@Chili Jag har inte riktigt plats för sånt ;) Blir lite trångt på min lilla balkong..
Men det är sjukt snyggt! Kanske ska göra en hög och se om någon vill köpa :p

Rabarber vill ha ordentligt med stallgödsel!
Jag fick en klumprabarber av min stallägare som jag planterat i lucker jord med mycket stallgödsel + stallgödsel på våren årligen. Är gigantiskt :).

Sedan ska man inte skatta den för mycket första åren så den hinner växa till sig. Bladen genererar ju näring till roten vilket får roten att växa, det gör att den blir större för vart år. Så skatta den lagom och gödsla den ordentligt med stallgödsel eller något annat som innehåller mycket organsikt material.
Min kära make kom hem med ytterligare en rabarberplanta, två hallonplantor och en till fläder på mor dag :love:- Så vi har haft ordentligt huvudbry var vi ska göra av alla de där grejerna... För vi hade inte riktigt planerat för det. Men slutsatsen blev att vi ska flytta på nuvarande rabarber och sätta hallonen där, bredvid vinbären. Och så ska vi göra ett nytt rabarberland någonstans. Och DÅ ska det gödslas, jag har hela gödselplattan full med maskbearbetad hästgödsel...
(läste också att hallonen vill ha obrunnen spångödsel, de gillar tydligen trä-resterna. Så det ska vi också ordna.)

Min kära make kom hem med ytterligare en rabarberplanta, två hallonplantor och en till fläder på mor dag :love:- Så vi har haft ordentligt huvudbry var vi ska göra av alla de där grejerna... För vi hade inte riktigt planerat för det. Men slutsatsen blev att vi ska flytta på nuvarande rabarber och sätta hallonen där, bredvid vinbären. Och så ska vi göra ett nytt rabarberland någonstans. Och DÅ ska det gödslas, jag har hela gödselplattan full med maskbearbetad hästgödsel...
(läste också att hallonen vill ha obrunnen spångödsel, de gillar tydligen trä-resterna. Så det ska vi också ordna.)
Ja, hallon vill ha det surt, så eklöv och barr gillar de med :).

Ja, hallon vill ha det surt, så eklöv och barr gillar de med :).
Aha!
Äntligen en användning för de eländiga eklöven. ;)

Jag krattade ihop en stack med trasiga löv på gräsmattan och den fick ligga kvar över vintern. Jag hade kört över löven med gräsklipparen först men de var så många så jag krattade ihop dem. . På den platsen växer inte ens ogräs längre. Marken är död. Numera krattar jag ihop löven och bär ut till skogen.

Nu har jag äntligen lite ledigt och ska hälsa på min kära moster i veckan. Hon har lovat att jag får knycka några rabarberknölar av henne, deras största bekymmer är att rabarberna sprider sig ohämmat... Jag återkommer med foto när jag kommit hem därifrån...

Det ska vara en särskild sort som blir så här stor och just det här beståndet härstammar från mosters föräldrahem i Kalix, fick jag veta, så hon vet inte vad sorten heter.

Nu har jag äntligen lite ledigt och ska hälsa på min kära moster i veckan. Hon har lovat att jag får knycka några rabarberknölar av henne, deras största bekymmer är att rabarberna sprider sig ohämmat... Jag återkommer med foto när jag kommit hem därifrån...

Det ska vara en särskild sort som blir så här stor och just det här beståndet härstammar från mosters föräldrahem i Kalix, fick jag veta, så hon vet inte vad sorten heter.
Undrar om det kan vara samma som vi har? Jag fick en knöl av makens ingifta faster som hade tagit med sig den från sitt föräldrahem. Bladen skulle lätt kunna användas som paraply och de grövsta kan jag inte greppa runt med handen... Men fantastiskt god och blir hur mycket som helst, jag erbjuder folk till höger och vänster att komma och hämta! :D

Igår plockade vi med oss ca 20 kg rabarber från moster, det blev bara ett lite glesare bestånd...

20140618_1422411_zps5d77b950.jpg

Barnet som håller i rabarberna är ganska exakt 160 cm lång...

Till hösten ska jag åka dit och knycka med mig ett gäng knölar av dessa, de har mest problem med att de sprider sig så in i vassen...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 164
Senast: Bison
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 676
Senast: machafuko
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar