Råd ang. het ponny.

jos

Trådstartare
Har en 17-årig c-ponny med enorma humörsvängningar. För tillfället är han inne i en väldigt trotsig period (som nästan helt säkert beror på att jag har haft för lite tid för honom och håller på att förlora ledarskapet - men det är en helt annan diskussion). Humör- eller beteendeförändringarna sker ofta ganska långsamt och sedan kan beteendet hålla i sig i upp till drygt ett år. Såhär har det hållt på så länge jag haft honom, så det är inget nytt.

Han är väldigt pigg, på gränsen till för het, och som sagt, trotsig. Nu på sistone har han blivit väldigt tunn så jag vågar inte minska kraftfodret. I höstas/vintras hade han en liten fångsläng pga att andra i stallet gav honom "nåt kilo" (minns ej om det var derby eller krafft sport) till lunch för att boxgrannen fick, detta utan att jag visste om det.

Jag vill helst ge honom något som BARA ger hull, men gissar att det är önsketänkande.. :p

Hur är kornkross ur fångperspektiv? Majs- eller rapsolja?

Fråga gärna om ni inte förstår mig - jag uttrycket mig sällan klart på mina lediga dagar.

Sv: Råd ang. het ponny.

vår vet. rek. inte säd (havre och korn) till den hästen på vår lösdrift som haft fång. därimot gick det bra med fri tillgång på hösilage och lite lusern (hon va lite tunn och led även av kvickdrag samt va till åren kommen) det blev hon fin på :love:

Min ponny kan inte äta för mycket grovfoder, han blir så himla bukig och får därmed ännu mer yta att lägga hull på. Lucern vet jag inte om jag vill ge honom, det är ju massa melass på - ännu mer socker och ännu mer energi.

Nu är han såpass het och knäpp så jag knappt klarar av honom. Ska ta ut veterinär så jag kan utesluta att han har ont nånstans (med tanke på att han bockar och hoppar hela tiden - men å andra sidan är det svårt att tro att en häst som rör sig så smidigt kan ha ont) men tar ändå gärna emot tips på foder som inte piggar upp hästen.

Om jag uttrycker mig luddigt eller negativt så ber jag om ursäkt, är väldigt trött i huvudet och kan inte översätta mina tankar i ord.

vi ger kvarnbyfoders lusern och det innehåller inte melass. visst kan en häst som har ont röra sig "smidigt". många hästar försöker "springa ifrån" det onda alt. "göra sig av med" det som ger obehag.

hoppas det löser sig för er ;)

Jag fick tips idag på jobbet om att ge lucernpellets, det kanske var det du menade också? :o Är så van vid strålucern så jag har nästan glömt att det finns pellets.

Jag vet att de kan röra sig rätt bra när de har ont, men när det inte är nåt mer krävande än att gå snällt bredvid matte tycker jag inte det borde göra speciellt ont, speciellt inte när man är gudasnäll varje gång man går till och från hagen... :angel: Jag misstänker att det är en trotsig liten skithäst jag har.

Korn är det sämsta du kan ge en fånghäst. Som de andra sa lucern. Mitt sto som var extremt hett gick faktiskt i taket även på korn. Havre var dock det som fick henne att flippa ur helt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka