Råd ang. häst som alltid gått själv.

LaMaya

Trådstartare
Hur går man tillväga när man har en föredetta tävlingshäst på 11 år som
ALDRIG gått med en annan häst och måste inom 3 veckor kunna gå med 3 andra?
Det gäller bete och resterande hästägare vill få ut sina hästar och inte "Vänta in" denna?

Är det värt att ta dit den hästen nu eller vänta?
Hästen i fråga är ganska snäll vad jag fått uppfattning om,
och hästarna som han ska ut med är unga (mellan 3-6 år).

Sv: Råd ang. häst som alltid gått själv.

Kanske är lite trög så här framåt kvällen - men vad är problemet?

Tror du att det ska bli bråk och hästen skada sig, eller?

Sommarbeteshagar brukar ju vara så stora att hästarna har gott om utrymme att röra sig undan varandra om det behövs. Om du ändå är orolig så se till att ni är flera då du släpper din häst så ni lättare kan sära på dem...

Det jag mer undrar över är om någon tidigare har erfarenheter ang.
att släppa ut en häst som aldrig gått med andra i samma hage då den är så pass gammal.

Och bråk tror jag inte det kommer bli, men jag kan tänka mig PANIK.
Jag vet som sagt inte hur en häst som aldrig gått med andra reagerar eftersom jag aldrig varit i kontakt med någon tidigare.
Och kommer det 3 nyfikna tossar och hälsar kanske det blir lite stressigt.

Så jag undrar ifall någon varit med om liknande och kan ge förslag?

År 1990 köpte jag en nykastrerad tävlingshäst på 9 år, som alltid gått själv i egen hage, när jag köpte honom fick han när han kom hem gå med andra kompisar redan dan efter, gissa om han mådde som en prins:smirk: Han var äldst och det visade sig ganska snart att han var en mkt klok ledarhäst, alla andra bara älskade honom:bow:

Du ska se att det kommer att gå jätte bra;)

Det jag mer undrar över är om någon tidigare har erfarenheter ang.
att släppa ut en häst som aldrig gått med andra i samma hage då den är så pass gammal.

Och bråk tror jag inte det kommer bli, men jag kan tänka mig PANIK.
Jag vet som sagt inte hur en häst som aldrig gått med andra reagerar eftersom jag aldrig varit i kontakt med någon tidigare.
Och kommer det 3 nyfikna tossar och hälsar kanske det blir lite stressigt.

Så jag undrar ifall någon varit med om liknande och kan ge förslag?
Skulle nog släppa ihop hästen med en häst först och sedan "fylla på" med de andra vartefter så det blir hanterbart om något händer. Tragiskt:crazy: att en häst ska leva kanske halva sitt liv innan den får träffa sina artfränder. Undra just hur en medelålders människa skulle hantera det om det var första gången...

Skulle nog släppa ihop hästen med en häst först och sedan "fylla på" med de andra vartefter så det blir hanterbart om något händer

mkt klokt:bow: ;)

Att släppa ihop den nya hästen med en i taget är absolut det bästa sättet för allas skull

Senast ändrad:

Skulle nog släppa ihop hästen med en häst först och sedan "fylla på" med de andra vartefter så det blir hanterbart om något händer....

Inte "fylla på". Jag föredrar att ta en häst i taget att hälsa på, under en dag eller så (tills de verkar vara vänner). Sedan är det nog bäst att inte ha för liten hage då man släpper ihop alla. Släpp först in den nya och låt den undersöka hagen, ev ledas runt. När sedan de andra kommer in blir det enklare för den nya att veta hur man bäst kommer undan i hagen.

Inte "fylla på". Jag föredrar att ta en häst i taget att hälsa på, under en dag eller så (tills de verkar vara vänner). Sedan är det nog bäst att inte ha för liten hage då man släpper ihop alla. Släpp först in den nya och låt den undersöka hagen, ev ledas runt. När sedan de andra kommer in blir det enklare för den nya att veta hur man bäst kommer undan i hagen.

Detta sätt skulle jag också föredra. Men jag tror absolut att det kommer att gå bra! :)

har inte pållen gått med andra som unghäst då ?

min gamla läromästare (halvblod)gick svår hoppning när jag köpte honom 11 år gammal, huruvida han gått själv eller inte har jag ingen aning om (kom från danmark och det är över 25 år sedan) men vi släppte ihop med en äldre ranglåg och klok pålle första gången. det blev inga problem alls. hade honom sedan i den stora hagen med alla hästarna, visst peps det en del dom första timmarna men sedan va det lugnt. han "hittade" en grupp som han trivdes i och som trivdes med honom :D

Hmm... Det var ju det jag menade. Hur lång tid det tar innan man "fyller på" beror ju givetvis på hur det går.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama