Råd inför att släppa ihop hästar

D

Destiny

Finns det någon här som har några tips & råd ang. att släppa ihop hästar?

Vi skall släppa våra unghästar med tre andra hästar i helgen.
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

när det gäller mig -benskydd till hästen ,valium till mig .

Stort utrymme så de kan komma undan om det skulle smälla till ordentligt ..e väl det enda jag kan tänkapå
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

varför benskydd? Det har jag nog aldrig sett..
Ta det lugnt bara, och har stora ytor för hästarna (det bör man i och för sig alltid ha, inte bara när de ska få större flock). Hästar skadar mycket mycket sällan varandra. Det ser värre ut, och låter värre, än vad det egentligen är.
Det brukar kännas bättre om man släpper ihop dem succesivt. Har det fått hälsa på varandra tidigare eller är det här första gången de ses? Någon i gänget du vet är lite svår eller bråkig mot andra hästar? Är du orolig så stanna kvar så länge du kan och titta på dem när de släppts ihop. Låt dem springa runt och sparka mot varandra. Hästar gör så. Och har de bara tillräckligt stora ytor skadar de inte varandra.
Och för allt i världen, tänk realistiskt! Vi släppte ihop ett engelskt fullblod med min feta lilla fjording/islandkorsning. Fullblodets matte fick panik när ponnyn min började springa efter hennes fullblod och skrek att han slår ihjäl henne. Fergus sprang nästan allt vad han hade, och den andra fjordingen i hagen travade förbi honom.. Dessutom springer fullblod snabbare än feta små ponnyhästar ;)
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

Det brukar gå lugnast till om man kan låta dem nosa på varandra innan genom t.ex. ett boxgaller eller att de går i hagarna bredvid varandra ett tag. Men det är ju inte alltid det är möjligt..
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

När vi släpper in nya hästar i flocken hos oss, brukar vi se till att den/de nya kommer på em/kvällen och får tillbringa en natt i stallet först, så släpper vi ihop dem på morgonen.

Så stora hagar som möjligt vid hopsläpp, så ingen känner sig trängd/fångad, och inget de kan fastna i typ täcken och grimmor....
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

Stora ytor och helst inga hörn som dom kan trycka upp den nya i.
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

se till att det är stora hagar, täcke och benskydd är ett + . :)


sen som sagt brukar man börja med att ta 1 häst och gå längst staketet i hagen, låta den se sig om, sedan tar man 1 av dom anndra hästarna och släpper in så att dom kan umgås lite först inann man släpper in nästa, sen gör man så, att släppa ihop flera hästar bara rakt på är inte att rekomendera, eftersom visa hästar gärna gaddar ihop sig och hästar som känner sig trängda elelr rädda kan lätt springa igenom stängslet.

något som är bra är att låta dom alla stå tillsammans i stallet, (alktså box grannar) , om dom nu inte redan e det.
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

Ända tipset jag har är att släpp hästarna samtidigt så att alla hästarna blir släpta samtidgt om en blir släpt före den andra kan den "nosa" på en annan häst som har matte brevid sej och det är ju inte så lyckat om matten får en spark.. :crazy:
 
Sv: Råd inför att släppa ihop hästar

Ok, tack!!

Då får ni hålla tummarna för mig och hästarna idag :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 656
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Genom en successiv invänjningsperiod kan du förbereda hästen väl inför betessläppet. Enligt skadehistorik från Agria djurförsäkring...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp