Rabies i norrköping

Sv: Rabies i norrköping

Nog för att jag är en ivrig förespråkare av seriös renrasavel, men SKK är ingen myndighet utan en stamboksorganisation. Det finns ju hundraser som är registrade i andra stamboksorganisationer.

Jag tycker det vore mycket olämpligt att bilda ett lagkrav som endast gynnar vad som faktiskt bara är en förening.

Det vore som att förespråka att man bara får köra volvobilar.
 
Senast ändrad:
Sv: Rabies i norrköping

Jag vill gärna se striktare importregler och mer kontroller vid tullen, men det måste ändå gå att importera en hund som privatperson. Det blir annars omöjligt att flytta och ta med dig sin hund, tävla och träna utomlands eller ta enstaka kullar för att förbättra en ras.

Enda gången jag försökt mig på att avla åkte jag utomlands med min tik. Skulle jag nu avla så ville jag ha det bästa, även om den hunden befann sig på andra sidan en landsgräns istället för att ta en mer medioker hane inom landet.
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag vill gärna se striktare importregler och mer kontroller vid tullen, men det måste ändå gå att importera en hund som privatperson. Det blir annars omöjligt att flytta och ta med dig sin hund, tävla och träna utomlands eller ta enstaka kullar för att förbättra en ras.

Enda gången jag försökt mig på att avla åkte jag utomlands med min tik. Skulle jag nu avla så ville jag ha det bästa, även om den hunden befann sig på andra sidan en landsgräns istället för att ta en mer medioker hane inom landet.

Fast för avel skrev jag ju att det ska vara okej förutsatt att det är lämpligt avelsmaterial?
Ska man avla seriöst gör man väl det genom SKK ändå? Så då borde det ju inte vara ett problem att försöka hitta ett lämpligt sätt att gå genom dem för att lösa avelsbiten för att det ska bli så rätt och riktigt som möjligt.
Men att ta med sig sin hund på resor utomlands säger jag ju inte nej till förutsatt att allt är i sin ordning.
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag hoppas ni forstar att en sant forslag gor att tex jag inte kan ta med min hund till sverige nar vi flyttar dit. Han ar inte renrasig men definitvt up to date pa allt.
Tycker det hade varit riktigt forjavligt att jag inte skulle kunna ta med min hogst alskade familjemedlem bara for att han inte ar avels intressant.
 
Sv: Rabies i norrköping

Ska man avla seriöst gör man väl det genom SKK ändå?

Nej det gör man inte eftersom blandrasavel inte är tillåten inom skk, man blir utesluten.

I övrigt låter det som ett väldigt dumt förslag att beränsa import och export av hundar i det omfånget och på det sättet. Bättre information och skarpare tilltag när man hittar smuggelhundar.
Sen att tom endel inom djurhälsovård inte ens själva följer reglerna (även om de handlar om korsning av ofarliga landsgränser) är ju bara :banghead:
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag är benägen att hålla med dig.
Vill självklart inte ha rabies eller annan skit här hemma om vi kan slippa det.

Men att automatiskt avliva om hunden inte är chippad känns jättehårt.
Tänk om den är chippad men att det slutat fungera av någon anledning?
Å då bli tvungen att avliva sitt älskade djur :crazy:

Men ett importförbud mot privatpersoner skulle jag se som positivt.
Uppfödare kan få importera lämpliga avelsdjur för att det inte ska bli inavel men att såna importer ska vara godkända av tex SKK.
Hade ju inte varit fel om det bara var lagligt att ha hundar som är registrerade hos SKK...

Om djuret är chippat finns det ju med i registret så kan detta ju lätt ordnas.
Så efter det att id blivit verifierat så slår man i ett nytt fungerande chipp.
 
Sv: Rabies i norrköping

Vi har redan en lag om att alla hundar ska vara registrerade hos jordbruksverket.

Men det stoppar ju knappast importen av diverse mer eller mindre önskvärda gatukorsningar.

Import endast av renrasiga individer där härkomst kan verifieras så att kennelklubben blir nöjd
 
Sv: Rabies i norrköping

Nog för att jag är en ivrig förespråkare av seriös renrasavel, men SKK är ingen myndighet utan en stamboksorganisation. Det finns ju hundraser som är registrade i andra stamboksorganisationer.

Jag tycker det vore mycket olämpligt att bilda ett lagkrav som endast gynnar vad som faktiskt bara är en förening.

Det vore som att förespråka att man bara får köra volvobilar.

You sade the words:"seriös renrasavel"
Detta går att lösa
Fastställ vem och vilka som har rätt att deltaga i besluten.

Kravet bör dock vara att endast renrasiga djur med klarlagd härkomst ska få importeras.

Vill någon ta in en blandras så ska djuret kastreras och beläggas med rätt saftiga avifter för att hålla antalet nere
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag hoppas ni forstar att en sant forslag gor att tex jag inte kan ta med min hund till sverige nar vi flyttar dit. Han ar inte renrasig men definitvt up to date pa allt.
Tycker det hade varit riktigt forjavligt att jag inte skulle kunna ta med min hogst alskade familjemedlem bara for att han inte ar avels intressant.

Det är jag fullt medveten om.
 
Sv: Rabies i norrköping

Nej det gör man inte eftersom blandrasavel inte är tillåten inom skk, man blir utesluten.

I övrigt låter det som ett väldigt dumt förslag att beränsa import och export av hundar i det omfånget och på det sättet. Bättre information och skarpare tilltag när man hittar smuggelhundar.
Sen att tom endel inom djurhälsovård inte ens själva följer reglerna (även om de handlar om korsning av ofarliga landsgränser) är ju bara :banghead:

Nej varför inte?
En bättre koll på de djur som kommer in gör att folk slipper få de överaskningar som små blandisar ibland levererar när de blir stoooora:D
 
Sv: Rabies i norrköping

Det är jag fullt medveten om.

Sa du havdar att jag ska omplacera eller avliva min hund darfor att nagot miffo importerat hundar utan giltig vaccination. Eller jag far helt enkelt inte lov att flytta hem inom de 10+ aren han lever. Om du behover flytta till ett annat land skulle du da ga med pa nagot sadant?

Da ser jag hellre att kontrollen I tullen blir battre, ev med mycket kannbart straff for de som smugglar in. Skulle aven hellre se en obligatorisk karantan, aven om det ar mycket dyrt sa har man I sadana fall ett val.
 
Sv: Rabies i norrköping

You sade the words:"seriös renrasavel"
Detta går att lösa
Fastställ vem och vilka som har rätt att deltaga i besluten.

Kravet bör dock vara att endast renrasiga djur med klarlagd härkomst ska få importeras.

Vill någon ta in en blandras så ska djuret kastreras och beläggas med rätt saftiga avifter för att hålla antalet nere

Varför inte helt enkelt fixa en tull värdig namnet istället? Alla hundar kollas innan de får passera gränsen. De ska ha alla papper i ordning annars får de inte komma in.

Hundar som påträffas i Sverige som inte är registrerade hos SJV och där papperen brister kan omhändertas och avlivas.
 
Sv: Rabies i norrköping

Varför inte helt enkelt fixa en tull värdig namnet istället? Alla hundar kollas innan de får passera gränsen. De ska ha alla papper i ordning annars får de inte komma in.

Hundar som påträffas i Sverige som inte är registrerade hos SJV och där papperen brister kan omhändertas och avlivas.

Ja, och med mer resurser till tullen kan man få bättre kontroll på all annan skit som kommer in.
 
Sv: Rabies i norrköping

Sa du havdar att jag ska omplacera eller avliva min hund darfor att nagot miffo importerat hundar utan giltig vaccination. Eller jag far helt enkelt inte lov att flytta hem inom de 10+ aren han lever. Om du behover flytta till ett annat land skulle du da ga med pa nagot sadant?

Da ser jag hellre att kontrollen I tullen blir battre, ev med mycket kannbart straff for de som smugglar in. Skulle aven hellre se en obligatorisk karantan, aven om det ar mycket dyrt sa har man I sadana fall ett val.
se mitt inlägg nr 29.

och ja, jag skulle anpassa mig efter de regler som gäller för det land jag ev. skulle flytta till.
 
Sv: Rabies i norrköping

Varför inte helt enkelt fixa en tull värdig namnet istället? Alla hundar kollas innan de får passera gränsen. De ska ha alla papper i ordning annars får de inte komma in.

Hundar som påträffas i Sverige som inte är registrerade hos SJV och där papperen brister kan omhändertas och avlivas.
SVJ och SKK , så är jag med.
 
Sv: Rabies i norrköping

Jag missade sista meningen. Det kan jag verkligen halla med om. Hundar som importeras ska goras det av en anledning. Daremot tycker jag I sadana fall att alla hundar skall ha samma avgift.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 823
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp