putsa fönster

V

vickis-pajala

förra året ungefär vid denna tidpunkt beklagde jag mig åt en arbetskompis om att det var dags att plocka fram

* hink innehållande vatten några droppar diskmedel och lite ättika( förhindrar ränder)
* en torr trasa och en blöt trasa
* gummiskarpan
* pall

för att putsa fönstern och sedan inse att jag trots alla konstens regler fått ränder på fönstern

min arbetskompis sa att släng gummiskarpan och gå och köp en fönsterputs duk och du slipper alla ränder

sagt och gjort jag införskaffde denna pustduk och visst jag har inte en rand men en massa vatten droppar i stället

svärmor hon putsar med tidningspapper och får fönstren skinade INTE en rand

så nu måste jag ju fråga är det någon som har den blekaste aning om hur en sådan pustduk funkar och kan ge mig lite tips så jag slipper dessa droppar eller finns det någon annan ute i buke världen som har några super tips på skinade rena fönster, eller är det bara jag och byns tanter som putsar fönster :confused::confused:

// vickis som ska återgå till sitt vårstädande

Sv: putsa fönster

Jag använder alltid tidningspapper. På med medel på fönstren och sedan knölar jag ihop en dubbelsida. Inget vatten kvar, och inga ränder...

Gummiskrapa och sen tidningspapper eller gammal kökshandduk att torka efter med = inte en rand!

Jag fastnade vid en reklam-TV på Silvan senast jag var där och såg någon putsvante som verkade fiffig :laugh: Pojkvännen slet mig därifrån så jag hann aldrig se exakta funktionen, och jag har ingen aning om ifall den funkar bra, men den finns i alla fall! ;)

/Jozze - supertipsaren som alltid vet vad hon pratar om :angel:

Använder putsduk ( blå microfiber som ska vara för glas/speglar) Har några droppar rödsprit i vattnet och vrider ur trasan hår som attas sista gången jag torkar över fönstret, jag får inte fula prickar/ fläckar iaf!

Jag kör gummiskrapa, sedan torkar jag kvarvarande ränder och droppar med tidningspapper, blir skinande blankt och rent.
Om du får ränder och droppstänk kvar så låter det som du inte torkat fönstret torrt?

Vi använder vanlig fönsterputs och hushållspapper. Skinande rent! Aldrig några hinkar och skrapor, låter omständigt.

min pustduk är senapsgul och tillverkaren är w****a och uppfattade jag arbetskompisen rätt så ska man torka så in åt h-vetet MEN hur länge :confused:

Vi använder vanlig fönsterputs och hushållspapper. Skinande rent! Aldrig några hinkar och skrapor, låter omständigt.

nej inte ett dugg omständigt är en tradition varje vår och höst fram med mina hink och skarpa :)

KL

men nu tar vi detta från början ( har 10 fönster kvar) alltså tar ni först en trasa och blöter fönstret och sedan tar ni tidningspapper för att torka fönstret :confused: men trycksvärtan då :confused:

// vickis som funderar på att skaffa svart städhjälp:D

Varför svart? Det finns många duktiga fönsterputsare som inte tar så extremt mycket betalt men med kvitto, dessutom är det ju även avdragsgillt! :idea:

Tidigare har det varit svärmor och karlns egna lilla nöje att putsa fönster, men i år lutar det åt att ta in en fönsterputsare!

Först tar jag fram sprayflaskan med vatten, diskmedel och ättika i (eller vad jag nu blandar ihop / har köpt färdigt). Sprayar på fönstret (orka med hinkar och liknande). Sedan tar jag en dubbelsida av tidningen och knölar ihop och torkar rutan med. Ser till att hela blir blött först och vänder på papperet så det blir helt torrt sedan. Ev byter jag papper om det behövs.

Blir det (mot förmodan har nog hänt en gång) trycksvärta på fönsterkarmen tar jag vanligt papper och torkar av och det försvinner. :) Enkelt!

KL

men nu tar vi detta från början ( har 10 fönster kvar) alltså tar ni först en trasa och blöter fönstret och sedan tar ni tidningspapper för att torka fönstret :confused: men trycksvärtan då :confused:

// vickis som funderar på att skaffa svart städhjälp:D

Jag har en hink med varmt vatten och lite diskmedel, sen tar jag en disktrasa och tvättar rent fönstret med, skrapar och torkar ränder och stänk torrrt med ihopknölat tidningspapper. Blir ingen trycksvärta på fönstret.

Varför svart? Det finns många duktiga fönsterputsare som inte tar så extremt mycket betalt men med kvitto, dessutom är det ju även avdragsgillt! :idea:

Tidigare har det varit svärmor och karlns egna lilla nöje att putsa fönster, men i år lutar det åt att ta in en fönsterputsare!

ok får ända min utsago till VIT städhjälp :D vet inte hur pajala har med fönsterputsare kanske värt att kolla

en pojkvänns mamma för flera år sedan hadde en rolig grunka när dom putsade fönster en maskin som dom bar runt på den gjorde allt vet inte om dessa fönsterputsmaskiner finns kvar:crazy:

Först tar jag fram sprayflaskan med vatten, diskmedel och ättika i (eller vad jag nu blandar ihop / har köpt färdigt). Sprayar på fönstret (orka med hinkar och liknande). Sedan tar jag en dubbelsida av tidningen och knölar ihop och torkar rutan med. Ser till att hela blir blött först och vänder på papperet så det blir helt torrt sedan. Ev byter jag papper om det behövs.

Blir det (mot förmodan har nog hänt en gång) trycksvärta på fönsterkarmen tar jag vanligt papper och torkar av och det försvinner. :) Enkelt!

aha detta får jag pröva i morgon

:bow::bow:

Jag ser till att ta fönstrena när det är så mörkt som det bara är möjligt så slipper jag se resultatet... :D :D :D :D :D

Liknande trådar

Hemmet Jag gillar att putsa fönster, men det blir aldrig perfekt. Det blir alltid nån rand eller nån fläck nånstans. Använder kärcher...
2
Svar
20
· Visningar
1 665
Hemmet Vad är era bästa tips på att putsa höga fönster? Behöver stå på utsidan med stege då fönstren tyvärr inte går att öppna. Hur gör jag...
Svar
1
· Visningar
554
Senast: iNHALE
·
Hemmet Efter att många lovordat kärcher fönstertvätt inhandlades en w20 igår (för den var prissänkt till ett ganska rimligt pris). Tvätten går...
Svar
14
· Visningar
27 514
Senast: Luff
·
Fritid Alltså, jag blir fanimig inte klok på det här med fönsterputsning. Jag tar tag i mina skitiga fönster kanske vart annat år och jag har...
Svar
19
· Visningar
5 875
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka