Sv: Rabies vaccin etc.
Jag kan säga hur jag gör. För då vet jag att det aldrig blir en spruta försent mm.
Jag ser till att ha allt. Valp-parvo-rabies och leptosprutan. Lepto behövs inte längre, men man vet aldrig om det kommer nya regler, så lika bra att ta den tycker jag.
Min yngsta var 3 månader när hon fick sin första rabies, sen fick det gå en månad så tog jag den andra. Sen väntar man minst 120 dagar. Sen är det dax för blodprov för kolla så hon fått antikroppar mot rabies.
Är blodprovet ok, så är hunden klar med sprutorna. Men sen behöver den pass också, det får du hos veterinären. Hunden ska också vara märkt, men det utgår jag från att din är
Det finns rabiessprutor som ska hålla i 3 år, men det kan vara så olika till vilket land du ska, de kan ha andra regler än Sverige, så jag tar sprutan varje år iallafall.
Sen ska ju detta med införseltillstånd skaffas också.
Kolla noga vad som gäller för olika länder. Det finns lågriskländer och högriskländer, och då kan det vara olika regler.
Hunden ska också avmaskas mot dvärgbandmask innan den får komma tillbaka till Sverige (gäller inte Norge och Finland har jag för mig). Det måste en veterinär från det landet hunden varit i, intyga om att den blivit avmaskad.
Detta var lite snabbt, jag har säkert glömt något.