Sv: råbock?!

att hamna mellan råbock och get är inte någon större fara. därimot att hamna mellen get och kid ;) våra hästar har som sagt ofta påhälsning av både råbockar, getter och kiddar i sin hage utan att vare sig hästar eller rådjur bryr sig om varandra.

hästen är ju knappast något hot mot rådjuren, eller rådjuren mot hästarna eftersom det är "bytesdjur" båda delarna.

har ni en "aggresiv" bock på era marker så borde ni höra den rätt ofta då dom "skäller" vid brunst och för att "tala om" att det är dens revir.

att rådjuret skulle "stångat" hästen mellan bakbenen låter iallafall inte rimligt i mina öron, hur mkt. tror du det varit kvar av rådjuret då ? en fullvuxen råbock brukar bli runt 40 kg kött i frysen :d

har lite misstankar om att en råbock har varit inne i vår hage. nån som har erfarenhet av såna möten?

Råbockar går inte på och attackerar hästar. Det är små djur, som inte gärna muckar gräl med djur som väger 400 kg mer än de själva. Chansen att din hästs skador kommer från en råbock bedömer jag vara i princip obefintlig.

ok. tyvärr bor jag nästan en mil från stallet, så jag har inte hört något rådjur skrika. nu verkar dennna tråden vara onödig, ingen verkar tro att det kan vara råbock elller dyl. men om det åter igen är någon med andra erfarenheter så skriv!! skrutten har bytt hage igen då det var ytterligare ett sår igår.. :(:(:(:(:(:(:(

har ingen digitalkamera eller skanner.. :( men ingen verkar ju tro att det kan vara råbock, så den teorin är nästan nerlaggd.. men det kändes trol när höet var borta och kompisens pålle hade tagit sig ut i rejäl galopp/sken då det var ganska djupa märken på vägen... trode att det konde vara råbock då jag är lite okunnig och oerfaren bland dessa.. vissa tror ju att det kan vara en människa, men det tror jag inte. skärsåren är för "breda" för att vara gjorda med kniv. han låtre ju desseutom både mig och andra komma in mellan bakbenen och kolla/"klämma". stackarn hade ytterligare ett idag.. jag är desseutom emot porslinshäst metoden.. vill ha honom ute så länge som möjligt.. :( snart kanske han måste komma in mer om det fortsätter..

Har du haft ute någon veterinär? Dom ser ju många typer av skador och kan nog bedöma vad som kan ha orsakat såren.

/Maria

Han har inte bitit sig själv för att det kliar? Eksemhästana biter sig i skapet för att det kliar och det blir cm-stora sår.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 138
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar