Råd i stöveldjungeln

T

Tebazz

Eftersom jag tänkte att jag ska börja tävla lite dressyr nu i höst och får tillbaka på skatten, vill jag köpa mig ett par ordentliga ridstövlar nu i sommar.
Täkte att ni kunde hjälpa mig med råd i denna djungel, eftersom jag aldrig ägt ett par :o
Min krav:
  • Svarta
  • Läder/skinn
  • Dragkedja bak
  • Lätta att gå i, inte för hårda och stela
  • Inte allt för spetsiga fram då jag är född med båtfötter.
  • Skonsam för plånboken

Tacksam för många tips på märken, pris och inköpsställen, som jag vet att ni är så bra på att ge :D

Sv: Råd i stöveldjungeln

Har själv ett par svarta läderstövlar av märket Mountain Horse, med snörning och dragkedja bak. Jag gillar de väldigt mkt och de ska ha flera olika storlekar och vidder på skaften.

Jag tycker att Cavallos juniorstövlar är mycket fina.. Finns med och utan snörning för ca 2000. Passar perfekt om man har stora fötter o smala vader, som jag... :) De är liksom lite "modernt" kantiga i tån, skitsnyggt tycker jag! Lagom hårda också!

jag kan verkligen rekomendera sarm hippique
har haft mina länge och dom ser fortfarande nya ut, och är jätte mjuka och sköna.
har för mig att dom kostade 3700kr nya, och jag köpte dom på en lokal hästaffär här i örebro.
mina är det dragkedja och utan snörning, men dom finns i många modeller

några dåliga bilder på mina:
http://gazira.blogg.se/images/dsc00331_1209304086.jpg
http://gazira.blogg.se/images/linden_s6_1205687474.jpg
http://gazira.blogg.se/images/linden_s8_1205687502.jpg

Petrie hampshire passar in på dina krav!

Mina var gudomliga att gå in och jag satt upp o red i dom första dagen! :)

Har haft mina i 3 år nu och periodvis ridit upp till 6-7 hästar om dagen och dom är fortfarande lika fina! Den dära fläppen man drar upp dragkedjan med har dock gått av men det beror nog mer på att jag våldfört mig på dom ("nej, jag kan inte blivit för tjock, det skaaaaa gå!") än dålig kvalité

Dom ligger på ca 3,600 och finns i ganska många storlekar som standard..

Jag tycker att Cavallos juniorstövlar är mycket fina.. Finns med och utan snörning för ca 2000. Passar perfekt om man har stora fötter o smala vader, som jag... :) De är liksom lite "modernt" kantiga i tån, skitsnyggt tycker jag! Lagom hårda också!

Åh, det låter ju som det passar min plånbok, och mina konstiga fötter och vader. Vart hittar man cavallo-stövlar? Finns de i de flesta ridsportbutiker, eller behöver man beställa?!

Vad snygga de var :bump:
vet du om de har någon hemida med återförsäljare?

Petrie hampshire passar in på dina krav!

Mina var gudomliga att gå in och jag satt upp o red i dom första dagen! :)

Har haft mina i 3 år nu och periodvis ridit upp till 6-7 hästar om dagen och dom är fortfarande lika fina! Den dära fläppen man drar upp dragkedjan med har dock gått av men det beror nog mer på att jag våldfört mig på dom ("nej, jag kan inte blivit för tjock, det skaaaaa gå!") än dålig kvalité

Dom ligger på ca 3,600 och finns i ganska många storlekar som standard..

ååh, jag tycker alla stövlar låter bra :D Det är väl helt enkelt bara att ut och prova och se hur de sitter på riktigt.
Har de här också någon hemsida med återförsäljare tro?
Vill jämföra lite, och kolla hur långt man måste åka :angel:

Hoppar in här, tyckte det är onödigt att starta ny tråd då det finns så många ang läderstövlar.

Jag ska köpa nya stövlar nu o funderar på Mountain horse, dem verkar bra i passformen, ngn som vet om dem är det`? töjer sej lr sjunker mkt?

Och ang storleken, funderar på strl 36, ngn som har mått på sulan/foten`? o sen där dem mätt skafft höjden är det på innersidan då? haha så många frågor, men vill det ska vara rätt när jag beställer över nätet =P

Det enda jag vet om MHs stövlar är att antingen är man en av de få förunnade som älskar dom för att man lyckats få ett par som inte går sönder hela tiden. Eller så svär man över dom för att dom går sönder stup i kvarten, eller gärna precis innan man ska in på banan på tävling... :p

okej, det lät ju inte speciellt roligt. kanske ska kolla lite efter andra alternativ med, har cavallo nu men tycker inte om dem till 110%.

Jag är isåfall en av de få förunnade som älskar dom. För det priset tycker jag att de är perfekta; sköna, okej passform, har nästan inte töjt sig alls, har inte gått sönder efter 2 års användning. Kanske ska tillägga att jag har varit väldigt rädd om dem och tagit hand om dem!

okej, jag har faktiskt bestämt mej för att beställa dem iaf!. dem "richmond high rider", så hoppas på att dem sitter bra.

Har också ett par sarm hippique, dressyrstöveln med dragkedja.
De är jättemjuka och sköna, var inte alls smärtsamma att gå in. Dock skönk de lite mer än jag beräknat :crazy:

köpte dem i en liten lokal ridsportsbutik norr om sthlm för ca 3200kr

Jag har ett par från Mountain Horse, trivs otroligt bra med dem. Lite grövre med snörning fram och dragkedja bak. Har dessutom Stirrup Control System som ger finfint grepp i stigbyglarna :D

Nu har jag äntligen fått köpt ett par stövlar. Senare än beräknat, men den som väntar på något gott..
Blev ett par Jacson med snörning. De satt väldigt bra, och var inte särskilt dyra. Hade helst tagit ett par utan snörning, men jag orkade inte beställa hem och joxa, när jag väl hade hittat ett par som satt bra.
Nu ska jag försöka rida med dem imorgon bitti, och se hur det känns. Återkommer om resultat :D

Har nu testat att rida i dem, och jag trivdes. De var lite glatta mot sadeln, men jag antar att de flesta nya stvlar är så i början?!
De känns bara bättre och bättre ju mer jag använder dem, så jag är väldigt nöjd!

Tänkte höra med er vad ni använder när ni smörjer in era stövlar?! Är det skokräm eller fett som är bäst?

Liknande trådar

C
Träning Hej, har nu börjat hyra en fjording på 20 år. Hon är ganska enkel att rida, har väl lite svårt för galopp men inget stort problem. När...
2
Svar
32
· Visningar
4 279
Senast: Deimion
·
Utrustning Har nyligen köpt ny häst och tusentals saker till honom, och nu känner jag att det är dags att uppdatera även min egen utrustning. Men...
2
Svar
23
· Visningar
2 815
Senast: Melina
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 537
Senast: mumin
·
T
Hästvård Jag behöver lite hjälp. Det är så att min häst har blivit rätt hård i en halsmuskel, lika hård på båda sidor om halsen. Muskeln heter...
Svar
2
· Visningar
965
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka