Råd: Fodervärdsavtal

V

VatsBooster

Jag kikade på en häst i veckan som jag blev helt såld på, mycket trevlig, lyhörd och dessutom vacker.

Problemet: Hästen är nio år gammal, ej riden efter att hon blev inriden som treåring (inte fått provrida), ej vaccinerad, fodervärdsavtalet avser alla kostnadr inklusive för försäkringen, hästen har ingen utrustning alls såsom sadel, träns, täcken...

Vad anser ni om detta?
Ringer det varningsklockor hos någon annan än mig?

Sv: Råd: Fodervärdsavtal

Vad är anledningen till att hästen vilat i 6 år? Tycker inte att det är konstigt med utrustningen, hon har ju liksom aldrig haft nån, men det kan man tycka att ägaren kan skaffa fram någonting, träns iallafall. Sadel är ju svårt då den ska passa hyfsat (bra) oxå. Känns som det kanske är lite ovanligt att du står för försäkring..? har hon redan skrivit ett färdigt kontrakt som det bara är för dig att "skriva under" så att säga?

Det ringer varningsklockor hos mig av två anledningar: Hästen har inte blivit riden på 6 år, varför? Hästen är inte vaccinerad, varför?

Hon har inte kunnat bära upp en tyngre ryttare.. Jag själv är väldigt liten så jag är nog ett "fynd" som ryttare om jag uppfattat saken rätt.
Just försäkringen känns väldigt ovanlig, ja. En bra deal tycker jag är att man själv står för självrisken om det skulle hända något, och ägaren för försäkringskostnaden.
Jag har föreslagit ett kontrakt jag fått av en vän som jobbar i hästsportbutik... eftersom det är juridiskt bindande i annat omfång än hemmabyggekontrakt.
Konstigt nog har jag förköpsrätt, men till ett högre pris än det som är satt nu.

Eftersom hästen inte är viktbärande, tydligen.

Anledningen till att den inte är vaccinerad är förmodligen att den inte är tävlad, utställd, tränad, etc. utan bara skruttat på gården.. Den är vaccinerad mot stelkramp, inte influensa eller annat. Konstigt det också, jag trodde de hade stelkramp och influensa-vaccinet i samma spruta?

Eftersom hästen inte är viktbärande, tydligen.

Anledningen till att den inte är vaccinerad är förmodligen att den inte är tävlad, utställd, tränad, etc. utan bara skruttat på gården.. Den är vaccinerad mot stelkramp, inte influensa eller annat. Konstigt det också, jag trodde de hade stelkramp och influensa-vaccinet i samma spruta?

Influensa och stelkramp finns både som kombinerad spruta och separata.

Det som för mig väcker den absolut största varningsklockan är anledningen du fått att hästen inte är riden.

Jag hade inte gett mig in i denna affären om jag var dig, alldeles för mycket risker med skador och annat, så kan bli väldigt dyrt för dig. Speciellt när det verkar vara en häst som troligtvis inte blivit skött på bästa sätt direkt.

/Camilla

Hur är hästen försäkrad ? jag tycker det verkar skumt om du även ska stå för livdelen, vem ska isåfall få pengarna om hästen dör ?

Vad händer om hästen inte håller för igångsättning? Att hästen inte kan bära upp tyngre ryttare kan ju vara korrekt, men varför har man inte tidigare hittat en lättare ryttare? Låter som ett dåligt skäl att låta hästen stå (och sjunka i värde).

Jag hade noga funderat igenom vad detta åtagande inneburit för mig som fodervärd. Både vad gäller ansvar och ekonomi. Kan bli väldigt dyrt, stå för alla kostnader för en häst som kanske inte ens går att rida.

Kan ni inte komma överens om att skriva kontrakt på tre månader i taget, och de första tre månaderna står ägaren för alla ev. vet och försäkringskostnader och efter de tre första månaderna står du för det om inget annat skrivs i kontraktet?

På så sätt hinner du sätta igång hästen lite lätt och kan se om denne kanske skulle fungera som ridhäst?

Ägarna kanske inte haft tillgång till någon liten ryttare och inte velat sälja förrän nu så det kanske är därför hästen stått i 6 år? Eller de kanske tagit föl på hästen?

Hoppas ni kommer fram till nått bra i vilket fall :)

Den är inte försäkrad alls ännu... Men ska försäkras i vet.vård på 25 000, ska få se kopian på försäkringen, vet ännu inte var den ska försäkras...

Bra råd om tremånadersintervaller! Tack!

Jag vet faktiskt inte varför den inte är såld tidigare, egen uppfödning som fått stå och vänta på bättre tider förmodligen. Det är ingen ridverksamhet, bara avel och utställning i huvudsak.

25 000 i veterinärvård räcker ingenstans om det händer något som kräver sjukhusvistelse. Eller om hästen behöver opereras. Vi har här en häst som inte gått på 6 år. Bara det är en varningssignal. Säg att det sitter en lös benbit som ägaren vet om men som nu när hästen inte belastas så gör den ingen skada men vid ökad belastning så kan den mycket väl ge problem. Det kan bli rejält kostsamt.
Sen tycker jag att det är märkligt att du skall göra allt arbete med att sätta igång hästen vilket ökar hästens värde men om du skall köpa loss den efter ditt arbete så skall du få betala mer än vad hästen är värd i dagsläget.

25.000 räcker inte långt, jag har mina uppförsäkrade i 100.000kr i vet vård. Har vänner som haft oturen där det inte ens räckt, och då är det deras egna hästar det handlar om. Vore ju tråkigt om du blev tvungen att stå för veterinärkostnader om det skulle bli några problem.

Liknande trådar

A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 420
Senast: Anonym
·
Hästmänniskan har knåpat ihop ett litet kontrakt nu, men sitter och undrar över om jag har missat något..... vill ni hjälpa mig? känns som jag...
2
Svar
29
· Visningar
2 903
Senast: Cilla
·
M
Hästmänniskan Om denna tråd ligger galet så får nån flytta på den.. visste inte vart ja skulle lägga den... Men hur som helst... För att göra en...
Svar
6
· Visningar
1 474
Senast: Lydia
·
T
Islandshäst Jag har tagit hand om en 6årsvalack som ganska så nyligen inriden av en inte islandshästridningskunnig människa. Hästen ifråga är...
Svar
18
· Visningar
1 314
Senast: josse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka