Pysslar ni? Är ni pyssliga?

Jag älskar att göra egna saker, sedan om det räknas som "pyssel" eller inte vetesjutton. Förvisso ritar jag en del, men annars vill jag göra saker som fyller en praktisk funktion på något vis. Tex skulle jag hellre sy egna kläder än köpa färdiga plagg (och har nu en ny symaskin som jag hoppas ska fungera till just detta), gör egen hundutrustning osv. Jag är sådär knäpp att jag gillar(!) att bygga ihop Ikeamöbler, och att bygga saker öht.

När jag var liten så kunde jag pyssla mycket för pysslandets skull. Nu när jag insett att man måste städa och vilket resursslöseri det är med mycket pyssel så håller jag mig undan från sådant. Jag har inga prydnadssaker hemma heller (istället har jag krukväxter och akvarium), även om jag kan tycka att det ser fint och mysigt ut när andra inreder sina hem.
 
Jag har insett att det finns 2 typer av pyssliga personer. De som är direkt pyssliga och kan pyssla för pysslandets skull. (Jag önskar att jag vore sådan) och sedan finns det sådana som jag som pysslar om det är ngt jag behöver.

Min man är likadan så därför har vi egengjorda lampor, platsbyggda bokhyllor, unika dörrkarmar, hemmagjorda tavlor, egensydda kläder (när man inte hittar rätt), hemmavirkat osv

Jag ser ett behov av ngt och då pysslar jag för att få till det och tycker det är roligt. Har jag inget behov så kan jag inte förmå mig att pyssla alls då blir det urtråkigt. 🤷‍♀️
Bra beskrivet! Jag är nog den senare typen också, tack för att du satte ord på det 😁
 
Jag ser mig inte som speciellt pysslig, men det beror nog på vad man lägger i ordet. Pyssel för mig är när man håller på med småsaker och detaljer, t.ex. skapar halsband. Jag ser mig mer som att jag gillar kreativa sysslor, som att teckna och måla. Jag målar mycket med akvarell, olja, akryl och färgpennor.

Jag gillar också bakning, men ser inte det som pyssel. Eventuell dekoration som tillkommer däremot ser jag som pyssligt.

Drejning tycker jag också är roligt, även om det görs mycket sällan p.g.a. dyrt.

Jag gillar också att skriva och skapa berättelser och karaktärer. Inte pyssel imo, men kreativt.

Brodera har jag gjort en del tidigare, och funderar på att ta upp igen.

Jag gillar också att lägga pussel.
 
Jag är pysslig! Men även kreativ framförallt när jag behöver det. Lägger in en skärmdump för ordet från SAOB
 

Bifogade filer

  • IMG_4553.png
    IMG_4553.png
    62 KB · Visningar: 19
Jag vill vara pysslig, men jag har verkligen inget tålamod. Började virka ett tag, nu har det varit på paus i typ 2 år 😂
 
Jag pysslar inte med små och pilliga saker och är artistiskt utmanad men bygger gärna saker. Sist ett hönshus och hönsgård, ett staket och lite odlingsbänkar. Tror att jag ska försöka måla något hönsmotiv på väggen i hönshuset men det behöver vara någonting enkelt. Kanske kan få någon annan att göra det åt mig så det inte ser överjävligt ut :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp