Quite Capitol

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PernillaS
  • Startdatum Startdatum
P

PernillaS

Han är inte mycket använd i Sverige...
Vilken svensk hingst skulle ni jämnföra honom med?
Som han är likvärdig med...

/Pernilla

Sv: Quite Capitol

Han kommer ju från samma möderne som Quite Easy, så honom är inte svårt att jämföra med. Det är ju ett fantastiskt möderne helt enkelt. Capitol, Quite Easy, Casir Ask, Quite Capitol, A-dur, Dream of Glory osv.

Jag tycker dock att Quite Capitol är bättre än QE. Har sett honom i Tyskland mycket som unghäst under Torben Köhlbrandt och gillar honom mycket!!

Jag var intresserad av honom och ringde till Mona Iletorp som har agenturen för honom.
Hon sade då att "italienarna har tagit hem honom så det går inte att få skick från honom". Tydligen har han varit italienskägd ett tag men stått i Tyskland eller Holland och varit tillgänglig för svensk avel.

Det måste vara en stor besvikelse att bli av med sin hingst mitt under säsong när man löst licens och annonserat om honom.

Och snopen blev förstås jag...

A

Hur gammal är han? Vilka tävlingsmeriter har han själv? Och hur har hans avkommor presterat?

Detta är den info jag hittat om honom, och så finns 2 filmer på Youtube.

Skimmel, född 1999, mankhöjd 165 cm, från stofamilj 173 i Holstein. Uppf.: Harm Thormählen, Kollmar

Koncentrerade prestationsgener är samlade i Quite Capitol’s härstamning. Den under Thomas Velin framgångsrika fadern Quidam de Revel är redan under sin levnad i topp på världsrankingen av de bästa hoppförärvarna. Quite Capitol’s mamma är U-Capitola, helsyster till den legendariska hingsten Capitol I. U-Capitola är även mormor till Flyingehingsten Quite Easy. I Quite Capitol förenas ett av de mest framgångsrika Holsteiner prestationsbloden med modernt franskt prestationsblod.

Quite Capitol blev andra reservsegrare vid Holsteinerförbundets hingstpremiering 2001 och övertygade med sin överlägsenhet i hoppning och en mycket god rörelsekvalitet. Sin prestationspotential bevisade han under 2004 då han vann hopptävlingar klass M i serie. Under Bundeschampionatet för 5 åriga hopphästar segrade han suveränt i båda finalkvalifikationerna med poängen 9,2 och 9,3, och säkrade en 8:e plats i finalen. Som 6-åring var han 5:a i finalen i Bundeschampionatet. Han har aldrig fått sämre än 9 poäng i samtliga sina starter.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 089
Senast: Piaff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Zafferano har stadigt legat i topp av den svenska betäckningsstatistiken de senaste åren. Nu står det klart att hingsten lämnar Sverige...
Svar
0
· Visningar
43
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka