Råd - min kattunge kräktes

F

frkfrida

Hej!
Jag hoppas att det finns ngn snäll själ där ute som kan hjälpa mig med en sak. Igår fick jag nämligen hem min lilla kattunge och idag satt han i ett litet hörn och gnydde. Gick ju såklart dit och såg att han ulkade upp. Det såg ut som om han kräktes gulaktig vätska. Har kollat runt lite på veterinär- och kattsidor och det verkar som om jag kan hålla mig lugn om han inte skulle kräkas igen... Eller? Han skötte magen igår, så tror inte det är förstoppning och jag såg inget blod i varken avföringen eller kräket. Kan det vara stressen av att flytta som gör att han kräks? Nytt hem och ny sorts mat? Han verkar må väl för övrigt, ligger just nu och vilar på pojkvännens bröst... Ska jag kontakta en veterinär redan nu eller avvakta? Tacksam för hjälp!!!
Mvh Frida
 
Sv: Råd - min kattunge kräktes

Det kan mycket väl vara som du tror stress och ny mat. Det bästa när man skaffar ny katt är att ta reda på vad den ätit förut och fortsätta med det iallafall till en början. En del katter har känslig mage och tål inte alla sorters foder men då brukar maten också komma upp och inte bara magsaft.Vet du något om hur avmaskningar har gjorts? Det bästa är om du ringer till den du köpt den av och frågar lite om sådant.
Verkar den må bra nu kan du nog avvakta men håll koll så den går på lådan och äter och dricker som den ska.
 
Sv: Råd - min kattunge kräktes

Hej Zilla!
Kontaktade uppfödaren och nu har han fått samma mat. Han slukade verkligen blötmaten och har ätit torrfodret nu också. Tror det var lite mjöligt i kräket, var ju säkert det torrfodret som jag köpt... Han har inte kräkts mer och druckit ett par gånger, rätt bra tror jag! Även kissat och skött magen... Han är avmaskad en gång, nyligen vet jag. Bör jag göra det en gång till då? Är det farligt att göra det för tätt?
mvh Frida
 
Sv: Råd - min kattunge kräktes

Man ska inte överdriva med avmaskningar om det inte finns en anledning pga bla resistensproblem. Det kan inte vara bra heller, det är trots allt gift. Har du den som innekatt blir den inte heller utsatt för några nya parasiter. Går den ute och fångar möss och annat så får du hålla efter med tätare mellanrum .
Bra att det löste sig, ofta bra att ta reda på allt man kan från uppfödaren. De känner iallafall katten.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
5 253
Senast: regina11
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar...
2 3
Svar
53
· Visningar
12 280
Senast: LevelSkin
·
Hundhälsa Kära hundmänniskor! Nu skulle jag vilja ha era råd om hjälp. Det är så att min hund insjuknade igår efter att ha varit dålig i...
Svar
9
· Visningar
1 704
Senast: Hellas
·
S
Övr. Katt Hej, jag har en kattunge på 12 veckor och idag när jag kom hem såg jag en gulaktig fläck på golvet vid kattlådan "oj tänkte jag, nu är...
Svar
11
· Visningar
19 189
Senast: Marbe507
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp