räcker det..

NightRain

Trådstartare
med en "vanlig" trimmar?

tänkte islandsklippa min häst.. men känner inte att jag vill lägga ut flera tusen kr på en klipp maskin då han antagligen bara kommer klippas en gång per år.. eventuellt 2 beror på hur de växer..

går de att klippa så lite på hästen med en "vanlig" trimmer?

nån som gjort de?

hur funkade de i såfall? eller går de köpa en hundtrimmer istället? tänkte att de har ju lite tjockare å längre päls än människor kanske?

vad tänker ni om saken?

Sv: räcker det..

fungerar på ben o huvud med hundtrimmer om det är tunn päls. Tetsat trimmer för oss människor men funka inte alls.

Jag har nån variant av hundtrimmer för att klippa "skägget" och smågrejer på min häst. Den skulle aldrig orka att klippa mer än så. En trimmer för människa skulle jag inte ens prova, den är absolut inte gjord för päls.

Jag har däremot klippmaskinen från Jula (som det finns massor med trådar om här på Buke), som jag både hel- och delklipper mina fjordingar med flertalet gånger om året. Mycket prisvärd och du tjänar snabbt in kostnaden om alternativet är att betala någon annan för att klippa, alt att köpa en annan billig maskin som inte räcker till.
Om du bara ska klippa en gång om året kan det kanske vara idé att låta någon klippa din häst mot betalning, men blir det fler gånger brukar det löna sig att köpa.

Vilken klippning tänker du på?

Finns många varianter av klippningar på islandshästarna och framförallt vilken sorts päls har din häst? Det är den som bestämmer hur kraftig maskin du måste ha.

Jag har nån variant av hundtrimmer för att klippa "skägget" och smågrejer på min häst. Den skulle aldrig orka att klippa mer än så. En trimmer för människa skulle jag inte ens prova, den är absolut inte gjord för päls.

Jag har däremot klippmaskinen från Jula (som det finns massor med trådar om här på Buke), som jag både hel- och delklipper mina fjordingar med flertalet gånger om året. Mycket prisvärd och du tjänar snabbt in kostnaden om alternativet är att betala någon annan för att klippa, alt att köpa en annan billig maskin som inte räcker till.
Om du bara ska klippa en gång om året kan det kanske vara idé att låta någon klippa din häst mot betalning, men blir det fler gånger brukar det löna sig att köpa.

har försökt hitta nån som kan klippa åt mig men de verkar dåligt med de tyvärr.. känns som att slänga ut 1500 på en klippning per år är lite bortkastat:/

Vilken klippning tänker du på?

Finns många varianter av klippningar på islandshästarna och framförallt vilken sorts päls har din häst? Det är den som bestämmer hur kraftig maskin du måste ha.

lite mindre än halva halsen å sen hela bogen.. för att de är bara där han blir svettig.. än så har han ju inte så tjock päls.. därför s kulle jag vilja klippa honom snart.. klippte honom så för några år sedan å de klarade han sig med resten av vintern

lite mindre än halva halsen å sen hela bogen.. för att de är bara där han blir svettig.. än så har han ju inte så tjock päls.. därför s kulle jag vilja klippa honom snart.. klippte honom så för några år sedan å de klarade han sig med resten av vintern

Det funkar inte att klippa päls med en vanlig maskin, dom är gjorda för mycket finare hårstrån. Tyvärr....

Min vanliga maskin klarar inte ens av att klippa kattpäls!

som sagt hittar ingen maskin nånstans som man kan, låna hyra eller betala för att nån ska göra de.. itne i närheten av där jag bor iaf:(..

Julas maskin (den större) funkar bra och är inte så jättedyr.

En trimmer kommer aldrig att orka tror jag, även om det inte är en större klippning du ska utföra

Då får du väl testa med trimmer då, men lita inte på att det blir bra eller att maskinen håller för det

Då hade jag om jag varit du låtit bli att klippa. En vanlig trimmer och en hundtrimmer kommer med största sannolikhet inte att orka, så det blir "utslängda pengar" - bättre att spara dem tills du har råd att köpa en klippmaskin. Fortsätt istället att hålla utkik alt annonsera efter någon som kan klippa eller som hyr ut sin maskin.
Det finns sidor på nätet (googla) som hyr ut maskiner och som skickar dem, men jag har sett priser på 700 kr/v (vilket ju är rätt vettigt pris för en bra - dvs inte en budgetmaskin- maskin som är fullservad med bra skär), men med frakt blir det ju ändå mycket pengar om man bara ska klippa en häst.
Om ni inte har någon alls i närheten som klipper så kanske det är fler än du som är i behov av att låna en maskin? Är ni några som hyr tillsammans så blir det ju inte så blodigt.

Kan väl säga som så att min man har ganska tjock och grovt hår. Så vi har provat otaliga klippmaskiner för att kunna klippa honom. Inte ens de dyraste som är för människa fungerar bra på honom. Att klippa han hår (och är det bara håret på huvudet) så får man räkna minst en halvtimme. Så att ge sig på en häst med sådan är bara att glömma om man inte har tid och hästen tålamod nog att stå där en vecka eller två minst.

Klippmaskiner för hästar har mycket starkare motorer än hundtrimmers, och mycket bredare skär. Inte är de särskilt billiga heller, du får räkna med runt tusenlappen för en bra maskin. Plus att du kommer att nöta ut skären så du måste byta dem x antal gånger...

Har ju klippt islänningar under många år, och kan säga att oftast krävs det ganska mycket kraft i maskinen för att klara av en klippning av den pälsen.

Har vänner som provat att köpa lite billigare typer av klippmaskiner, det har slutat med samma sak alla gånger nämligen att de har skurit.

Julas, Hööks maskiner är ett par sådan exempel som skurit ihop.

Tipset är samma från mig, prova att få hjälp av någon med klippning. Det brukar handla om priser mellan 200-400 kr för en klippning. Det är nog det billigaste förslaget.

Okej. Fast jag har ingen Islandshäst:-) inte för att de spelar någon roll kanske men så att ni inte tror de Hehe. Vill bara göra den typen av klippning :-) men jag får leta vidare lite å se om jag hittar någon som har annars får de bli julas maskin:-)

Jag klippte min bruks-nordis igår med Julas maskin, gick alldeles utmärkt! O om jag förstår TS rätt så hade hon tänkte klippa likadant som jag gjorde igår o den orkar. Man får bara se till o olja ofta o pausa så den inte blir onödigt varm.

Då ska jag ju tillägga att min kuse är vida känd för sina "mammut-anlag" o hade redan satt päls som om det var sibirisk vinter. :)

Lycka till med din klippning, det kommer bli jättefint!

Liknande trådar

Utrustning Jag tror min klippmaskin är stulen, eller så har min totala förvirring slagit till. Snart står jag oavsett med en fullpälsad Haflinger...
Svar
18
· Visningar
1 334
Senast: MiniLi
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 281
Senast: Shixle
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 070
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2