Quarter Boots

Zandrah

Trådstartare
Vad är det egentligen?
Eller, jag vet vad det är och hur de ser ut, men vad är vitsen med dom?
Ska de sitta som skalpers eller ska de sitta som boots?
Kanske verkar helt borta men jag kommer bara inte på vad de är bra för....:angel:

Sv: Quarter Boots

Om jag kommer ihåg rätt så ska dom ge tyngd bak på framhoven så att du får ett lite annorlunda framsteg, hoven viks liksom, det är lite svårt att förklara. Det är en balansgrej, alltså. men hästarna nu för tiden brukar man inte behöva balansera på det viset:angel:

Om jag kommer ihåg rätt så ska dom ge tyngd bak på framhoven så att du får ett lite annorlunda framsteg, hoven viks liksom, det är lite svårt att förklara. Det är en balansgrej, alltså. men hästarna nu för tiden brukar man inte behöva balansera på det viset:angel:

Äntligen ett svar! Tack! :)
Men då är det alltså meningen att de ska sitta på hoven, som en skalper eller?Eller ska man trä dom "över" hoven?

Hm... är det ungefär samma sak som gamla tiders blyboots då? (använder nån sådana idag?)
Quarter boots har jag då aldrig hört talas om....är det nån ridpryl? :cool:

*KL*
De är inte speciellt tunga.

Fick några par sådana med när jag fick en hel låda med skydd och dyl.
Nu vet jag inte hur man får in en bild här med man kan gå in på shoppen nedan, under travutr, boots och hitta en bild:

http://www.mantorpstravshop.se/

Ska kolla i Champion vad som står där.

Jasså är det sådana? Det kallar jag för skoarmsskydd. Bilden är iofs inte helt tydlig, men om jag ser rätt så är det sådana som jag brukar sätta som skydd över skoarmarna på hästar som gärna trampar av sig skorna. Man får se upp bara så att de inte glider upp och bränner hästen i kronranden.

Ja, nu blev det ju mycket enklare. Här uppe kallar vi såna för ballskydd :o och används antingen för att skydda ballarna för tramp om det är den högre modellen och skotrampskydd om det är den lägre. Används då för att minska risken för att hästen trampar av sig skorna, precis som du svarade.
Quarter boots har jag aldrig hört talas om innan, nu fick man lära sig nåt nytt :)

Åhh fasen!
Då kanske det vore perfekt att testa på min avtrampare :angel:
Men att man inte hört talas om det förr då, ur svtrampningssynpunkt. Jag har iaf inte gjort det. :)

Har (Canada) har jag aldrig sett quarter boots pa en travare daremot ar de mycket vanliga pa pacers. Eftersom pacers flyttar samma sidas benparsamtidigt ar det en stor risk att de slar sig sjalva med diagonala bakbenet. Detta kan ske pa ballarna, senorna eller knana (metsadels, finns sakert extremsall som slar sig aven over knana)
Daremot ar dte valdigt ovanligt att en pacer slar sig bak.
Detta leder till att de vanligaste skydden pa en pacer ar quarterboots for att skydda ballarna, tendonboots for senorna (ser ut litegrann som "vanliga" strykkappor pa ridhastar) och knakappor.
Jag har an sa lange inte satt kraftigare skydd bak pa en pacer an Brace bandage (vet inte vad de heter pa svenska..) och de har da mestadels varit for att ge lite extravikt.
Las mer i Champion (om jag uppfattat det ratt ar detta oversattningen av "Care and training of the trotter and pacer")

MVH / Kajsa - traskar i den nordamerikanska racingdjungeln

Jag hade en passhäst för ett par år sedan som gick med Quarterboots i lopp och i snabbjobb då han (om han galopperade) som regel trampade sig... Hade han boots lyckades han trampa sig under bootsen så dom hjälpte inte.. Han gick utan en gång i lopp för att tränaren TVUNGET ville och gissa vad som hände! Han galopperade i en trång situation i sista sväng och trampade sig rejält! Så jag fick lugnt skicka bort en kollega till shopen för att handla gasbinda och vetrap i massor... När tränaren kom in efter loppet så sa han - låt ALDRIG denna hästen gå utan sina quarterboots, vad jag än säger! Hästen var halt i en vecka, han hade lite ont av trampet.... han gick ju givetvis med greppskor bak i lopp också... :eek:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Miingla
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka