Qvinnersta 12 maj

Sv: Qvinnersta 12 maj

Precis min tanke åxå ,så jag kände mig tvungen att kolla...

"Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap skall ekipage (häst och ryttare tillsammans) genomfört godkänt kval på samma nivå som SM avgörs i.
Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet."

Gäller för både junior och YR, för senior räcker med att man är kvalad till 3* (finns ju inga kvaltillfällen när enda 3* är sm)

Aha, intressant. När ändrades detta?
Tack :bow:

Men enda ** innan Åkerbo är väl strömsholm och gärds? :crazy:

Jag fattar ingenting av det där:D men som sagt hon vill iallafall rida så många * som möjligt innan.

Det måste vara ändrat i år.
Hade ingen aning om det själv (tur jag har ett gdk kval i 2* sen förra året)

Ja det är de enda 2* som finns innan dess.

Var där som hästskötare. Hon red debutanten, sjukt att ingen klarade optimaltiden...?
Min kompis red det fortaste hon någonsin har ridit i en deb. tog sjuka svängar och hoppade många hinder på sniskan. Ändå klarade hon inte optimal tiden var långt i från.
Ville de i Kvinnersta att det skulle vara farlig ridning???
Dåligt med tanke på att publiken stog i banan...

Hela tävlingen var ruskigt dåligt arrangerat.... hade fått fel nummerlapp i sek. så hittade de inte hon som hade fått min ryttares... Sen verkade ingen förstå att man kanske måste ha fler än en högtalare.
Allt strul med dessa startider.... det skillde hela 40 min från det som stog på internet till det som var när man kom dit.

Det bästa var att en tjej hade frågat TVÅ gånger om det var några tidsändringar... Neej då....

Vissa arrangörer ska nog fundera både en och två gånger innan man tar sig vatten över huvudet. :mad:

Hmm låter precis som en annan tävlingsplats i samma region (stad)...

Ena gången jag var där (Örebro snackar vi alltså) fick jag tom rita min egen nummerlapp :D

Jag håller med ang. tiderna, det är helt vansinnigt att man var tvungen att rida så fort för att hålla tiden, spec. i lätta klasser (vilket det ju var förutom msv för ponny).
Vad menar du med att folket stod på banan? När jag red kom banbyggaren cyklande mitt på vägen i skogen...

Jag tror att jag vet vem det var som fick nummerlapp (eran alltså). Men herregud, man måste få göra fel, sek. kan inte vara omänskliga och jag stötte på två tjejer, flera gånger, som gjorde sitt yttersta för att hitta ryttaren med fel nummerlapp.

Det där med tidsändringarna, hade de flyttats åt det senare hållet? I sådana fall spelar det väl ingen roll? Att jag flyttades, trots att de tydligen sagt att inga ändringar skulle ske, när klassen påbörjats var pga att de lagt mig så fruktansvärt tokigt att jag aldrig hade hunnit till dressyren resp. terrängen. Sen att de gör samma misstag gång på gång, trots att vi gjorde klart för dem redan på onsdagen att vi kom med två hästar, är ganska klantigt.

Jag tycker inte att tävlingen var ruskigt dålig. Trevlig personal/funktionärer, bekväm anläggning (allt samlat) och banbyggaren kämpa in i det sista. Däremot tempot/tiden i terrängen, snälla kunde de inte ändrat inför debutanten eftersom det var så tydligt att tiden var ett problem och för att inte inbjuda till farlig och dålig ridning sänka tempo och länga optimaltiden.

Hur har det gått för er andra?

Tja jag kom tvåa! Fast... det va ju bara tre i klassen! Men iaf.

Inledde med en rätt spänd dressyr, ett av brott i ena förv. galoppen. Men det fick jag inte så mycket avdrag för, A är en snäll dommare! :) Annars så fungerade galoppen bättre än sist, mycket rundare. Beror det månne på att magen har krymt en smula??? :angel:

Sen hoppningen då. Jag var lycklig att jag överlevde framridningen i deras jättehala ridhus! :eek: Snacka om att smyga i svängarna för att inte gå omkull. (Har man klarat sig utan att kravla i sanden på träning så borde man ju lyckas med det på tävling oxå! ) Puuh! Ut i fiska luften och fast mark under hovarna. Hon hoppade kanonfint på banan! Ett stopp på monstermuren :o men sen flöt det fint!

Nu låg jag delad etta inför terrängen! :p Det kändes som en rätt saftig början med första hindret så nära starten, och sen följde vi samma bana som msv de fyra första hindren(lite lägre bara;) ) . det fjärde hindret var lite läskigt, en nymålad grind när ma kom ut ur skogen mot parkeringen. Ett stopp och så rök placeringen...:smirk: Men sen var det helt underbar känsla resten av terrängen! :love: Allt fungerade! Kändes verkligen helt toppen! :bump: Pollen min såg om riktigt nöjd ut med sig själv! :rofl:

Va kul att du är nöjd!!
Kan ju säga att du inte var den enda som hade problem på första (Lasse försökte vända direkt efter startlinjen) och grinden, men han skulle över, no matter what hade jag bestämt mig för innan.

Red du den mörka ponnyn?
Om ja, visste du att det var jag då? :o

Jag fattar fortfarande inte hur de kan ha blivit iväg släppta så pass mycket tidigare..

Senast ändrad:

Va kul att du är nöjd!!
Kan ju säga att du inte var den enda som hade problem på första (Lasse försökte vända direkt efter startlinjen) och grinden, men han skulle över, no matter what hade jag bestämt mig för innan.

Red du den mörka ponnyn?
Om ja, visste du att det var jag då? :o

Jag fattar fortfarande inte hur de kan ha blivit iväg släppta så pass mycket tidigare..

Ja det var jag på den lilla mörka! ;) Men kände inte igen dig först på den unga! :o

Jag håller med om att mycket var ganska :crazy: i Qvinnersta men vad är alternativet?? inga tävlingar alls... mycket hade kunna blivit bättre med ganska små medel men nån skall göra det och ha kunskapen, t.ex resultat, starttider, startlistor etc min kompis hade fått slänga sig iväg utan framridning på terrängen och när hon lämnat hästen ifrån sig efter målgång sa hon att nu skulle jag startat terrängen om 10 minuter... :D . Pratade lite med ÖD om optimaltiden men hon tyckte att det nog var OK. Kan jämnföra med Kinda där bara 3-4 st klarade optimalen och vi var en av dom, här var vi snabbast med +13 sek, tror inte att det uppmuntrar bra ridning med sån optimaltid, antingen kollmät mäthjulet (mäter ofta fel på grusunderlag) på befintligt underlag eller lägg på några procent på banlängden när det är "krokigt" är mitt tips

Jag tycker att personalen och funktionärerna var väldigt trevliga och de verkade göra sitt yttersta för att det skulle flyta på så smärtfritt som möjligt.

Red din kompis debutant?
När jag kom ner till framridningen till terrängen, ca 20 min innan min start, var den enda som fanns där Fjording-galning som red lätt ponny (efter mig!). Då var alla andra innan mig ivägsläppta tidigare (snacka om att jag hade hjärtat i halsgropen och jag hade triggat igång mig redan innan jag red upp för att prata med starten och var som ett åskmolm OM de skulle säga; tyvärr, för sent ;) ). För mig är det fortfarande en gåta eftersom ryttarna ska släppas varannan (eller trejde eller vad man nu har) minut och det måste vara en jäkla massa hål om de ska hinna ikapp 20 min?!? :confused:

Fast i sådana fall håller jag inte med ÖD. Min häst som klarat tiderna i ** (rent fullblod som tidigare löpt, mao snabb..) fick jag driva på i svängar och nerförsbackarna där han tydligt tyckte att det redan gick för fort. Nu fick jag visserligen ett stopp, men jag slösade inte överdrivet med tid där och hade i vilket fall inte klarat tiden. Detta är konstigt!! Även tvåan i lätt klass har en rutinerad häst (gått ** eller ***) som också borde klara tiden. Jag tycker att det är synd att (orutinerade??) ekipage 'tvingas' rida så fort i lätta klasser. Som de själva sa, så har de tydligen haft problem med tiderna tidigare, då tycker iaf jag att man borde ändrå tempot för att inte uppmuntra till dålig och farlig ridning!

Överlag tycker jag inte att de var varken sämre eller bättre än andra arrangörer, om än något ovana. Ibland råkar man ju tyvärr ut för mycket trubbel och andra gånger inget alls.

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
334
Senast: MJLee
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter CCI4*-S har länge efterfrågats i Sverige och nu blir det verklighet. Det är Kristianstad International Eventing som tar sitt...
Svar
0
· Visningar
267
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb I april hade jag 1h övertid, den kom inte på förra lönen. I maj hade jag 8h övertid, på lönebeskedet som kom idag så hade jag bara 7h...
Svar
9
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar