Quartens färger på svenska

R

real_cowgirl

Har nu länge funderat vilken färg som är vilken. När man läser om en quarter och det ex. står bay som färg, vad är då den färgen "på svenska". Skulle någon vilja skriva översättningen på dessa?

Så här långt har jag kommit själv :d
Brown - Brun
Sorrel - fux
Gray - grå (skimmel)
Black - svart
Palomino - palomino

Men resten då?
Bay -
Dun -
Red dun -
Buckskin -
Red roan -
Blue roan -
Chestunt -
Grullo -
Perlino -

Om det är någon färg jag har missat, lägg gärna till den då!

Sv: Quartens färger på svenska

Jag kan skriva om färgerna lite kortfattat vad dom ÄR ungefär och hoppas att du får lite mer klarhet i det hela.

Brown- Mörkbrun, nästan svart m.brunt runt mulen och flank.
Bay- Vanligt brun
Dun- Som en buckskin med ål
Red dun- Som en fux med ål
Palomino- Gulbrun med vit man och svans
Buckskin- Som en palomino fast med svart man och svans, sv.ben.
Red roan- Fux skimmel
Blue roan- Svart skimmel
Chestnut- Brunröd fux kan man kalla det, alltså mer brun än röd.
Grullo- En blekt svart med ål. (ovanlig färg)
Perlino- Grundfärg brun med två creme gener som har "blekt" färgen till gräddgul med blå ögon. (ovanlig)
Cremello- Grundfärg fux, i övrigt som ovan (perlino). (ovanlig)

Senast ändrad av en moderator:

okej, tack så mycket! blev MYCKET klarare nu! :)

det var lite svårt att se, men med hjälp av det som Myra skrev så förstår jag! :)

Kan Bay-färgen ha ål också eller heter det något annat då?

Bay - mörkbrun, svartbrun
Dun - black
Red dun - rödblack
Buckskin - gulbrun
Red roan - rödskimmel
Blue roan - svartskimmel
Chestunt - fux
Grullo - musblack
Perlino - pärlvit

Färgerna har jag redan koll på, men de jag ville veta var om en bay-färgad häst med ål fortfarande är bay, eller om det blir någon annan färg... :)

Den är fortfarande bay om den har en svag ål, blacka hästar har en skarp ål. Blacka hästar har förutom ål, starkare färg på huvud och ben och zebraränder på benen.

Men denna häst då? den har ju en skarp ål

Från denna sida kommer bilden: http://www.absolutewestern.com/winners/index.phtml
44_4.gif

En häst som är black har mycket av urhästens kännetecken. Precis som em 76 skriver. Grunden är att den ska ha en ål som fortsätter ut i svans och man, övriga kännetecken som kan finnas är tigrering på benen, mörkare fält på huvudet och mörk linje ytterst längs öronen. Se exempel nedan som är en "Musblackskäck":

odinn-profil.jpg

Ódinn

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Vilken färg har då mina hästar i westernspråk:o ?
Den till vänster är gulbrunare på kroppen på sommaren.

Bild005.jpg

OBS. Lossas att det är snö i svansarna inte spån:angel:

Det är jättesvårt att på bilder avgöra färgen, eftersom färgåtergivningen kan skilja så mycket. En kvalificerad gissning skulle vara att den högra som jag uppfattar som brun (=brun häst med svart man och svans) och den ljusa "ljus gulbrun".
En länk med bilder på olika hästfärger:Island

Är dock inte säker på om det är skillnad på färgernas namn beroende på vilken inriktning man har ;)

Rolle

Senast ändrad:

Är det en irländsk häst så betyder dun gulbrun. Och rödskimmel kan kallas strawberry roan. :)

Håller med dig, men om vi håller oss till svenska, som rubriken säger, har vi väl samma färgbenämning oavsett ras och inriktning?
Vi som håller på med islandshästar skulle kanske använda de Isländska beteckningarna :rofl: :rofl: Då blir beteckningen på Odinn ovan "Móskjótt" :D

Rolle

men är fortfarande den hästen som jag visade bay? eller är det en annan färg? på "quarterspråk"

Liknande trådar

Western Jag hoppas att denna tråden får vara kvar här.... jag HAR frågat på avelsforumet men inte fått några svar! Och där får man bara skäll...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
10 935
Senast: carwes
·
Q
Avel Hallo allesammans! Jag är inte så hej på det här med färger (andra än typ vanlig brun,svart, fux och skimmel) och därför har jag en...
Svar
11
· Visningar
1 453
Senast: ameo
·
M
Avel hej har ett paint sto bay tobiano e: svart/vit tobiano u: red dun. färger på dom första 3 generationerna 3 chestnut 2 sorrel 4 bay dom...
Svar
6
· Visningar
1 053
Senast: Roheryn
·
Avel Gjorde lite efterforskningar i en hästs stamtavla och den hade där färgbetäckningen Overa (Paint). Eftersom det handlar om en spansk...
Svar
1
· Visningar
763
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka