Rabies i norrköping

landsbygdsbo

Trådstartare
Egentligen skulle man väl ha "Somliga straffar vår Herre med det samma)
Men det vore väl lite väl hjärtlöst.

Men det verkar vara några blåbär som smugglat hem en hund från Serbien.
Ett tiotal personer verkar ha varit i kontakt med hunden, som nu är avlivad och misstänkts ha rabies.
Hunden var lyst av tullen.

Inom en vecka ges besked om testerna på hunden var positiva.
Men de som varit i kontakt med djuret får väl gå igenom en tämligen smärtsam behandling i förebyggande syfte...för de törs väl knappast chansa...


Man kan bara fråga sig varför blåbären ska envisas med att dra hem hundar utifrån, finns väl tillräckligt med hundar att ta hand om här hemma.
 
Sv: Rabies i norrköping

Usch vad hemskt!

Stackars killen och stackars hund :(
Kan man inte kolla om hunden är sjuk INNAN man avlivar den?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa hundar från blocket, som inte är registrerade etc?
Vad är det för fel på svenska hundar?
 
Sv: Rabies i norrköping

Usch vad hemskt!

Stackars killen och stackars hund :(
Kan man inte kolla om hunden är sjuk INNAN man avlivar den?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa hundar från blocket, som inte är registrerade etc?
Vad är det för fel på svenska hundar?

Jag tror att det är så att man har att välja på karantän eller avlivning och karantänen är så pass dyr att de inte har råd.

Fast sen återstår ju frågan varför folk köper hund på så konstiga sätt, det skulle aldrig falla mig in att göra upp om ett hundköp på en parkering tex... Eller varför man köper en hund och kommer på 1,5 vecka senare att man inte klarar av det.
Det är dyrt att köpa hund och det är det många som inte vill gå med på utan tycker att det är ens rättighet att köpa en billig hund, och då blir det ofta insmugglade hundar utan några som helst veterinärintyg.
 
Sv: Rabies i norrköping

Fast rabies är ju så pass allvarligt att jag förstår att man avlivar om misstanke finns, även om det såklart är jättetragiskt för familjen.
 
Sv: Rabies i norrköping

Smärtsamma? Vaccin är det som ges, är inte mer smärtsamt än annat vaccin.

Förr några år sedan var det iallafall så att det var en jäkla skillnad på att få rabiesvaccin eller gå behandlingen EFTER att ha utsatt för risk för rabies.
 
Sv: Rabies i norrköping

Usch vad hemskt!

Stackars killen och stackars hund :(
Kan man inte kolla om hunden är sjuk INNAN man avlivar den?

Jag förstår inte varför folk envisas med att köpa hundar från blocket, som inte är registrerade etc?
Vad är det för fel på svenska hundar?

nej. är det rabies så är det mkt allvarligt risken för att människor och djur smittas är för stor
 
Sv: Rabies i norrköping

Smärtsamma? Vaccin är det som ges, är inte mer smärtsamt än annat vaccin.

en vanlig vaccinering är inte speciellt smärtsam men om misstänker en infektion måste man tvinga fram antikroppar snabbt, jag har liksom esc. nämnde för mig att den metoden är rätt smärtsam o omständlig
 
Sv: Rabies i norrköping

Det fins väl fler orsaker, hunden är ju smuggelgods och det är väl normalt att smuggelgods omhändertas.

Sedan är det dyrt med karantän i Sverige, familjen kanske inte ville betala 40.000(?) och det är knappast rätt miljö för en valp.
 
Sv: Rabies i norrköping

De borde fa betala karantanavgiften i boter i vilket fall som. Sedan borde de fan fa fangelsestraff ocksa bara for att de har utsatt landet for denna risk. Da kanske folk slutar kopa dessa hundar fran de javlar som smugglar in dem. Och smugglarna skall frostas ha minst lika harda straff.
 
Sv: Rabies i norrköping

De borde fa betala karantanavgiften i boter i vilket fall som. Sedan borde de fan fa fangelsestraff ocksa bara for att de har utsatt landet for denna risk. Da kanske folk slutar kopa dessa hundar fran de javlar som smugglar in dem. Och smugglarna skall frostas ha minst lika harda straff.

Vem ska stå för karantänavgifterna , vem är de ?

Tycker nog ägare 2 har tagit sitt ansvar genom att kontakta myndigheter efter denna upptäck att vaccinationerna inte såg okey ut och avlivat hunden efter det upptäckt att det var en smuggelhund ?

Dock skulle det vara straffavgifter på ägare nr 1 som köper en smuggelhund direkt ..
 
Sv: Rabies i norrköping

Man kan också tycka att svenska myndigheter borde ta detta på mer allvar. Vid t ex Polenfärjan är det noll koll. Blir nästan arg när det är tomt i gränskontrollen. Har självfallet alla papper och vaccinationer i ordning, men hade kännts mycket bättre om man fått visa upp det i tullen.
 
Sv: Rabies i norrköping

Det är din skyldighet att anmäla att du kommer en viss tid så att det finns kunnig personal på plats och kan ta emot dig vid tullen.
 
Sv: Rabies i norrköping

Det är din skyldighet att anmäla att du kommer en viss tid så att det finns kunnig personal på plats och kan ta emot dig vid tullen.

Gud vilket smart system, inte alls som gjort för att det ska vara superenkelt att ta in smuggelhundar :meh: O_o :mad: :banghead:

Inte undra på att jag aldrig behövt visa pass och vaccinationer när jag rest med mina grabbar för jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla det själv?
Borde ju finnas lättillgänglig info om det när man bokar tex färja och vill ha hytt där man får ha husdjur med sig.

Tur för mig att jag alltid har haft alla papper i ordning iaf..
 
Sv: Rabies i norrköping

Gud vilket smart system, inte alls som gjort för att det ska vara superenkelt att ta in smuggelhundar :meh: O_o :mad: :banghead:

Inte undra på att jag aldrig behövt visa pass och vaccinationer när jag rest med mina grabbar för jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla det själv?
Borde ju finnas lättillgänglig info om det när man bokar tex färja och vill ha hytt där man får ha husdjur med sig.

Tur för mig att jag alltid har haft alla papper i ordning iaf..

1 Inför ett chipp-tvång för alla hundar o katter,
2 Endast de av kennelklubben godkända hundimporter ska få chippas. (hundar födda i Sverige med registrerade föräldrar ska naturligtvis få chippas)
3 Påträffas icke chippade djur ska dessa avlivas omgående och på ägarens bekostnad

Hårt o hjärtlöst?

Den som hanterat rabiessjuka djur är nog trots det böjd att trots det hålla med mig....
 
Senast ändrad:
Sv: Rabies i norrköping

Det är din skyldighet att anmäla att du kommer en viss tid så att det finns kunnig personal på plats och kan ta emot dig vid tullen.

Ingen har dock kunnat svara på hur långt innan man ska anmäla detta. Ta tex när det varit hundutställning i Danmark eller om jag privat vill åka till Danmark med hunden. Det är vanligt att vi i södra Sverige gör det spontant liksom andra åker till Norge eller Finland eftersom det är närmre dit än till en hel del andra platser i vårt avlånga land.
 
Sv: Rabies i norrköping

Gud vilket smart system, inte alls som gjort för att det ska vara superenkelt att ta in smuggelhundar :meh: O_o :mad: :banghead:

Inte undra på att jag aldrig behövt visa pass och vaccinationer när jag rest med mina grabbar för jag hade ingen aning om att jag skulle anmäla det själv?
Borde ju finnas lättillgänglig info om det när man bokar tex färja och vill ha hytt där man får ha husdjur med sig.

Tur för mig att jag alltid har haft alla papper i ordning iaf..

Det är dåligt med resurser tyvärr. Det är ju inte så att det aldrig någonsin står någon tulltjänsteman på plats om ingen ringer och anmäler sin ankomst. Det tas ändå ett hyfsat stort antal smuggelvalpar / år.

Något år när jag hade varit i Danmark med gammelhunden så blev tullaren i tjänst arg på mig när jag sprang in med pappren, för han visste ju inte hur det funkade och vad han skulle kolla på :crazy:. Jag förklarade och han tyckte att det var ett konstigt system med echinoccocos/dvärgbandmask. Det gick ju bra ändå... men då visste inte jag att jag skulle anmäla innan. Mor min berättade det när jag kom hem. Hon jobbar på Tullen.
 
Sv: Rabies i norrköping

1 Inför ett chipp-tvång för alla hundar o katter,
2 Endast de av kennelklubben godkända hundimporter ska få chippas. (hundar födda i Sverige med registrerade föräldrar ska naturligtvis få chippas)
3 Påträffas icke chippade djur ska dessa avlivas omgående och på ägarens bekostnad

Hårt o hjärtlöst?

Den som hanterat rabiessjuka djur är nog trots det böjd att trots det hålla med mig....

Jag är benägen att hålla med dig.
Vill självklart inte ha rabies eller annan skit här hemma om vi kan slippa det.

Men att automatiskt avliva om hunden inte är chippad känns jättehårt.
Tänk om den är chippad men att det slutat fungera av någon anledning?
Å då bli tvungen att avliva sitt älskade djur :crazy:

Men ett importförbud mot privatpersoner skulle jag se som positivt.
Uppfödare kan få importera lämpliga avelsdjur för att det inte ska bli inavel men att såna importer ska vara godkända av tex SKK.
Hade ju inte varit fel om det bara var lagligt att ha hundar som är registrerade hos SKK...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 695
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 823
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 265
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp