hon verkar få pälsriktningsfel så kanske jag ska få köpa henne om några veckor när det visar sig säkert.

Åååh!

Nu har jag blivit kär igen! :mad:

Den här gången i två crested tjejer som endast säljes tillsammans.
Sjutton också. :crazy:

Eftersom min bur bara har plats för 1 marsvin till så kan jag väl inte ens göra anspråk på dem:(

Jag är ju ute efter crested så detta hade varit perfekt för mig om jag inte haft för liten bur >_<

Bild på de:

http://195.149.144.149/images/72/7271722700.jpg

Bilden lånad

säger som många tidigare talare, du sviker inte Pepsi =)

Har själv förlorat 2 kaniner på mycket kort tid och om mamma och pappa inte plötsligt ändrat sig kommer jag att ta hen en ny (fast, jag hatar uttrycket "ny" när det handlar om djur man tar hen :crazy: )
jag behöver flera små raringar att rå om och älska, det gör du också :)

F*n f*n f*n

SKulle aldrig mejlat och frågat om de två crestarna. De är kvar och jag känner att de här två är de "rätta"

Jag har inte plats för en bur till. Det enda jag kan göra är att möblera om i rummet och kanske fixa så att det finns en hage som de kan gå ut i under hela dagen.

Fy vad jag mår dåligt nu...

:(

Nuså är rummet iordningfixat. de kommer ha en hage som är 1*1 meter att springa in och ut i hela dagarna. Endast nattetid ska de vara instängda i buren.

Hoppas bara att jag får köpa dem nudå! :love: :bump:

Eller vad tror ni om att köpa till en bur som är 77*45 cm och sätta ihop med den jag redan har? Kan det kanske fungera bättre?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka