Räcker enbart kornkross?

L

lollipop95

Jag har ett D-ponny sto som jag tränar och tävlar på lokal nivå. Hon får 10dl kornkross, morötter, 1dl mineraler och 0,5dl olja. Räcker det? Ska man lägga till mera foder? Förut hade vi havre med, men då vart hon lös i magen:cool:

Sv: Räcker enbart kornkross?

Grovfodret, dvs höet eller hösilgaet är det viktigaste! Man brukar göra analys för att se om man måste lägga till mycket kraftfoder, eller kanske inget alls.

Det låter som en ganska normal kraftfodergiva, men har ni haft otur med höskörden denna gång kan det behövas mycket mer, eller så kanske hästen blir lite knubbig redan med den mängden. :)

Lagom giva hö brukar vara runt 1.5-2 kg per 100 kg kroppsvikt. Hösilage får man ge lite mer eftersom det innehåller mer vätska. Sedan lägger man till kraftfoder eller extra hö på det beroende på hur årets hö blev på den åkern där det är skördat.

okej:o, Förutom det som står ovan så får hon ca 11kg ensilage av bra kvalite, vet inga värden men det ska vara mycket bra. I hagen är det väll mest lera men hon går och nappar lite gräs där med. Är fin och lagom i hull. I boxen har hon halm hon äter lite av med. Vet inte riktigt mer vad jag ska skriva, är det något specifikt du menar?

Låter väldgit bra tycker jag, fortsätt som du gör om det fungerar bra tycker jag. :) Om höet hade haft lågt proteininnehåll så mer kraftfoder hade behövts hade man kunnat se det på stallets andra hästar nu. Att de tappat muskler på halsen och rumpan och kanske blivit lite bukiga. Det är absolut inte nödvändigt att ge hästen stora mängder kraftfoder bara för att man hoppar lite, grovfodret är det som hästen mår bäst av att äta. :)

okej, tack;) Tycker bara att det ser så lite ut i hinkarna:angel:

Hur ser hon ut i hull, muskler päls? Hur länge har hon gått på bara kornkross?

Bra hull, fin päls, har musklat på sig rejält sen hon kom i aug-08. Har gått på bara kornkross i kanske 3 månader? Vet inte exakt.:p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 051
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
947
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 039
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30