Quite Easy

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maria76
  • Startdatum Startdatum
M

Maria76

Erfareheter på denna hingst avkommor skulle intressera.
Hur stora har hästarna blivit, lynne, rörelser och hopp.

Tackar!

Sv: Quite Easy

Maria76 skrev:
Erfareheter på denna hingst avkommor skulle intressera.
Hur stora har hästarna blivit, lynne, rörelser och hopp.

Tackar!

vi har en avkomma, född 2003, en underbar individ, fått bra lovord av diverse hästfolk.
Han är lagom stor, :D
Han har fått bra lynne, men han är väl lite väl "plockig", men han är ju hingst så det växer väl bort.
Rörelser är mycket bra, likaså hopp förmågan, dock är han ju bara 2½ så inte löshoppad så jätte mycket, eller så jätte högt.

känner en 2 åring efter honom som har dressyrmamma..
den e väl ungefär 163 brun lite vitt i huvet o på nått ben.
rör sej normalt varken bättre eller sämre hoppar oxå normalt. ingen wow häst o ingen dålig häst. utan normal!
sparkar väldigt mycke när den rör sej, spec. i galoppen..
noll respekt för människor, struntar om hon springer över dom o plocka rmed ALLT. täcken,spö, håret ,jackor -skitjobbig.

En kompis har en 3-åring som är väldigt liten, trots stor mamma. Hon var bara 158 på 3-årstest. Men det är ett fint litet sto bed m 48 p som föl.

Jag har dock sett många QE och de verkar variera i storlek.

/C

Jag känner en QE-avkomma född -00.
Jättetrevlig, lugn med både bra gång och hopp! :bump: :bump:
Han är ca 166 cm...

Det är den enda jag känner personligen men det ser ju ut som att han kan lämna både bra dressyr- och hopphästar!!

Min hingst född -05 e. QE-Stanford är jag väldigt nöjd med. :love: Han är en pigg, glad och gosig kille. Skulle tippa på att han blir större än både mor (162 cm) o far (165), men det vet man ju inte säkert. Han hade 888 på gångarter på fölvisning, han är väldigt rörlig och lätt i sina rörelser och rör sig bättre än sin mor. Hon är av den gammaldags halvblodsmodellen men fölet verkar ha fått mer av pappsens typ, vilket jag hoppades på!

Vet inte ännu hur han hoppar, de små hinder han skuttat över flyger han smidigt över ivarje fall. Skulle bli glad om han ärver sin mors teknik men det återstår att se!

Har en egen uppfödning efter honom med Parant-Indus-Chagall (F.2) på mödernet.

Det är ett sto f.-99, alltså ur hans första årgång.
Hon är en mycket kapabel och högkvalitativ häst som har lätt för sig i allt hon gör.
Bedömd med klass 1 som både hopp och gångartstalang som 3-åring, vinnare av reg. kvalitetstävlan i hoppning med 9,08 i snitt (9/10 hoppning) som 4-åring. Bedömd med 878 på gången och 9 på typ som bäst.

Hon har ett mycket bra temperament, otroligt social, cool och lätthanterad men samtidigt självständig. Ridmässigt känslig och cool på samma gång, ambitiös och mycket ridbar men ingen mes (ganska typiskt "sto" alltså ;) ).

Är för närvarande satt i avel efter en olycklig skada för nästan 2 år sedan, fick i år sitt första föl som ser lovande ut och är nu dräktig igen. Om hon blir kvar i aveln eller kan komma tillbaka som ridhäst är fortfarande oklart, det får framtiden utvisa, vi tar ett steg i taget.

Skadan är i alla fall inte ärftligt betingad och hon har en mycket stark stostam att falla tillbaka på (utöver sina egna kvalitéer) så hennes plats i aveln är befogad tack och lov!

Jag tycker QE är väldigt trevlig, dock tycker jag han har lämnat lite väl små och gracila avkommor för att passa mig.

Men det verkar vara en otroligt trevlig individ. När vi var på hingstvisning hoppade Peter bara av honom mitt på stallbacken bland allt folk, sen stod QE där lös och lät sig klappas, medan Peter gick iväg och snackade med någon.
Till slut kom dock skötaren och hämtade hästen... :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 501
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 470
Senast: ako
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 921
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit