Pyssel till häst som har lite att göra!

G

Gromit

hej!
jag efterlyser idéer och tips på hur man kan hjälpa hästen att aktivera sig själv när den står inne vid tex dåligt väder eller liknande.

Min ponny är väldigt "pillig", får han tråkigt i hagen kan han ge sig på och börja pilla i kompisens grimma eller vika ihop dennes täcke uppe på ryggen.
Inomhus har han den lilla ovanan att han äter upp sina mathinkar, och då menar jag inte innehållet! han trycker ut huvudet genom matluckan, tar tag i hinken och försöker dra in den. när det inte går så slänger han ut den på golvet och går lös på nästa. ibland kan han nöja sig med att "bara" gnaga sönder handtagen.

vi har provat att knyta för matluckan, men han knyter upp knuten igen. Har funderat på att hänga upp kvistar med löv efter bortersta väggen som han kan roa sig med, eller hänga upp en nalle han kan pilla i och mysa med.
jag vill inte direkt öka högivan heller, då han redan får ganska mycket grovfoder och tendenserar till "stor mage" redan nu.

Ponnyn i fråga har dålig syn, vilket gör att man inte kan komma dragandes med vad som helst. man vill ju inte göra hans hem otryggt på något sätt. Jag har provat bollar i hagen, dem har han sönder. Han tycker mycket om andra djur och slickar gärna på kaniner han haft, men efter ett tag blir han lite väl oförsiktig.

snälla, kom med tips! :bump:
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Det var en flitig ponny du har ;)

Tyckte det lät bra med gren att tugga på det finns mineralstenar att slicka på ...
Lycka till
Hoppas han inte äter upp kaninen
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Finns det inte såna där "pysselsaker" till häst att köpa på tex Börjes eller Höök's? Finns säkert på andra ställen också.
Man kan ta en sån där aktivitetsboll till hundar som man stoppar in godis i och lägga in till hästen, antingen i boxen eller hagen. Kan ju även lägga in fotbollar i hagen som de kan aktivera sig med... Det enda som sätter gränser är din fantasi (så vida det inte är farligt för hästen).
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Vet att det stått en häst i vårat stall som var jättepillrig med allt. Ägarna hängde då upp en slags boll som det var ett litet hål i. Om hålet hamnade rätt ner så kom det ut något ur det, (tex en äppelbit eller något nyttigare kan man ju alltid välja). Saken var att eftersom att den var så högt upp kunde han enbart puffa till den med mulen och därför inte förstöra den genom att bita. ;)
Man kan ju också ha nån slags sån här saltstensliknande sak med äppelsmak, örtsmak eller mintsmak (kommer inte ihåg alla). Har hört att den inte ska vara dålig för hästar (har för mej det :o). Den kan man ju då hänga upp i taket så han inte biter sönder den direkt utan bara kan slicka. Vill man inte ha den i taket kanske man kan sätta den på andra sidan boxgallret så han når dit med tungan iallafall? :idea:

Några ideér bara :D
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

tack för bra svar!

sk aktiveringsleksaker som det kommer godis ur gillar han inte, jag vet inte om det är för att de är plastiga eller vad det är.
slickstenar har jag oxå provat, han var skiträdd för dem... provade med mintsmak, äppelsmak och morotssmak, men han vägrade gå i närheten av dem...

nackdelen med min flitiga lilla ponny är att han väldigt gärna leker länge med sina ROLIGA saker att han till slut har sönder dem... :angel:

Har idag provat knyta ett grimskaft i boxgallret med diverse knutar och knopar, DET var superkul! han höll på säkert 1 timme i sträck att leka med den där... :D

fler förslag tack! :banana:
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Prova att han får jobba mer för det hö du ger honom?
Bygg något som håller det inne, kanske en träram som du fäster nät på, två likadana(var noga med att ta bort allt vasst och slipa med sandpapper där det behövs!). Mellan dessa lägger du hö och sen sätter du ihop de med någon fästanordning. Ju tätate nät/galler du tar, desto mer får han jobba för att få ut stråna. Denna ram kan sedan hängas mot en vägg, eller en bit ut - allt för variationens skull. En bit ut är svårare då ramen inte är lika still. Ett annat alternativ är väl att ta vanliga hönät, men när du fyllt ett, sätter du ett eller flera till utanpå - för att göra hålen mindre och arbetet större med att få ut maten.

Mina hästar tuggar gärna på saker, framförallt träet på boxdörrarna :crazy: Sprutade detta med Crib stop och satte sedan upp ett par plankor i boxarna med giftfritt trä (lövträd är nog bäst) som är fritt fram att tugga på. Det var uppskattat! :idea:

Om du tycker att han har sönder saker, kan du inte skaffa bättre bollar s a s? Det finns ju större massiva gummibollar för hundar t e x som är extremt svåra att ha sönder. Kanske något sådant att hänga upp?

Att ta och samla en massa lövruskor och spara tills vintern (torka) kan också vara bra, pilligt värre att försöka få loss löven.
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

En nalle har jag hängt upp, den fick till och med vara med och bada i vattenkoppen och smaka hö :angel: Men han blev väldigt skitig och sen så tappade stackarn huvudet :devil: Men en borste kan man ju hänga upp, osså finns det nån boll med äppelsmak på hööks tror jag :idea:
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

ger gärna gran om ni har det det gör vi till våra häst, är pilligt och räcker länge och är bra för tarmen, häng också upp en hård tomflaska med lite sten i så det skramlar det tyucker det flesta hästar är kul
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Gran och även ask brukar uppskattas av mina hästar. Torkade nässlor gillar dom också men de tar slut rätt fort
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

HALM
billigt, bra bra hästens mag och tarmkanal och de sysselsätter sig bra, lågt innehållsvärde.

Älskar halm ger det till alla hästar som måste stå inne, kan tänka på att ge ett smakligt halm såsom havrehalm.
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

hej.. Nu är detta ju igentligen tips till vävhästar och hästar med andra olater.. Men ofersom din häst verkar lite rastlös, så kanske det kan funka till den oxå...
Jag brukar Spika upp några lååånga spik i taket (spika dom hårt så dom inte kan ramla ner) och hänga upp morötter, runda knäckebröd, äpplen, sockerbetor och vad man nu kan komma på... Ta bara en skruvmejsel och "borra" ett hål i godiset ganska långt upp på den så att den inte bara behöver ta ett bett för att den ska ramla ner. Och häng sen upp den med bal-band ungefär i höjden med hästens mule när den har huvudet nästan lodrätt.. ska ju inte vara för enkelt att komma åt den, för då blir det ju inget tidsfördriv.. Och i och med att den hänger derekt från taket och dinglar, så blir det extra jobb att få fatt i den och inte bara kan pressa den mot väggen.. ett ganska uppskattat pill.. Dom får ju "belöningen" om dom koncentrerar sig..
Hoppas att detta kan hjälpa dig.. är ju inget farligt alls om du förankrar spiken ordentligt bara.. Du kan ju även köpa sådana krokar som skruvar fast, då sitter det ju ännu bättre (Finns i hobby och byggaffärer) och det är lättare att hänga upp saker..

Lycka till
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Grangrenar brukar vara populära att gnaga på.
Annars kanske lite halm kan vara något för honom att pilla i? Du kan ju minska ner lite på högivan och byta ut mot halm istället.
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Jag och min kompis disskuterade just det där problemet härom dagen eftersom vi får en häst i stallet som just blir rastlös när den står inne.Vi fick ett tips från en travägare att skruva upp rotborstar i boxen.Hästen älskar att leka med mulen i dem och kan göra det i timmar.Är mycket populärt och beprövat!:banana:
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

rotborstar lät bra, ska prova d.. jag har granris fastsatt i min ponnys box, det gillar han att riva i och gnugga rumpan på.:D
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

En enkel grej som mina hästar gillat, är att man slänger i lite singel i en flaska och hänger upp. Enkelt & Billigt :D
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

En enkel grej som mina hästar gillat, är att man slänger i lite singel i en flaska och hänger upp. Enkelt & Billigt :D

Tyckte att det stod snigel först :D Måste nog lära mig att läsa lite bättre...


Min pålle är också väldigt pillrig (fick b.l.a offra en mobil i våras) och ska hålla på med allt.
Är din ponny sådär att han gillar att lyfta upp saker och bära omkring på eller är tycker han bara om att pilla på grejerna?
En liten plasthink är alltid en tacksam leksak (se bara till att det inte finns något han kan göra sig illa på) Min har en "favorithink" som han brukar bära runt på så fort han kommer åt. Mer söndertuggad hink tror jag inte att jag har sett

I ett stall har jag sett att dom hängde in en liten, ganska grov stock som hästen fick gnaga på. Det skulle kunna funka, men är kanske att uppmuntra lite väl mycket att börja gnaga på boxkanten (?)
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Haha! ja, vem vet, kanske ska testa! :D
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Att bara komma på tanken att ställa in en häst vid dåligt väder när man vet att det skapar tristess får mig att undra hur du tänker. :crazy: Varför gör du så?
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

du kan ta smågranar eller grenar och lägga ut i hagen.det brukar dom ju tugga på endel.en jag känner han en häst som äter en liten gran per dag.han måste ha nått att göra helt enkelt.det finns ju mycket du kan köpa.en fotboll kan vara populärt.ett stort gosedjur kanske.det hade min häst hos sin förra ägare som han lekte med.
 
Sv: Pyssel till häst som har lite att göra!

Min ponny stjäl gärna saker.. När min son ska borsta honom så står de ofta o drar i varsin ände av borsten.. :D Men lek.bollar tycker han inte om, de var läskiga, däremot älskar han ryktpåsar o sånt, nyper tag i botten o ruskar ut borstarna.. Men vi har satt in en liten trasmatta i boxen, han står o drar ur trådar. Det gäller dock att kolla att de inte försöker äta trådarna..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp