Quartens färger på svenska

Sv: Quartens färger på svenska

Funderade på din bild som visade Palamino/isabell. Det är ju egentligen en fux med blekanlag. Den du har på bilden ser mer ut som vad jag har för mig kallas för champagnefärgad ibland.
Isabell är väl mer åt det här hållet?:
Polii-vid-trad.jpg

Visserligen i vinterpäls ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Jag är osäker men eftersom ålen är skarp tror jag att det är en mörk brunblack.

Visst kan det vara en brunblack men det är svårt att se på en Brun (svensk beteckning)/Jarpur (Isländsk beteckning) eftersom många bruna har ål och inte har något annat attribut som säger att det är blackanlag. Det är ju oerhört svårt att se om ålen går ner i svans och man :eek: Man skulle iofs kunna kolla stamtavlan och dra slutsatder av det.

Rolle

:love: :love: Han är ju såååå snygg:love:
Ursäkta att jag hamnade lite ur spår...men kunde inte låta bli..

Hästen är e. Dun It With Charm och u. Docs Judy Lena
Charm är Red Dun och Lena är Bay, säger det dig något?

Ingen genexpert men eftersom red dun borde kunna översättas med rödblack och bay är brun så borde anlagen till black finnas. Om anlagen är D, d, dd eller DD är svårt att säga. Men gå in på Tims sidor,hon har bra förklaringar om man vil fördjupa sig: Silverkedjan
Som Islandshästmänniska blir man lite färgfixerad ibland eftersom vi har nästan alla färger att välja på :angel:

Rolle

okej, men OM nu black finns, vad heter då färgen som man betecknar quartern med?

Vet inte om jag förstod riktigt men det blir ju färgen följt av Dun som talar om att det är en black...eller missförstod jag dig? Det borde ju finnas Bay Dun eller...??
Hjälpte inte länken i förra inlägget?

Rolle

jo, länken hjälpte, men jag vet fortfarande inte den korekta färgbenämningen på quarten! :confused:

Okay, vi tar alternativen i den ordning som jag anser är troligt:
Dark Bay=brun
Light Bay=ljusbrun
lucka
lucka
lucka
lucka
lucka
lucka

Bay Dun= brunblack

Engelskans Brown är mer som vi säger mörkbrun.
Det är inte troligt att den är black men man kan kolla stamtavlan om anlagen finns. De flesta bruna vi har/haft här har varit utrustade med en mer eller mindre stark ål.

Någon med annan slutledning får gärna rätta mig...

Rolle

Det är en Dun, precis som palomino (dirty palomino) och buckskin (light, dark) kan färgen vara mörkare gul och ser brun ut. Men det är en dun.

Det är en Dun, precis som palomino (dirty palomino) och buckskin (light, dark) kan färgen vara mörkare gul och ser brun ut. Men det är en dun.

Hmm intressant..vad får dig att avgöra att det är en Dun/Black ?
palomino/isabell är en fux med blekanlag, menar du att den är black också trots att samtliga attribut saknas för det? Är bara nyfiken på vad du i så fall refererar till?

Vänligen

Rolle, som hela tiden vill lära sig mer, genom att ifrågasätta ibland ;)

Hej !!
Det finns lite info om färger på www.spha.se och www.paintinfo.se kolla där, det är intressant att läsa och se vilka olika färger och mönster som finns... :)

Senast ändrad av en moderator:

Skulle kunna vara antingen en Gulbrun eller en Black.

Tyvärr ger inte bilden några ledtrådar med gepp, blackmask eller zebraränder men ser man på stammen så talar den för att hästen är Dun, dvs en Black häst.

Hästen har blackanlaget från hingsten som i sin tur har det från sin pappa. Hollywood Dun It är känd för att lämna inte bara sina fina egenskaper utan även sin vackra färg.

/P Döben

Tack! Som gammal Paintfantast var det roligt att titta och minnas. Vill man se ännu mer färger kan man göra det här: Island Samt lite översättning på färger Kellas

Rolle

Liknande trådar

Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 935
Senast: carwes
·
Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: ameo
·
M
Avel hej har ett paint sto bay tobiano e: svart/vit tobiano u: red dun. färger på dom första 3 generationerna 3 chestnut 2 sorrel 4 bay dom...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Roheryn
·
Avel Gjorde lite efterforskningar i en hästs stamtavla och den hade där färgbetäckningen Overa (Paint). Eftersom det handlar om en spansk...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur