Rabies vaccin etc.

C

CarolaLind

Kan någon på ett enkelt vis förklara de exakta reglerna kring att ta med hund utomlands? - och sen hem igen alltså. jag vill ha möjligheten att min ena hund med mignär jag reser, vad behövs?

Be mig inte läsa på jordbruksverket för jag fattar inget. (Har lite svårt att läsa Byråkratisvenska)

Hunden är valp, när kan jag börja med sprutor osv?

tacksam för all hjälp! :bow:

Sv: Rabies vaccin etc.

Jag kan säga hur jag gör. För då vet jag att det aldrig blir en spruta försent mm.
Jag ser till att ha allt. Valp-parvo-rabies och leptosprutan. Lepto behövs inte längre, men man vet aldrig om det kommer nya regler, så lika bra att ta den tycker jag.
Min yngsta var 3 månader när hon fick sin första rabies, sen fick det gå en månad så tog jag den andra. Sen väntar man minst 120 dagar. Sen är det dax för blodprov för kolla så hon fått antikroppar mot rabies.
Är blodprovet ok, så är hunden klar med sprutorna. Men sen behöver den pass också, det får du hos veterinären. Hunden ska också vara märkt, men det utgår jag från att din är :)
Det finns rabiessprutor som ska hålla i 3 år, men det kan vara så olika till vilket land du ska, de kan ha andra regler än Sverige, så jag tar sprutan varje år iallafall.

Sen ska ju detta med införseltillstånd skaffas också.

Kolla noga vad som gäller för olika länder. Det finns lågriskländer och högriskländer, och då kan det vara olika regler.
Hunden ska också avmaskas mot dvärgbandmask innan den får komma tillbaka till Sverige (gäller inte Norge och Finland har jag för mig). Det måste en veterinär från det landet hunden varit i, intyga om att den blivit avmaskad.

Detta var lite snabbt, jag har säkert glömt något.

Villket land ska du resa till ? Till Norge får man resa utan pass/vaccinationer eller tillstånd.

Finland/ Åland gäller detta:
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
3. Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies
4. Anmälan till tullen vid gränspassagen

Danmark
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
4. Avmaskning mot dvärgbandmask
5. Anmälan till tullen vid gränspassagen

England/Irland
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
3. Anmälan till tullen vid gränspassagen
Däremot krävs inte rabiesvaccination, förutsatt att ni reser direkt med flyg eller båt, inte via kontinenten - då gäller eglerna för "Övriga EU-länder".

Övriga EU-länder
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning

Lågriskländer
1. Veterinärintyg eller sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
5. Anmälan till tullen. Inresa direkt till Sverige från ett land utanför EU (fritt från Norge) får bara göras via Landvetters eller Arlanda flygplats. Hundar och katter som gränskontrollbesiktigats i ett annat EU-land före ankomsten till Sverige, får föras in över valfri tullplats. Djur från Andorra, Island, Liechtenstein, Monaco, Norge, San Marino, Schweiz och Vatikanstaten jämställs med djur från EU, och får föras in över valfri tullplats utan den gränskontroll som krävs ovan. De ska dock anmälas till tullen.

Högriskländer
Karantän krävs om djuret vistat i ett sådant. Man brukar sällan ha med sina djur dit också. Ska du ändå åka till ett sådant ska du kontakta Jordbruksverket.

Obs det här med rabiesvaccination o blodprov gäller för att komma tillbaka till sverige. För att till ett annat land krävs inte blodprov, vad beträffar rabiesvacc är det olika från land till land, vissa länder kräver rabiesvacc varje år oberoende av vaccin vilket gett problem för en del svenskar som använt vacciner med treårsintervall.
PL

Jag har vaccinerat och "godkänt" blodprov.
Men andra året så tog jag 3års vaccin.
Om jag skulle behöva åka till ett av de länderna där de kräver vaccinering varje år, skulle det då räcka med en spruta som är av det årliga slaget eller måste hela proceduren upprepas för att det skall vara rätt i alla led s.a.s?

Hypotetisk fråga, jag skall ingenstans!

Du behöver bara se till att din rabiesvacc inte är äldre än ett år, går bra med "treårsvaccin".
PL

*Trådnappar lite grann*
På tal om rabiesvaccineringar: Hur kan det komma sig at valpar under 12 veckor från ex Finland och England Inte behöver vara vaccinerade mot rabies för att få tas in i Sverige?

England är ju rabiesfritt så där är det ju inga problem. I övrigt är det fråga om kontrollerad uppfödning i lågriskländer på vissa vilkor så risken anses försumbar o valparna är för unga för att vaccineras o kontrolleras.
PL

Men om det har gått 2 år sedan sprutan med 3års?

:confused:
Men om England är rabiesfritt varför måste då hundar över 12 veckor vara rabiesvaccinerade för att få tas in?
Det är vad jag hört i alla fall, men det stämmer inte då?

jag fick jättebra hjälp av JBV då Sarah skulleåka till USA o hem igen..delistade faktiskt ner exakt hur jag skulel göra och när,fantastsikt!

hon var den först ahunden att åka ut o in igen utan karantän,och vi fick tom specialdispens för att titertesta dag 90 isf 120 då vi flög kort därefter.

det enda jag kan se som ett problem är just Rabisinet,du MÅSTE se till att vaccinera varje år,folk har fått ´problem med det när de skall in igen.

oftast så brukarde störresjukhusen ha automatsik påminnelse för vad du skal ta,de är så vana så de kan ge dig tid osv o se till att passet kommer .

Det jag vill påpeka är att om du reser tilld e ländre du gör så se till för jösse namn att du verkligen avmaskar ordentligt inna o efter hemkomst.

Jag har ju nervösa anfall på Westnile,som ju härjar i USA och jag vet 9nte om man kan förvaccinera här i sverige.

Det är faktikst inte så krångligt somd et låter,inte ens jag missade.och jag är ju virrigheten själv.

Thina

Jag har inte allt i huvet men vad jag vet behöver de inte vaccineras om de kommer direkt men däremot om de kommer via kontinenten.
PL

Förr behövde man inte vaccinera när man tog in från England. Och jag har inte hört det blivit någon ändring, men jag kan ha fel
Däremot måste de vaccineras om det blir som Peter skriver. Att de först kommer från ett annat land till England och sen ska vidare..

Ska du åka till england måste du dessutom pass ha ett 48 timmars intyg:angel:

Fast nu skrev jag hur det var att ta in hund från England. Iallafall hur det varit.

Adrenochrome skrev:
Finland/ Åland gäller detta:
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
4. Anmälan till tullen vid gränspassagen
Vi var i Finland -04 och rekomendationen var att där gå till vet o avmaska så sent som möjligt före återresa till sverige...pga att de hittat dessa maskar i rävar i Finland...vi gjorde det men den finska vet tyckte att den Svenska JBV var onödigt nitiska...vem bryr sig, vi tänkte på hunden i 1a hand

Danmark
1. Sällskapsdjurspass
2. Id-märkning
Hit åkte vi -05, med rekom att ha rabiesvacc, inget annat..vår vet sa inget om att vi skulle avmaska...inte heller tullen som kollade passet när vi kom hem därifrån...
Är det nya regler fom -06 el?

Inte nya regler från Danmark vad jag vet. Avmaska ska man göra när man varit där.

Är egentligen inte vet sak att tala om reglerna, för det får man kolla upp själv. De ändras ju hit och dit, så vet kan nog inte ha allt i huvudet.
Sen rekomenderas det inte med rabiesvacc för resa till Danmark, det ska göras.

Dåligt av tullen att inte ha koll. Vi ska vara glada som inte har dvärgbandmasken här (ännu)

Grana skrev:
Inte nya regler från Danmark vad jag vet. Avmaska ska man göra när man varit där.

Är egentligen inte vet sak att tala om reglerna, för det får man kolla upp själv. De ändras ju hit och dit, så vet kan nog inte ha allt i huvudet.
Sen rekomenderas det inte med rabiesvacc för resa till Danmark, det ska göras.

Dåligt av tullen att inte ha koll. Vi ska vara glada som inte har dvärgbandmasken här (ännu)
Nä, det förstår jag att vet inte kan ha allt i huvet...men det va hon som sa till oss om rabvacc till finland + avmaskningen, skickade tom tabletterna med o när vi skulle åka till danmark, sa hon inget, förutom rabi då...det var ju ren tur att inte nåt hände efter det...puh..
Men jag undrar om tullen kan ha tittat på finlands stämpel i passet efter den avmaskn, och därför inte reagerat...
Vet du vad som händer om man inte har tagit avmaskn? Med tullen menar jag...?

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 358
Senast: Sel
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 609
Senast: cello
·
Övr. Hund Hejsan, jag har en liten valp som är av staffe amstaff mix som är helt underbar. Självsäker, trygg, utforskande, lyhörd och lättlärd...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 105
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar