Rabies i norrköping

Sv: Rabies i norrköping

Allmant delvis Kl*

Men tullen maste val for fasen kolla efter annat an hundar? Finns det ingen bemanning for tex stickprov pa resenarer och fordon?
Behover man inte deklarera tex alkohol inforsel? Nog kan man lara aven "vanliga" tull tjansteman att titta pa ett vaccinationsintyg och att racka over en bibba information till djuragaren for vad som galler I landet.

Det är väldigt klent med sådant.

Jag har åkt med minilastbil över bron från Danmark och aldrig åkt på en kontroll. Teoretiskt skulle bilen kunnat vara lastad med sprit, men ingen tulltjänsteman har kollat. De har på sin höjd frågat vad vi var bak i bilen. Så säger man skämtsamt att bilen är full med sprit, de skrattar och så åker vi vidare.
 
Sv: Rabies i norrköping

Bara hundar och katter som ska korsa gränsen behöver pass

Jag reagerade på att alla hundar och katter (i Sverige) ska chipmärkas och alla andra avlivas. Det skulle alltså inte räcka med pass. Endast de som SKK godkänt skulle få chipmärkas.

Jag har också svårt att förstå hur en chipmärkning av svenska stallkatter är ett effektivt vapen i kampen mot rabies.
 
Sv: Rabies i norrköping

Det är inte jag som vill att alla hundar och katter - efter godkännande av SKL - ska chipmärkas.
 
Sv: Rabies i norrköping

Utländska hundar ska såklart inte behöva registreras hos SJV. Däremot ska ägarna kunna uppvisa att alla papper är i ordning och då behöver man kunna säkra hundens identitet dvs. ID-numret på papperen måste stämma med ID-numret på hunden.

Och så har vi det väl redan i och med krav om djurpass på både hund och katt, eller?

Håller med
+ att jag önskar mig gränskontroll
 
Sv: Rabies i norrköping

Hundar o katter som passerar gränser måste vara chipmärkta. Hästar behöver oxå pass.
Vad har SKL med saken att göra?
 
Sv: Rabies i norrköping

Undrar jag också.

Det är andra i tråden om vill att SKL ska ha makt över vilka hundar och katter som ska få chipmärkas och föras över gränsen.
 
Sv: Rabies i norrköping

Undrar jag också.

Det är andra i tråden om vill att SKL ska ha makt över vilka hundar och katter som ska få chipmärkas och föras över gränsen.

Vilka då i tråden? Sveriges Kommuner o Landsting eller Statens Kriminaltekniska Laboratorium är knappast intresserade av frågan. Du är den första som dragit in SKL i tråden.
 
Sv: Rabies i norrköping

Alla hundar och katter som passerar gränsen behöver inte vara chipmärkta (eller ha pass):

Från jordbrukverkets hemsida:
"Hundar, katter och illrar som reser till eller inom EU ska vara identitetsmärkta med mikrochip. Observera att ISO-chip ska användas för att du ska slippa att ta med egen scanner. Ett djur som har en läslig tatuering som är gjord före den 3 juli 2011 och har ett pass eller veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver dock inte märkas om."


"Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd för att föra in hundar, katter eller illrar från Norge till Sverige, oavsett syftet med införseln eller resesättet."
 
Sv: Rabies i norrköping

Utländska hundar ska såklart inte behöva registreras hos SJV. Däremot ska ägarna kunna uppvisa att alla papper är i ordning och då behöver man kunna säkra hundens identitet dvs. ID-numret på papperen måste stämma med ID-numret på hunden.

Och så har vi det väl redan i och med krav om djurpass på både hund och katt, eller?

utländska hundar ska ha sina papper i ordning..har de inte det så förskottsbetalning för karantän eller avlivning direkt vid införseln. detta skulle gälla såväl turistjyckar som import dito
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 823
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp