Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min kära make kom hem med ytterligare en rabarberplanta, två hallonplantor och en till fläder på mor dag - Så vi har haft ordentligt huvudbry var vi ska göra av alla de där grejerna... För vi hade inte riktigt planerat för det. Men slutsatsen blev att vi ska flytta på nuvarande rabarber och sätta hallonen där, bredvid vinbären. Och så ska vi göra ett nytt rabarberland någonstans. Och DÅ ska det gödslas, jag har hela gödselplattan full med maskbearbetad hästgödsel...Rabarber vill ha ordentligt med stallgödsel!
Jag fick en klumprabarber av min stallägare som jag planterat i lucker jord med mycket stallgödsel + stallgödsel på våren årligen. Är gigantiskt .
Sedan ska man inte skatta den för mycket första åren så den hinner växa till sig. Bladen genererar ju näring till roten vilket får roten att växa, det gör att den blir större för vart år. Så skatta den lagom och gödsla den ordentligt med stallgödsel eller något annat som innehåller mycket organsikt material.
Ja, hallon vill ha det surt, så eklöv och barr gillar de med .Min kära make kom hem med ytterligare en rabarberplanta, två hallonplantor och en till fläder på mor dag - Så vi har haft ordentligt huvudbry var vi ska göra av alla de där grejerna... För vi hade inte riktigt planerat för det. Men slutsatsen blev att vi ska flytta på nuvarande rabarber och sätta hallonen där, bredvid vinbären. Och så ska vi göra ett nytt rabarberland någonstans. Och DÅ ska det gödslas, jag har hela gödselplattan full med maskbearbetad hästgödsel...
(läste också att hallonen vill ha obrunnen spångödsel, de gillar tydligen trä-resterna. Så det ska vi också ordna.)
Aha!Ja, hallon vill ha det surt, så eklöv och barr gillar de med .
Undrar om det kan vara samma som vi har? Jag fick en knöl av makens ingifta faster som hade tagit med sig den från sitt föräldrahem. Bladen skulle lätt kunna användas som paraply och de grövsta kan jag inte greppa runt med handen... Men fantastiskt god och blir hur mycket som helst, jag erbjuder folk till höger och vänster att komma och hämta!Nu har jag äntligen lite ledigt och ska hälsa på min kära moster i veckan. Hon har lovat att jag får knycka några rabarberknölar av henne, deras största bekymmer är att rabarberna sprider sig ohämmat... Jag återkommer med foto när jag kommit hem därifrån...
Det ska vara en särskild sort som blir så här stor och just det här beståndet härstammar från mosters föräldrahem i Kalix, fick jag veta, så hon vet inte vad sorten heter.