Rabies i norrköping

Sv: Rabies i norrköping

Varför SKK? Nog för att jag kan förstå att en del konsekvent är emot blandraser, men det finns faktiskt andra internationella och seriösa organisationer som stambokför hundar. Varför särbehandla SKK?

Det behöver inte vara skk. men vad jag vill åt är att vi inte ska tillåta import av ex gatuhundar från Rumänien. eller i vilket fall göra det så dyrt och besvärligt att folk avstår.
flyttar någon hem och har en familjehund med sig så kan man lösa det med särbestemmälser
 
Sv: Rabies i norrköping

Det är din skyldighet att anmäla att du kommer en viss tid så att det finns kunnig personal på plats och kan ta emot dig vid tullen.

Man behöver inte anmäla i förväg - så här står det på tullverkets hemsida:

Du måste alltid anmäla införsel av djuren till Tullverket vid resa inom EU.Du gör din anmälan genom att gå på rött när du passerar tullfiltret, det vill säga ta dig till en så kallad Red Point. Där kontaktar du tjänstemannen på plats. Om ingen tulltjänsteman finns på plats ska anmälan göras på något av följande sätt:- Via för ändamålet uppsatt telefon vid gränspassagen. - Genom att ringa det telefonnummer som finns angivet vid gränspassagen. - På närmaste tullklareringsexpedition.

Hade vi hittat denna information/telefon vid gränsen så hade vi förstås gjort som det står. Vi såg ingen annan som hittat den heller. Vår hund var ju inte precis den enda hunden på färjan. Klart är dock att det är ok att ta in hunden (bara man ringer eller åker till närmaste tullstation, som kan vara många mil bort).

Alla hundar/hundägare är faktiskt inte svenska. En del är turister på besök, andra är på transfer t ex till/från Norge. Inte så lätt att då lista ut vad som gäller, att registrera hunden i Sverige är inte sktuellt. Vår hund är t ex inte svensk, den bor i ett annat (rabiesfritt) EU-land. Är ibland på besök här (flyger oftast) men det är inte tal om import.

Har dessutom väldigt svårt att tro att svensk polis (eller vem som nu ska göra det) skulle kunna lägga tid på att kontrollera hundar på stan. Betydligt enklare då med en bra gränskontroll.
 
Sv: Rabies i norrköping

1 Inför ett chipp-tvång för alla hundar o katter,
2 Endast de av kennelklubben godkända hundimporter ska få chippas. (hundar födda i Sverige med registrerade föräldrar ska naturligtvis få chippas)
3 Påträffas icke chippade djur ska dessa avlivas omgående och på ägarens bekostnad

Hårt o hjärtlöst?

Den som hanterat rabiessjuka djur är nog trots det böjd att trots det hålla med mig....

1 Måste i så fall gälla i hela EU och Norge. Menar du verkligen att alla bonnkatter som aldrig går mer än några hundra meter hemifrån ska chippas? Vallhundar och andra gårdshundar också? Resursstarka svenskar kan kanske ha råd med det (och att dra igång den organisationen) men i andra länder kan det t ex dra undan levebrödet från en fattig. Även i rabiesfria länder.

2+3 Så alla utländska hundar ska registreras i SKK, eller avlivas?

Jag kan ha synpunkter på att karantänkravet försvann med EU-inträdet, men nu är vi där. Att chipmärka alla hundar och katter känns inte som ett effektivt sätt att stoppa hundsmugglare.
 
Senast ändrad:
Sv: Rabies i norrköping

Jag är tacksam mina hundar inte får (eller vill) hälsa på främmande hundar då vi gick förbi och sen hade just denna valp precis bakom oss en bit när vi promenerade häromdagen. Kände igen både valp och lillhusse på bilden och dom bor i samma område som mig.

Jag är galet trött på smuggelhundar och det är inte första gången vi har sådana här:mad:
 
Sv: Rabies i norrköping

1 Måste i så fall gälla i hela EU och Norge. Menar du verkligen att alla bonnkatter som aldrig går mer än några hundra meter hemifrån ska chippas? Vallhundar och andra gårdshundar också? Resursstarka svenskar kan kanske ha råd med det (och att dra igång den organisationen) men i andra länder kan det t ex dra undan levebrödet från en fattig. Även i rabiesfria länder.

2+3 Så alla utländska hundar ska registreras i SKK, eller avlivas?

Jag kan ha synpunkter på att karantänkravet försvann med EU-inträdet, men nu är vi där. Att chipmärka alla hundar och katter känns inte som ett effektivt sätt att stoppa hundsmugglare.

jag tror man skulle slippa en hel massa problem om det infördes inom hela eu.

naturligtvis behöver det inte vara skk men en hårdare kontroll och strängare krav skulle få bort en hel del oönskade hundar från gatorna i framför allt södra Europa. och stollarna som envisas med att dra upp gatuhundar hit skulle få det betydligt kostsammare och besvärligare dvs en preventiv åtgärd.
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag är tacksam mina hundar inte får (eller vill) hälsa på främmande hundar då vi gick förbi och sen hade just denna valp precis bakom oss en bit när vi promenerade häromdagen. Kände igen både valp och lillhusse på bilden och dom bor i samma område som mig.

Jag är galet trött på smuggelhundar och det är inte första gången vi har sådana här:mad:

min inställning har egentligen inte med en förkärlek till rasrena djur att göra.
men riskerna med denna missriktade djurvänlighet som det innebär kan bli jäkligt kostsam i både lidande o pengar

jag såge helst ett totalförbud på importer, med undantag av viss avelsimport under strikt reglerade former och under respektive rasklubbs paraply.
 
Sv: Rabies i norrköping

min inställning har egentligen inte med en förkärlek till rasrena djur att göra.
men riskerna med denna missriktade djurvänlighet som det innebär kan bli jäkligt kostsam i både lidande o pengar

jag såge helst ett totalförbud på importer, med undantag av viss avelsimport under strikt reglerade former och under respektive rasklubbs paraply.

Jag tillhör själv en av dom såg gärna såg att denna trend med gathundsimport blev förbjuden. Att släpa hit alla krakar gagnar knappast någon och oftast inte heller hundarna själva.

Importer ska finnas, men med ett ändamål - inte bara för att ta hit fler och fler sällskapshundar utan för att befrämja aveln. Importerat avelsmaterial finns det en mycket större säkerhet på när det gäller smittorisk även om det självklart kan hända saker även där - men sällan låter seriösa kennelägare låta sina djur löpa fritt hur som helst.
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag tillhör själv en av dom såg gärna såg att denna trend med gathundsimport blev förbjuden. Att släpa hit alla krakar gagnar knappast någon och oftast inte heller hundarna själva.

Importer ska finnas, men med ett ändamål - inte bara för att ta hit fler och fler sällskapshundar utan för att befrämja aveln. Importerat avelsmaterial finns det en mycket större säkerhet på när det gäller smittorisk även om det självklart kan hända saker även där - men sällan låter seriösa kennelägare låta sina djur löpa fritt hur som helst.

hear! hear!
 
Sv: Rabies i norrköping

Hade vi hittat denna information/telefon vid gränsen så hade vi förstås gjort som det står. Vi såg ingen annan som hittat den heller. Vår hund var ju inte precis den enda hunden på färjan. Klart är dock att det är ok att ta in hunden (bara man ringer eller åker till närmaste tullstation, som kan vara många mil bort).

Hade ni vetat det hade antagligen ingen dykt upp ändå. Jag har en vän som bor i Danmark men som åker hit till Sverige väldigt ofta och som har med sig hunden. Hen går alltid på rött och ringer (för det är alltid obemannat), ingen dyker upp. Någonsin. Hen skulle kunna ta med sig hur många smuggelhundar som helst, utan problem.
 
Sv: Rabies i norrköping

1 Måste i så fall gälla i hela EU och Norge. Menar du verkligen att alla bonnkatter som aldrig går mer än några hundra meter hemifrån ska chippas? Vallhundar och andra gårdshundar också? Resursstarka svenskar kan kanske ha råd med det (och att dra igång den organisationen) men i andra länder kan det t ex dra undan levebrödet från en fattig. Även i rabiesfria länder.

Varför måste det gälla för alla i hela EU och i Norge? Det behöver bara gälla för alla som vill ta med sig sina djur till Sverige.
 
Sv: Rabies i norrköping

1 Måste i så fall gälla i hela EU och Norge. Menar du verkligen att alla bonnkatter som aldrig går mer än några hundra meter hemifrån ska chippas? Vallhundar och andra gårdshundar också? Resursstarka svenskar kan kanske ha råd med det (och att dra igång den organisationen) men i andra länder kan det t ex dra undan levebrödet från en fattig. Även i rabiesfria länder.

2+3 Så alla utländska hundar ska registreras i SKK, eller avlivas?

Jag kan ha synpunkter på att karantänkravet försvann med EU-inträdet, men nu är vi där. Att chipmärka alla hundar och katter känns inte som ett effektivt sätt att stoppa hundsmugglare.

Var har du fått det ifrån att det måste gälla hela EU + Norge?
 
Sv: Rabies i norrköping

Eftersom det är tillåtet för hundar och katter att korsa gränserna inom EU (och norden) utan karantän. Det behöver inte handla om import (de skulle ju SKK godkänna först).
 
Sv: Rabies i norrköping

Polenfärjan kommer dessutom bara en gång per dygn. Lätt att bemanna då kan man tycka. Om det inte alltid är (bokade) hundar ombord så kan de kolla med rederiet ifall de inte vill stå där i onödan.

De som smugglar lär dock inte ha löst biljetter för hundarna, så tullarna borde vara på plats oavsett.
 
Sv: Rabies i norrköping

Allmant delvis Kl*

Men tullen maste val for fasen kolla efter annat an hundar? Finns det ingen bemanning for tex stickprov pa resenarer och fordon?
Behover man inte deklarera tex alkohol inforsel? Nog kan man lara aven "vanliga" tull tjansteman att titta pa ett vaccinationsintyg och att racka over en bibba information till djuragaren for vad som galler I landet.
 
Sv: Rabies i norrköping

KL
Jag lyckas inte hänga med riktigt i svängarna

Vi har redan en lag att alla hundar (utom valpar) ska vara märkta och registrerade hos jordbruksverket. Om jag förstår diskussionerna rätt så vill man ta bort möjligheten att öronmärka och bara godkänna chip i fortsättningen. Jag har svårt att se att dettta skulle påverka rabiessituationen eller ens förenkla kontrollen vid gränserna. Det är väl väldigt mycket enklare att se en öronmärkning på hunden man möter på gatan än om den är chippad så i så fall borde man väl försöka påverka åt andra hållet?

Vidare vill man att alla hundar ska vara registrerade i SKK. Jag antar att man då inte menar i ägarregisteret (där tex min öronmärkta katt finns) utan att de ska vara registrerade "på riktigt". Där hänger jag inte med alls, en "privat intresseorganisation" skulle alltså på något sätt vara bättre än en statlig myndighet? Varför vill man stoppa import av raser som just nu inte är godkända av just denna organisation? Är det så eländigt att vi fått in t ex border collie och jack russel i Sverige att man måste försöka stoppa liknade importer i fortsättningen?
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag tillhör själv en av dom såg gärna såg att denna trend med gathundsimport blev förbjuden. Att släpa hit alla krakar gagnar knappast någon och oftast inte heller hundarna själva.

Importer ska finnas, men med ett ändamål - inte bara för att ta hit fler och fler sällskapshundar utan för att befrämja aveln. Importerat avelsmaterial finns det en mycket större säkerhet på när det gäller smittorisk även om det självklart kan hända saker även där - men sällan låter seriösa kennelägare låta sina djur löpa fritt hur som helst.

Men alla utländska hundar är inte importer. Vet flera som t ex reser mellan kontinenten och Norge via Sverige. För att inte tala om turister och utlandssvenskar på tillfälligt besök i Sverige.
 
Sv: Rabies i norrköping

Eftersom det är tillåtet för hundar och katter att korsa gränserna inom EU (och norden) utan karantän. Det behöver inte handla om import (de skulle ju SKK godkänna först).

Utländska hundar ska såklart inte behöva registreras hos SJV. Däremot ska ägarna kunna uppvisa att alla papper är i ordning och då behöver man kunna säkra hundens identitet dvs. ID-numret på papperen måste stämma med ID-numret på hunden.

Och så har vi det väl redan i och med krav om djurpass på både hund och katt, eller?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 823
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp