Putsade beten

dee79

Trådstartare
Jag ska få hjälp att putsa av mina beten i början på veckan och kommer därför att flytta bort hästarna. Hur snabbt kan jag släppa tillbaka dem?
Tänker på att vid putsning under sommaren så jäser gärna det putsade gräset, men nu är ju temperaturerna mycket lägre. Räcker det med några dagar, eller bör jag fortfarande vänta 1-2 veckor innan de kan släppas tillbaka?

Sv: Putsade beten

Har nu fått höra att de ska kunna släppas direkt, men då jag lider av "Fångest" och har ponnihästar så väntar jag nog minst en vecka i alla fall.

Poängen med att putsa är ju att få bort ev. parasiter i gräset. Då krävs det att när man putsar och låter gräset ligga måste det vara så torrt att ev. parasiter dör av det. Annars måste man ta bort gräset.

När det är nyputsat blir gräset stressat och fruktanhalten ökar...men å andra sidan börjar temperaturen dala nu om nätterna så det ökar vilket som. Nåt att vara medveten om ;)

Det finns ju fler poänger än parasiterna - tex att inte få så mycket gammalt växtmaterial kvar till nästa säsong eller om man putsar tidigare på säsongen att öka ljusinsläppet och gynna tillväxten av gräset. Jag har putsat även de bitar där hästarna inte betat i år, men som ska betas nästa år - just ur parasitsynpunkt så är det trevligt att kunna växla beten.

Få bort slyuppslag och slippa gå med röjsåg är också med på listan över fördelar med att putsa.

Jodå...jag utelämnade det då jag tyckte det var viktigare att nämna just parasitdelen eftersom många tror att det räcker med att slå så är det bra sen. Riktigt så enkelt är det ju inte. Växelbeten är absolut det bästa när det gäller parasiter, kör det själv ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka