Råd gällande sadelutprovare

Salikon

Trådstartare
Hej,

jag har lite huvudbry gällande "min" sadelutprovare och hoppas kunna få lite råd och tips!

Jag har i många år haft en mycket välkänd sadelutprovare till mina hästar och varit väldigt nöjd. Dock har vi inte varit helt överens om min senaste sadel. Hästen är inte helt lätt att hitta sadel till enligt sadelutprovaren och ansåg att denna sadel (Albion Legend) var det närmsta perfekt vi kunde komma.

Min tränare har ifrågasatt sadeln från dag 1 och anser att den trycker på hästens ryggrad, är trång i fram då den ligger i framvikt samt sätter mig i hängsits.

Jag har varit mycket kluven till vem jag ska lyssna på. Jag själv känner ju naturligtvis hur det känns då jag sitter i sadeln och kan ju se om sadeln ligger bra eller dåligt men har inte den där fingertoppskänslan som en utbildad person har därför blir jag osäker.
Jag känner också att den trycker samt sätter mig i en dålig sits samt att hästen får tryckknölar när jag ridit bredvid ryggraden.

Jag har ifrågasatt sadeln varje gång sadelutprovaren har varit ute och påpekat att sadeln ligger i framvikt och trycker (vilket till och med jag känner att den gör både från marken och då jag rider) men han viftar bort det och säger att den ligger utmärkt.

Nu provred jag en Röösli, som visserligen inte var optimal i storlek på hästen, men WOW vilken annan könsla jag fick rent ridmässigt och vad mycket bättre sits jag fick!

Nu har jag ännu mer huvudbry. Jag ser som sagt om sadeln ligger bra eller dåligt och jag känner ju också när jag sitter i sadeln, MEN jag anser mig inte tillräckligt kunnig på sadlar för att bara prova ut en ny på egen hand utan känner att jag vill ha någon utbildad i ryggen.

Skulle ni ha tagit ut den välrenommerade, välkända sadelmakaren med gott rykte igen och verkligen tagit en seriös diskussion om sadeln eller ska jag byta helt?
Har fått tips om andra men det är ju som att byta hovslagare, känns ju livsfarligt om man väljer fel :confused:

Tips, råd och tankar någon?

Sv: Råd gällande sadelutprovare

Jag hade bytt.

Om inte din sadelutprovare är intresserad av att prova ut en sadel som passar både häst OCH ryttare så är den inte mycket att hänga i granen.

Vem som helst borde förstå att det inte spelar någon roll hur bra sadeln än ligger på hästen om ryttaren inte passar i sadeln.

Skulle jag säga "Jag tycker att mitt lår ligger konstigt på ena sidan." så skulle min sadelutprovare säga "Det fixar jag."

Senast ändrad:

Det är lite så jag resonerar också. Jag tänker bara att jag inte har varit helt tydlig med hur JAG känner inför sadeln men å andra sidan borde han ju se att den tydligt försämrar min sits då han har sett mig rida i den.

Problemet är ju att han och min tränare är helt oense och jag vet inte vem jag ska lyssna på, båda ser ju olika saker ur olika perspektiv.

Så jag vet inte om jag ska ge honom en chans till och verkligen stå på mig, eller om jag ska chansa och testa en ny. Men jag tänker att han borde vara ett säkert kort med tanke på hans rykte och stora kundkrets.

Jättesvårt!:crazy:

Hon kommer absolut att få godkänna nya sadeln innan den köps, tyvärr har hon nog inte möjlighet att vara med så många gånger/timmar det tar att hitta ny sadel utan den första gallringen får jag nog göra själv.

Du kan väl testa någon annan för att få en annan infallsvinkel. Du behöver ju inte köpa sadel om det inte känns rätt.
En sadel som ligger i framlut ligger inte bra och borde inte ha sålts från början. Det går inte att rida ordentligt i en sadel som inte ligger i balans. Sen kan hästar ändra sig, men denna har ju legat så från början vad jag förstår.
Vissa sadelinprovare har bättre avans på vissa märken och vill då helst sälja dessa, men det får inte gå ut över passformen.

Det är ju detta som är så svårt. Jag och min tränare (och andra som tittat) anser att sadeln ligger i framvikt. Han håller inte med och har aldrig sagt något om detta. Frågan är ju då vem som har "fel".
Hästen får ju inte knölar efter ridning utan anledning tänker jag.
Han har ingen avans på några märken då han inte säljer sadlar.

Han har jag också och jag är SJUKT nöjd med honom. Helt överlägsen och fixar allt man ber om. Så jag tror inte och hoppas inte att det är han hon har använt sig av. Annars är han ett tips till dig TS.

Jag hade börjat med att ta häst, sadel och ryttare till en annan sadelmakare (med gott rykte etc, förstås). Detta för att få ett tredje par ögon.

Därefter hade jag gått vidare. Personligen hade jag antagligen bytt sadelmakare oavsett, då jag (utifrån din text) tolkar det som att den du anlitar nu inte tar dina synpunkter och/eller oro på allvar.

Nu vet jag inte var i Stockholm du håller till. Men vill du ha ett tips på en erfaren sadelmakare norr om Stockholm (Frösunda/Vallentuna), så släng ett PM.

Byt utprovare och sadel. Känner du och alla andra att den ligger fel samt att hästen även får knutor på ryggen av den så är det öppenbart att något är fel. Att utprovaren inte vill lyssna på dig är också ett väldigt dåligt tecken!

Den du ska lyssna på är hästen. Går den bättre med en annan sadel så är svaret givet.

Jag talade med sadelutprovaren igår för att verkligen ifrågasätta och få höra vad han tycker. han säger att om hästen får en knuta så är det för att den åker fram och trycker på bogen, det gör den men det påpekade han inte när han var där.

Han rekomenderar svanskappa men jag är skeptisk till att jag ska behöva fårskinn, svanskappa samt speciell sadelgjord för att sadeln ska ligga någorlunda:crazy:!

Ska kolla upp ditt tips!

Lyssna på hästen! Det är a o o vid all provning.
Att som utprovare inte lyssna på ägaren/ryttarens upplevelser är tjänstefel tamejtusan...
Din sadel funkar inte. Punkt. Gå vidare o lyssna på din magkänsla :-)

jag jobbar delvis m sadelutprovning och att lyssna på häst o ryttare är lika viktigt som att se dem i rörelse. Läs av, lyssna av, se...

Anar faktiskt vem det rör sig om... tråkigt när det blir såhär...

Jag talade med sadelutprovaren igår för att verkligen ifrågasätta och få höra vad han tycker. han säger att om hästen får en knuta så är det för att den åker fram och trycker på bogen, det gör den men det påpekade han inte när han var där.

Han rekomenderar svanskappa men jag är skeptisk till att jag ska behöva fårskinn, svanskappa samt speciell sadelgjord för att sadeln ska ligga någorlunda:crazy:!

Ska kolla upp ditt tips!

Byt, byt, byt!!!!!!!!! Vet vem du pratar om.....

Hej,

jo personen har väl svanskappan som sitt signum. Men jag köper liksom inte att jag behöver svanskappa, speciell sadelgjord samt fårskinn för att allt ska ligga GANSKA bra.
Har alltid varit nöjd med denna person innan så jag blev både besviken och konfunderad när vi inte alls var överens.

Har en tjej, som jag har blivit rekomenderad, som kommer ut om två veckor. Så jag hoppas att jag blir lite klokare då.

Jag har ju svårt att se att ALLA hästar har så vansinnigt knepigt sadelläge att alla behöver svanskappa och inte går att hitta en perfekt sadel till.

Jag har en bra grundsits men sadeln sätter mig i framvikt vilket gör att jag verkligen gör det svårare för mig själv!

Utan att du behöver nämna för mycket specifikt men vad har du hört och varför är du inte nöjd? Vill gärna höra andras erfarenheter, PM:a om du inte vill skriva här. Tack:)

Biffen: Ja, jag byter nog nu. Ska försöka lita på min egen känsla och framförallt på min duktiga tränare som ju är den som ser sadeln under ridning väldigt ofta. Jag måste ju också vara nöjd! Så sadeln åker nog ut på försäljning nu! Tycker också det är trist när man känner att någon är kunnig och har mycket erfarenhet men det börjar gå lite utför, varför vet jag inte...

Jag börjar också förstå vem du menar. Han har nog haft sitt bäst före datum, det verkar som om han kommit ifrån sadelmakeriet och ägnat sig mer åt annat.
Synd att du inte köpt sadeln och inprovningen av samma, då hade du haft reklammationsmöjlighet. Jag skulle prova någon annan och det ska du ju enl uppgift. Hoppas att det går bättre den här gången.

Jag börjar också förstå vem du menar. Han har nog haft sitt bäst före datum, det verkar som om han kommit ifrån sadelmakeriet och ägnat sig mer åt annat.
Synd att du inte köpt sadeln och inprovningen av samma, då hade du haft reklammationsmöjlighet. Jag skulle prova någon annan och det ska du ju enl uppgift. Hoppas att det går bättre den här gången.

Börjar bli lite nyfiken på vem ni menar, skicka gärna ett pm så jag vet vem jag ska undvika i sadeldjungeln...

Gå på din känsla. Om hästen får tryck efter ridning
passar INTE hästen. Om du dessutom inte får hjälp att sitta
rätt i den så är den fel.

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 684
Senast: Lixiigirl
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 706
Senast: Karamello30
·
Utrustning Jag själv skulle aldrig ens tänka tanken på att prova ut en sadel själv, då jag känner att jag inte alls vet vad jag gör. Jag kan se om...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 703
Senast: Sibylla
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Städprodukter
  • Ryggont

Hund, Katt, Andra Djur