M

momaroria

har lite misstankar om att en råbock har varit inne i vår hage. nån som har erfarenhet av såna möten?

Sv: råbock?!

här är ofta både råbockar, get och kiddar i hagen ;) inget som varesig rådjur eller hästar bryr sig ett dugg om.

vet inte, men min häst har fått "skärsår", trol från hornen, högt uppe på insidan av bakbenen, 2 ggr vid olika tillfällen. min kompis häst har även hoppat ur hagen. undrar bara vad som kan hända. är lite obehagligt.

"vet du" att det är från hornen (hur skulle rådjuret kommit åt dit utan att hästen "sparkat skiten" ur rådjuret) ? något sådant har jag aldrig ens hört talas om. därimot har jag haft hästar som "kliat" sig på buskar/småträd/grenar mellan bakbenen så det blivit "repat" i skinnet på pållarna.

att en del hästar kan bli ordentligt skrämda av vilt och "sprängt" staketet har väl hänt, fast jag har aldrig varit med om det med rådjur. det har varit älg i dom fallen.

tror inte du behöver vara orolig i alla fall.

Jag tror inte att rådjuren har gjort de såren. Visst kan bockarna vara tjuriga vissa perioder men jaghar extremt svårt att tro att de går på hästrana. Hästen kanske har klivit över en buske eller så? Min gjorde det i somras. dessutom är råbockshorn inte så pass vassa.

kanske inte, men nu senast idag har han fått ytterligar ett skärsår, inte en liten rispa, ett SKÄRSÅR högt upp på insidan av bakbenet. kanske det inte är så vanligt att de går på hästar, men min pålle är rätt ung å rejält nyfiken, mycket möjligt att han har varit framme och hälsat. men ok, det verkar inte som om någon har varit utsatta för detta tidigare. då kanske det är något annat. det är iaf inte nån buske, för det finns det ingen i hagen! tack för alla svar. om det är någon annan som varit med om detta får ni gärna skriva!!

Efter som det är på baken så är det troligen inte ett rådjur som gjort det, även om det är grinig bock. Dom brukar inte stånga på baken av varandra utan på framdelen/huvudet. Ett annat rådjur som vänder baken till utgör inget hot och är inget att stånga på.
Finns det inget annat som din häst kan skada sig på i hagen och det verkligen är skärsår, så hade jag varit mer rädd för att det var någon människa som var i farten än ett rådjur. Speciellt som det kommer nya hela tiden.

vet inte, det är lite för brett för att vara en kniv, då detta var min första tanke. han bryr sig inte och ömmar inte när man "klämmer" lite runt såret. det hade han inte tillåtit om det var en människa som skadat honom. det är inte bara skärsår, det är även flera mindre krossår, med mindre än 1 cm i diameter. vet inte vad det kan vara annars?? människa samt farliga grejor i hagen är uteslutet då jag letat i hela hagen samt på elstaket efter skadliga grejor. -inget finns!! vet inte vad jag ska göra. han har fått det nya på exakt samma ställe. det korsar det gamla lite, men ändå nästan samma vinkel. är så orolig för stackarn!!

vi har en bock som är här ute var dag o även går in i hagen men har aldrig varit med om någon närkamp finns liksom ingen anledning...
Bockar slåss väl med andra bockar varför ge sej på en häst.Rådjuren är ju dessutom väldigt skygga... Möjligen om din häst trängt in bocken i ett hörn och den flytt???:confused: :angel:

Vi har rådjur i hagen varende dag. Inga bekymmer med hästarna. Däremot kom det in en kviga från grannhagen en dag. Det skulle hon inte ha gjort. Min Thora fick spader :devil: och jagade tillbaka kvigan till rätt sida staketet. Rena rodeon i hagen.:rofl:

momaroria skrev:
vet inte, men min häst har fått "skärsår", trol från hornen, högt uppe på insidan av bakbenen, 2 ggr vid olika tillfällen. min kompis häst har även hoppat ur hagen. undrar bara vad som kan hända. är lite obehagligt.

Troligen kanske din häst gått i vassa buskage eller annat i hagen? ta en runda runt hagen och kolla upp hur där ser ut, det finns ju "sjuka" människor som kan skada hästar i och för sig men det hoppas vi väl att vi kan utesluta.
Rådjur är ganska skygga av sig så jag tror inte de går på hästar.
Angående att din kompis häst hoppat ur hagen kan ju liakväl vara dumhet, vildsvin eller annat?
Även om du skriver att det inte finns några buskar i din hage så kanske du skall kolla upp ändå, hästar kan hitta på de mest otänkbara saker i hagen ;)

jag måste hålla med de andra om att det skulle vara väldigt väldigt konstigt att en råbock skulle ge sig på en häst.
Och är det på insidan av baklåret?! hur skulle en råbock komma åt där:confused:
och om det vore en råbock skulle det nog vara mer ett sticksår och inte ett avlångt skärsår som jag får intrycket av?!
rådjur är väldigt fredliga djur. de skulle nog vara väldigt konstigt om en råbock gång efter gång gick in i hagen och hamnde i olag med din häst. De slåss knappt med varandra under brunsten!

eftersom det är på samma ställe hela tiden så måste det vara något föremål i hagen som du missat.
hoppas du hittar orsaken till dit problem och hoppas verkligen inte att det är en männsklig faktor!!!

men jag har letat igenom HELA hagen. den är inte så stor, bara plan yta med lite tunnt gräs. det enda, och då menar jag enda i hela hagen är isf stolparna, men han har extrem respekt för tråden och el. svårt att öppna trådarna utan att han får panik.. -otroligt att det är trådarna ellewr stolparna. det verkar ju iaf som om ingen annan råkat ut för just råbock. vet inte vad det kan vara. hade det varit en människa så hade han inte låtit någon gå nära det. jag har testat att både jag först kollade och "klämde" runt såren, och sen att en av mina kompisar gjorde det samma. ingen reaktion. det finns inget i hagen och trol inget i boxen. plastkrubba och vattenkopp. allt är iof möjligt, idag "fastnade" han lite med ögonlocket i en mutter i boxen när han skulle vända sig.. fick ett litet fult sår. denna box är ingen liten hemmasnickrad, det är en dyr och påkostad box, som SKA vara säker!! e bara så orolig för skrutten!!<3

Det kan inte vara så att han har någon söm i skorna som petar ut och river honom när han ligger ner och vilar eller rullar sig?

nej det är det inte, han har nämligen inga skor bak. lilla bebisen bara går sönder...:'( hoppas att jag märker vad det är! skrutten!!!

rådjur är väldigt fredliga djur. de skulle nog vara väldigt konstigt om en råbock gång efter gång gick in i hagen och hamnde i olag med din häst. De slåss knappt med varandra under brunsten!

Jag har aldrig hört talas om att rådjur gett sig på hästar, men så :devil: de är skygga och fredliga djur! ;)

Vi hade som mest ett halvdussin dagligen i trädgården, och man skulle VÄLDIGT nära innan de flyttade på sig. Går jag ut på balkongen och viftar, skriker och hoppar titter de förundrat på mig och kommer närnmare för att riktigt beskåda spektaklet. Far jag ut i full fart för att jaga bort dem ur rabatterna kan man ge sig på att det står en 5 m bakom ryggen när man vänder för att gå in!

Ett tag hade vi en bock som flera gånger hotade och nästan jagade lilltjejen (11-12 år då) när hon skulle cykla till skolan. Just råbockar hör väl till de djur som personalen i djurparker har mest respekt för?

det var vad jag också trodde, men alla verkar ju tycka att rådjur ärr jätterädda och inte går på hästar, men jag kanske är den första om det är råbock? tydligen. kan det inte vara farligt att hamna mellan hona och hane? när de är brunstiga? har ingen aning, men det är mysko. :S tacksam för fler svar!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar