Rabattbonus hos A***a

G

gogglen

Fick hem min nya häst 11/12-08 och tog över den befintliga försäkringen.. Hästen är försäkrad i A***a, sedan föl, är 7 år.. Han har även Agria Extra.
Läste på hemsidan att man får en såkallas bonusrabatt om hästen varit skadefri ett x antal år, som infördes 05. Hästen har aldrig varit inne på klinik (vad gammla ägaren sagt i alla fall), men på försäkringspappret är beloppet 0 kr i den såkallade bonusrabatten.. Borde jag inte ha någon slags rabatt nu då?
Någon som kan reda ut denna funderingen?
:bow:

Sv: Rabattbonus hos A***a

Jo du borde ha rabatt och den står på försäkringen .
Antingen har FB glömt skriva dit den eller så har gamla ägaren utnyttjat försäkringen .

Mvh Mia

Är det inte så att om hästen varit skadefri i 2 år så får du rabatt på självrisken ? Och om man en gång använt sig av rabatten, så börjar dom räkna skadefria år från noll igen, och då börjar dom räkna vid nästa huvudförfallodag. Hästen behöver väl inte vart in på klinik för att man ska utnyttja försäkringen.

Det kanske är så att även om du tog över försäkringen så försvann rabatten eftersom det var den gamla ägarens rabatt?
Vi tog över försäkringen på vår som vi köpte -07 (-06? minns inte om vi skrev papper före eller efter nyår eftersom vi hade honom några månader på prov innan köp) och hon hade aldrig utnyttjat försäkringen men vi fick inte rabatten förren i år när han varit skadefri hos oss i två år.

tror inte att den rabatten följer med vid ägar byte, dvs ny försäkring.. kan ha fel men de är dejag har flr mig..

tror inte att den rabatten följer med vid ägar byte, dvs ny försäkring.. kan ha fel men de är dejag har flr mig..
Tror att det stämmer! Att den inte följer hästen om hästen byter ägare utan en ny ägare får börja om på kula och spara till egen rabatt.

Aha, okej, då är jag med på noterna igen :) Har aldrig haft nån häst försäkrad i A***a, så jag är inte så insatt, men ska bli, vill inte byta, eftersom han har den Agria Extra, och det är ju guld värt..

ah nån att backa upp min tro :) fast såg nu att de också ar så när jag läste lite extra..

Självriskrabatten följer inte med vid ägarbyte. Dumt och snålt om du frågar mig, men så är det, lika på hund också.

Det är så som de andra skrivit! Jag har själv ringt och pratat med dom eftersom jag undrade samma sak. Det börjar om från noll vid ägarbyte oavsett om hästen varit försäkrad från födelse och inte nyttjat en krona av försäkringen. Snålt, men inte mycket att göra någonting åt mer än att man gott kan påtala det för ombuden, vilket jag så klart gjorde.

KL

Liten fundering bara...
Försäkringsbolagen får väl inte lämna ut uppgifter på en häst till någon annan än dåvarande ägaren, precis som veterinärer? Isf kan det ju vara ett sätt att skydda sig själva på, annars skulle dom ju vara tvungna att kunna försvara varför en ny ägare blev utan rabatt.

Tja, de får ju tala om ev reservationer, en reservation försvinner inte för en försäkring övertas, så det argumentet tycker jag inte direkt håller.

Möjligen kan man argumentera för det med att de anser att det är ägaren genom sin goda omvårdnad som hållit hunden frisk, och en ny ägare ska förtjäna rabatten. Jag ser det dock mer som 'frisk, sund och skadefri HUND' och tycker det borde följa med, men..

MIn herre hade maximal självriskrabatt när jag köpte honom och tog över försäkringen rakt av. Men rabatten försvann ju i tomma intet i samma ögonblick försäkringen skrevs över. Tyvärr.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 438
Senast: Grazing
·
J
Hästmänniskan I dag hade jag bestämt mig för att gå igenom alla mina djurförsäkringar noga eftersom bolagen ändrar villkor och premier hit och dit så...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 003
Senast: Sockertoppen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden