Råd angående hull och bantning

_moa_

Trådstartare
Min shettis har haft tendenser till fång, i form av fångnacke och kuddar på rumpan. Hon är kraftigt överviktig och ska gå ner väldigt mycket. Saken är den att man känner revbenen väldigt tydligt (ser dom dock inte) men hon är fet över nacke, bogen, fettkudde över frambenen och bakdelen.

Hon har på en vecka gått ner kring buken 10 cm, från 173 cm till 163 cm.

En före bild
20265646.jpg

En bild från igår
DSCN0204.jpg

Men som ni ser syns det inte ens, tycker i alla fall inte jag. Hon går bara ner kring magen och revbenen känns bara tydligare och tydligare men fettet som ska bort sitter minsann kvar.

Hon går dygnet runt med sin greenguard i en skogshage.
Motioneras i alla fall 6 dagar i veckan med körning för att bränna så mycket fett som möjligt nu så hon går relativt hårt. Jag känner mig helt virrådig då jag inte vill hon ska gå ner i vikt för fort, samt att det underlättar ju om hon går ner på rätt ställe.

Mina funderingar är på om hon får för lite mat/för mkt?
Är det hälsosamt att gå ner såpass fort, jag har alltid hört att det är bättre att gå ner långsamt?
Eller är det bara att fortsätta som vi gör nu och så tids nog så försvinner fettet där det ska?

Sv: Råd angående hull och bantning

Du kommer säkert att få svar från andra här som har mer erfarenhet av att banta feta hästar men jag vill ändå kommentera lite :)

Först och främst, att hon motioneras ordentligt är ju toppen! Kan ju vara svårt annars att motionera så små hästar men om man kan köra med dem är det ju superbra.

Men en sak undrar jag: gräset hon får i sig med "munkorgen" - är det det enda fodret hon får?

Det finns en del trådar på Buke som handlar om ifall de får i sig tillräckligt med dessa munkorgar eller inte. Vad man har kommit fram till där vet jag inte men det är ju en intressant fråga :)

Kanske hon behöver få beta utan lite då och då eller få lite hö också? Jag har ingen aning själv men någon annan kanske har någon åsikt om detta?

Vad jag vet däremot är ju att om man bantar sitt djur (eller sig själv :p) så ska man ju inte svälta djuret utan det är viktigt att det får i sig tillräckligt med alla de bra näringsämnena och i tillräcklig mängd - speciellt när det tränas ganska hårt också.

Min shettis har haft tendenser till fång, i form av fångnacke och kuddar på rumpan. Hon är kraftigt överviktig och ska gå ner väldigt mycket. Saken är den att man känner revbenen väldigt tydligt (ser dom dock inte) men hon är fet över nacke, bogen, fettkudde över frambenen och bakdelen.

Hon har på en vecka gått ner kring buken 10 cm, från 173 cm till 163 cm.

En före bild
20265646.jpg

En bild från igår
DSCN0204.jpg

Men som ni ser syns det inte ens, tycker i alla fall inte jag. Hon går bara ner kring magen och revbenen känns bara tydligare och tydligare men fettet som ska bort sitter minsann kvar.

Hon går dygnet runt med sin greenguard i en skogshage.
Motioneras i alla fall 6 dagar i veckan med körning för att bränna så mycket fett som möjligt nu så hon går relativt hårt. Jag känner mig helt virrådig då jag inte vill hon ska gå ner i vikt för fort, samt att det underlättar ju om hon går ner på rätt ställe.

Mina funderingar är på om hon får för lite mat/för mkt?
Är det hälsosamt att gå ner såpass fort, jag har alltid hört att det är bättre att gå ner långsamt?
Eller är det bara att fortsätta som vi gör nu och så tids nog så försvinner fettet där det ska?

Det gräs hon får i sig i skogshagen, är det enda fodret hon får? En häst kan ju inte "bantas" utn måste ju iaf ha en viss mängd "underhållsfoder". Blir hon tunn över revbenen, men bukig så får hon inte rätt foder eller rätt mängd. Hon går ju ändå ganska hårt med körningen. Fortsätt med körningen men räkna ut en bra foderstat åt henne som är anpassad efter henne. Om hon är fångbenägen skulle jag utfodra henne med ett senslaget hö som är blötlagt ca 10-20 min. innan fodring. (Du minskar då de vattenlösliga kolhydraterna). Gärna lägga detta i hagen så hon har lite att pilla med. Kraftfoder är ju lite känsligare på en shettis som går på gräs, så jag skulle nöja mig med höet, mineraler och ev. lite olja som energikälla. Men som sagt, det är svårt att avgöra bara på några foton. Hon är jättesöt, förresten:love:

Inte alls säkert hästen haft fång.

Fettansamlingar på specifika ställen (nacken, skapet, rumpan, utrymmet över ögonhålorna m.m.) kan tyda på en rubbning av ämnesomsättningen. Det kan vara tecken på att cellerna har utvecklat en okänslighet mot insulin.
Dessa hästar kallas IR (insulin resistenta alt. lider av insulin okänslighet). Vill man veta säkert måste man ta upprepade blodprov och analysera halten av insulin och blodsocker.

Detta lät mycket intressant. Om det visar sig att hästen är insulinresistent, vad gör man då åt det?

Detta lät mycket intressant. Om det visar sig att hästen är insulinresistent, vad gör man då åt det?

Minskar mängden snabbt nedbrytbara kolhydrater i fodret, alltså socker och stärkelse. Bantar hästen om den är tjock.
Man tror att insulinresistens är en av faktorerna som framkallar fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 717
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
6 132
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka